vad ska du tro?

Med risk för att bli halshuggen.



Vad ger Credd som motionslöpare?
Det handlar om två världar. Snabbt eller Långt.

När jag började löpa imponerades jag av de som sprang maraton. Hur kunde de springa så långt? När jag själv klämt Lidingöloppet + lite upp- och nedvärmning imponerades jag av de som sprang ultradistanser. Hur kunde de springa så långt? Nu har jag bara sprungit 50K men känner att jag kan klämma rätt mycket längre i något lägre tempo.

Idag imponeras jag av de som springer 5000 meter. Men de gör det snabbt. Ruskigt snabbt, även som motionärer. Varför är det så? Jo, för att det kräver mer än att springa långt.

Att vänja sig vid att springa långt kräver i princip 2 saker: mycket tid och förmågan att äta och springa samtidigt. Kan du få in 1-3 längre pass varje vecka och lär din metabolism att ta upp näring under arbetets gång så kan du vänja dig vid långa sträckor.

Att springa fort kräver mer. Det kräver psyke. Mer psyke än att harva samma bana i flera timmar. Mer motstånd än att umgås med sin egen fantasi i 12 timmar. Det kräver förmågan att älska lång tids smärta. Då talar vi om mjölksyresmärtan som biter tag i dig i en knapp timme minst en gång i veckan.

Den som prövat båda dessa metoder och inte håller med får gärna försöka upplysa mig om vad jag missat.

Men om du vid en middag nämner att du springer milen på 40 minuter så imponerar det inte särskilt på den som klämmer milen på 52 minuter. 12 minuter, hallå? Springer du dock tävlingar på 100 kilometer imponerar det väldigt mycket på den som kör milen som längst.

Imponerande eller inte. Oavsett så ger det ena mer än det andra trots att det kräver mer eller mindre. Knäppt att det blir så! Jag havar på med mina milambitioner men fattar att jag nog ska hålla käften om det finns en ultralöpare på samma fest. Jag har aldrig råkat ut för denna situation men jag har hört diskusionen och tycker att den är orätt.

Svårast av alla typer av löpning blir dock att springa ultra fort. Den ultimata utmaningen!
 
/N'batha

Kommentarer
Postat av: Micke

Sparthatlon kanske kan vara nåt? Jättelång och det ska gå fort också. Rekordtiden har 4:59 min/km. Det är jävligt badass.

2009-04-18 @ 01:10:29
Postat av: Ingmarie

Intressant!!! Jag är dock imponerad av "båda". Kanske för att jag "vet" att det trots allt krävs en hel del av bägge. Ingen kan väl påstå att ultra inte gör ONT? Men ett ultra snabbt. Det du! Något att bita i. Och håll INTE käften. Det kan bli riktigt skojiga diskussioner ska du se! Stå på dig bara. Det finns ju egentligen inget "rätt eller fel" i det här. Väl...??

2009-04-18 @ 06:32:51
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: NiklasN

Möjligen skulle man lägga in den praktiska nyttan i diskussionen...

Att kunna springa jättelångt ger en möjlighet till mat, det finns ett youtube-klipp där några bushmen (eller vad det politiskt korrekta namnet är) nedlägger en Oryx genom att springa ihjäl den.

Wissman sa i en intervju i RW att han inte kunde springa ikapp bussen, vilket vanliga dödliga kan, utan att gå sönder.

Så nyttan av att kunna springa skitfort men inte så långt är uppenbarligen begränsad...

2009-04-18 @ 09:52:56
Postat av: n'batha

Micke. Varför inte en svensk variant? Vättern runt, till fots?



Ingmarie: Ultra gör ont. Jag menar inte att det är en sämre prestation. Träningen inför den är lite snällare dock.



NiklasN: Undrar om bush-killarna kan nedlägga en buss om de missar den?



Jag läste om det där. Att vår förmåga att svettas var till nytta i de lägena medan oryxen stannar vid överhettning.



Jag menar inte att det ena är bättre än det andra, bara att olika saker ger mer eller mindre credd i allmänhet oavsett hur svårt det är att komma dit.

