med tanke på träning

Jag fick en hint om att det skrivs lite mycket om träning på bloggen. När jag tog mig upp från min skrattattack tänkte jag helt enkelt att det istället får bli ett nördinlägg om löpning som kompensation!



Idag sprang jag 8 stycken tusenmeters intervaller. Jag siktade på 10 stycken men vinden/stormen som kom in från havet fick mig att uppskatta dagens ansträngning till 8 som idealiskt. Farten blev ganska stabil trots vinden:

1.   3:49  15,72 km/h  - 60 sek vila
2.   3:42  16,22 km/h  - 60 sek vila
3.   3:45  16 km/h        - 60 sek vila
4.   3:44  16,07 km/h  - 60 sek vila
5.   3:45  16 km/h        - 60 sek vila
6.   3:42  16,22 km/h  - 60 sek vila
7.   3:44  16,07 km/h  - 60 sek vila
8.   3:48  15,79 km/h  - 60 sek vila

Ett klassiskt Ingmariepass kan man säga. Snuskigt jobbigt blev det iallafall. Jag blev lite sugen att kolla hur många 2000-ingar jag skulle orka i 4:00-tempo. Kanske finns det en möjlighet att köra en halvmara på sub 1:20?


Jag vet inte om ni känner till Ingmarie som kommenterar här på bloggen ibland. Hon vann Stockholm marathon 1995 på den absurda tiden 2.33.03!!! Året efter blev hon 2:a. 2:a blev hon också på tjejmilen -94, vann -96 och blev 3:a -97. Ingmarie är den mest löptokiga människa jag vet om. Trots skadehistorik som i dags läge gäller en trilskande tå så kämpar hon ideligen för att komma tillbaka till löpningen. Inte till tävlingarna, utan för sin egen skull.

Ingmarie är vad jag skulle säga är en förebild. Men det är ju jag det.

En gång bestämde jag mig för att intervjua henne via mail och sedan publicera här på dumbas men jag snurrade in mig i så många frågeställningar att allt föll i träda. Om NI har några frågor till den löptokige så ställ dem i kommentarsfältet här nedan. Jag vågar nästan garantera att hon kommer att svara ;)

/N'batha M'bwele

 

Kommentarer
Postat av: fisken

Ingmarie: Är du inte rädd att ditt rykte kommer att bli lika uselt som mitt om du förknippas med N'Batha?

2009-08-20 @ 18:29:46
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Din förra chef (pre N'batha) jobbade för att folk skulle kalla dig 'äcklet'. Ditt rykte har bara förbättrats ;)

2009-08-20 @ 18:34:05
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Barbro Binda

Jag löper inte längre. Hormonerna har tagit slut och tikskydd behöver jag inte heller. Så jag satsar stenhårt på 60 sek vila, fast oftare än du gör. Jag vågar inte säga vad jag skulle säga att Ingmarie är, men SÅ mycket kan jag säga att jag gärna LIGGER i träning. (Ingmarie är så klart beundransvärd!)

2009-08-20 @ 19:20:39
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: n'batha

BB: Jag är orolig för dig. Den spridning som sjukdomen har fått i dig är ovanligt stor. Det är förstås The Arne Hegerfors Syndrome jag talar om. Det finns hjälp att få. Ring jourhavande motmänniska.

2009-08-20 @ 19:39:55
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Först, TACK! Känner mig verkligen hedrad att bli omnämnd här på er supersajt! (Och det är inte fjäsk utan the truth)

Och jo jag ÄR löptokig (men visst låter det MYCKET bättre med passionerad?) och ja självklart svarar jag på ALLA frågor. (Hoppas jag inte sa för mycket där...)

Fisken; Mitt rykte är redan uselt. Galen is my middle-name.

Och jag GILLAR ju er! Båda två. Hänger här flera gånger om dan. Suktar och längtar efter minsta lilla livstecken. :-)

2009-08-20 @ 19:59:10
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Ingmarie

By the way. 2000-ingar är grymt bra. Testa någon gång t.ex. så här; Värm upp ca 4 km. Kör 3x2km (vila 2 min). Spring 20-30 min distans (går att utöka senare men INTE första gången) + ytterligare 2x2 km (2 min vila). nedjogg 15-20 min. Du borde inte vara sugen på mer efter det...;-)

2009-08-20 @ 20:31:50
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Åsa

äh men ni är ju för fan inte kloka! 'blundar och springer förbi*

2009-08-20 @ 23:33:06
URL: http://xcobra.blogg.se/
Postat av: anneli

Ingmarie är så mycket mer än bara löpning - en underbar och inspirerande människa! Allt är relativt, vissa i min närhet tycker jag är konstig som orkar springa några mil då och då. När jag får den typen av kommentarer tänker jag på Ingmarie och känner mig normal i jämförelsen...

2009-08-21 @ 06:43:24
Postat av: Ingmarie

SV: Ang. din fråga. Det skulle vara en ära! Är ganska säker på att du grejar sub3! :-)

2009-08-22 @ 11:57:58
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Ingmarie

Sv:Vad spännande! Jag mailar dig inom några dagar. (Systemet kräver att min andra hälft går in i databasen för att få fram adressen....)

2009-08-22 @ 16:00:43
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: anneli

N´batha - jag försöker få Ingmarie att förstå sitt värde och skapa någon slags web-baserad löpar-coaching - vad tror du om en sådan idé? Folk skulle förstås få betala för hennes experthjälp...

2009-08-22 @ 20:47:36
Postat av: n'batha

Annelie: Som konkurrent till Anders Szalkai då? Jag tror att han är vansinnigt dominerande på träningsfronten.



Möjligen som personlig coach då. Det kräver dock lite möjlighet till uppföljning och koll på träningseffekten t ex. Kanske med någon slags träningscommunitysammarbete? Det skulle kunna fungera.

2009-08-23 @ 16:27:57
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: anneli

Personligare än Szalkai ska det givetvis vara. Han har visserligen hjäpt mig till 3 maror... Tänk att ha någon som hjälper dig att lägga upp ett träningsprogram och som sedan kan följa dig på något web-sätt (vad vet jag, jag är inte teknisk) och som kan svara på frågor via web/mail. För hur det än är så bör ju träningsprogram förändras utifrån hur kroppen svarar.

2009-08-23 @ 19:39:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0