fjanterier

enligt Tony Pölder.



Smaka på det namnet! Skidlöpare from the magic 80:s med smak för löpträning. Han satsade faktiskt på löpning ett tag efter sin skidkarriär.



Tony hävdar med en dåres envishet att man måste underkasta sig mjölksyrans fantastiska värld om man ska komma någon vart med löpningen. Själv körde han 6x950 meter i 3:00 tempo varje vecka och ansåg att det skulle gå 6 minuter mellan starterna på intervallerna. Ergo: mer än 3 minuters ståvila. Inte helt olikt den träning norska skidlandslaget kör under sin markträning (4x4min (någon som missat deras dominans på sistone?)) Tony klämde milen på 31 minuter. Tony gillar intervaller med blodsmak.

Det här går helt emot 90-talets teorier om intervaller. Man körde definitvt inte såhär då. Snarare långsammare och fler än 'bara' 6 intervaller så snabbt. Dessa teorier lever ju starkt kvar i motionssammanhang i och med Szalkais dominans i ämnet. Är det inte 'mäster', spjuvern kallas?

Det skulle vara grymt intressant att pröva två likvärdiga personer som fick pröva de två olika teorierna paralellt och mäta deras utveckling. Jag anmäler mig till Pölder-teorin. Någon som är sugen på den andra?
 

Kommentarer
Postat av: Ingmarie

Det är knepigt det där. Det berömda; "det beror på" ekar i skallen. Vi är ju olika. Det första jag dock reagerar mot är den långa vilan! Kan man göra så under ett lopp? Jag tror mer på kortare vila. Max en minut. Och fler antal. men tuffa! Inget mes.;-) Andra favoriter är fartlek och tröskelträning. Jag tror helt enkelt på variation! Kroppen behöver chockas! "Du blir bra på det du gör" och jag vet inte om 6 minuters vila är särskilt "bra". (?) Herregud man hinner ju SOMNA mellan intervallerna. Ungefär som sprinterlöparna som mest ligger i höjdhoppsmattan o degar eller på gräset o snackar i mobilen...;-)

2009-04-04 @ 22:10:23
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: n'batha

3 minuters vila var det. Sedan tror jag också att man under tävlingssäsong ska träna mycket i tävlingsfart. Det är bara en god tanke att flytta fram den övre gränsen så att spelrummet blir större (för AT följer ju med).

2009-04-04 @ 22:15:00
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: NiklasN

Håller med Ingmarie om längden på vilan, 6 minuter känns rejält långt. Det borde isf kompenseras av en överjävlig fart, vilket 3.00 är för oss dödliga, men inte för vissa av klubbkamraterna som glatt klämmer i med 12*1000 i 3-3.10-fart med ner till 30s vila. Och de klämmer också milen kring 31, oklart hur snabba de är med skidor under fötterna dock...

2009-04-05 @ 14:57:05
Postat av: n'batha

Är du skeptisk till Norrmännens 4x4 också? Där är ju vilan ännu längre.



Jag hävdar inte att man INTE blir snabbare med tröskelintervaller. Det tar bara längre tid.

2009-04-05 @ 15:11:40
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: NiklasN

Det är lättare att hitta talang i Norge, urvalet är mindre. I USA och före detta Kamratrepubliken var urvalet gigantiskt, lite grann som att fiska lekande lax under våren, napp varje gång. Sverige ligger mitt i mellan vilket gör att urvalete är för stort och talangerna för få.

Med detta sagt, Szalkai riktar sig till motionärer, låt vara att en och annan är ordentligt snabb, men trots allt motionärer. Jag tror inte att Pölder riktar sig till mig, inte än...

Sen är ju frågan vad man vill träna med de olika koncepten, det kan rimligen inte vara samma sak.

2009-04-05 @ 19:20:40
Postat av: n'batha

Il est facile. Pölder (och många med honom på 80-talet) menade att gränserna hänger ihop. Flyttar du din maxgräns med VO2Max följer AT med. Att man inte gör lika många beror på att det tär hårt på kroppen.



Jag förordar en variant där man kör VO2Max på 1K för att så småningom övergå till tröskel. Man petar fram en gräns i taget. Sista två veckorna kör man nästan enbart i tävlingsfart.



Jag vill komma ner till 37 på 12 veckor. Jag kör 6x1000 @ 3:25-30 med 3 min vila ett tag. Övergår till något fler efter ett tag och senare en anings kortare vila (2 min). Sedan byter jag till 8x1000 @ 3:48-50 med en minuts vila. På slutet snabbdistans på 5-7 km @ 3:42.



Nu kan jag ju inte köra så detaljerat så ofta eftersom jag springer t o r skolan så det blir 6x4 istället.

2009-04-05 @ 20:43:01
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag inser vad som väntar... Kan man dö av för mycket mjölksyra? ;-)

2009-04-05 @ 22:07:27
URL: http://barnmorskan.blogspot.com
Postat av: NiklasN

Annars finns ju alltid originalet, LSD med Lydiard:

" Det översatte han till att en manlig elitlöpare skulle hålla 3:10-3:45/kilometer på distanspassen, som Lydiard alltid förespråkade framför intervaller. "



How do you like them apples?

2009-04-06 @ 21:00:21
Postat av: n'batha

Det är ju applicerbart de som inte tål kvalitét. Hon, norskan som vann SM bla.

2009-04-06 @ 21:19:15
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0