2009-04-18 @ 10:00:42
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Snorkkis

Mycket intressant! Fast jag måste nog säga att det imponerar att springa milen på 40 min. Om jag t.ex. tänker vad det skulle krävas av mig för att förbättra från 46 min som jag kanske skulle klara nu, till att pressa 6 minuter snabbare. Jag är också imponerad av dom som springer fort! Det är ju liksom skit-tungt att springa med sån fart, lungorna är på väg ut o svänger, medan man på långlopp får mala på i feel-good+ tempo. Ja... man har olika preferenser.

2009-04-18 @ 22:25:59
URL: http://snorkfrokens.blogspot.com/
Postat av: jumper

När jag var 20 år gammal var nog 40 minuter på milen något i princip möjligt med träning. Tio mil hade varit ett skämt. Idag är 40 minuter på milen ett skämt men tio mil är i princip möjligt med mycket träning. I praktiken dock också ett skämt.



Skälet till att tio mils löpning imponerar mer än 40 minuter på milen är väl att alla kan relatera till en sträcka ("Å fan, de e ju som härifrån till Nyköping") medan en bra tid inte säger något för den som inte är med i svängen.

2009-04-18 @ 23:24:39
URL: http://snitsaren.wordpress.com/
Postat av: jumper

Ja, precis! Jag håller med dig jumper:



Om någon säger att han sprungit en mil på 39:27, kan man fråga: "Är det fort?". Men om man skulle fråga "Är tio mil långt?", så är man ju lite korkad.

2009-04-18 @ 23:35:42
URL: http://snitsaren.wordpress.com/
Postat av: jumper

Ja, precis!

2009-04-18 @ 23:37:37
URL: http://snitsaren.wordpress.com/
Postat av: Micke

Är måhända Jumper lite mer personlighetskluven än vanligt?



I övrigt så vore väl egentligen Vätternrundan till fots klart möjlig? Lite längre än Sparthatlon men vädret borde ju rimligtvis vara betydligt mer lämpat för slika eskapader än Greklands dito. Inte fullt så kolsvart eller lika lång natt heller.

2009-04-19 @ 00:08:29
Postat av: Sofy

Milen på 40 minuter är imponerande. Fattar man inte det då har man ju aldrig joggat ett steg längre än två kilometer... (det borde i alla fall alla inse om de tänker efter, problemet är väl att det kanske inte uppfatats som en bedrift, men att springa 50 km är i mångas huvuden "sanslöst".

2009-04-19 @ 08:53:25
URL: http://www.fialuttalej.blogspot.comw
Postat av: jumper

Frågar Micke mig eller mig?

2009-04-19 @ 09:03:33
URL: http://snitsaren.wordpress.com/
Postat av: DD

Med risk för att bli halshuggen - WHO CARES?



Ska jag bli impad så ska det vara en Iron Man. Då snackar vi killar som kan. Både länge och fort.



2009-04-19 @ 17:13:16
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: n'batha

DD: Jag blir lite osäker på vad du är ute efter. Vill du att jag ska bli ledsen eller bara sucka djupt över att jag aldrig kan imponera på dig?

2009-04-19 @ 17:49:27
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fredrika

EXAKT den diskussionen hade vi innan flyget hem idag. Folk kan inte relatera till tider, men distans vet de vad det är. Jag säger bara såhär, 80 kilometer, bring it on anytime, men 800 meter, aldrig i livet att jag utsätter mig för den smärtan och den träningen!



2009-04-19 @ 22:24:48
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: good morning terrorism

fast jag är alltid impad av din löpning.

2009-04-20 @ 00:16:29
URL: http://terrorism.blogsome.com
Postat av: DD

N'Batha - äsch, jag älskar att provocera bara ;D



Du imponerar på mig. Kan man springa så mycket och sen orka skriva långa inlägg om det....ja då ska man ha cred. Sedärja...nu var jag snäll också. Ska genast vara litta elak mot Da Fish som motvikt.



2009-04-20 @ 21:30:29
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: n'batha

DD: :D

2009-04-20 @ 22:07:51
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0