Dubbla pass varannan dag?

En svensk professor i fysiologi och idrottsrelaterad forskning, Bengt Saltin, har med en dansk forskningsgrupp i muskelforskningscentret Copenhagen Muscle Research Center studerat effekterna av dubbla löppass varannan dag. Resultaten är förvånansvärt bra. Muskler som tränades två gånger varannan dag har 90% bättre uthållighet än de som tränades dagligen.

Vilket passar bra ihop med Bill Pierce och Scott Murr vid Furman Institute of Running and Scientific Training i South Carolina som har forskat och kunnat påvisa att endast tre dagars träning i veckan utvecklar löpförmågan tillräckligt för att bli snabbare på marathondistanser än traditionell löpträning med mycket mängd. Det handlar om att kroppen behöver de tre viktiga inslagen i träningen; snabbhet, tempo och uthållighet. Utöver detta hävdar de att vilan är lika viktig för utvecklingen.

Vad kan man lära sig av detta? Naturligtvis att vilan är viktigare än många tycks tro i sina upplägg (inklusive jag själv) samt att intensiteten under träningsdagar är viktigt.

Utifrån de olika forskningsresultaten skulle ett lämpligt träningsupplägg kunna se ut såhär:

Mån fm - Lätt distans 10 km
Mån em - 6 km upp- och nedvärmning, 8x1000 meters VO2Max intervaller.
Tis - Vila
Ons fm - Lätt distans 12 km
Ons em - 6 km upp- och nedvärmning, AT 5 km.
Tors - Vila
Fre fm - Lätt distans 12 km
Fre em - Lätt distans 15 km
Lör - Vila
Sön fm - Lätt distans 10 km
Sön em - 6 km upp- och nedvärmning, 12x1 min backintervaller.

Sedan vila nästa mån o s v. Det blir ungefär 93-95 km på en vecka med 3 vilodagar. Jag ska nog ha som ytterligare mål detta år att se om min kropp gillar denna typ av upplägg.

image247

Run less, run faster. Boken som Bill Pierce, Scott Murr och Ray Moss vid Furman Institute of Running and Scientific Training släppte 2007.


Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Leif_A

Men haken i det hela är väl tiden? För oss som jobbar heltid är det tufft att få med två pass per dag. För min del är det lättare med ett pass per dag, om man ogillar morgonlöpning och vill ha lunchen till social samvaro med jobbarkompisar.

2008-03-06 @ 18:29:25
Postat av: N'batha

Social? Vadå? Nu förstår jag inte? ;)

Jag tillhör matlådefolket och har redan satt en vana att lubba på lunchen. Om jag dessutom kör lugna pass på lunchen brukar det hänga med någon ibland.

Nu ska jag bara väcka den gamla vanan att springa efter att barnen somnat. Hua.

2008-03-06 @ 19:54:36
URL: http://dumbas.blogg.se
Postat av: Olle

Intressant!

2008-03-06 @ 21:24:43
URL: http://www.funbeat.se
Postat av: Jane

Jag tror definitivt att det ligger något i det där!!

2008-03-11 @ 11:46:03
URL: http://felicitastraining.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0