Powerbreathe Plus Sport

Jag har lyckats komma över en Powerbreathe Plus Sport tack vare en vän. Jag ser fram emot att se resultaten av denna apparats träningseffekter. Tanken med den är att man ska träna upp muskulaturen som gör att lungorna kan fyllas och tömas. Att muskler som får både styrketräning och uthållighetsträning blir uthålligast är kännt sedan länge, nu praktiseras det på lungorna också. Det kallas VIH (Voluntary isocapnic hypernea)

Mer information om Powerbreathe Plus här.

Tester visar på att uthålligheten hos löpare i elitmotionsnivå har ökat sin syreupptagningsförmåga, ökat syratåligheten och minskat sin vilopuls. 

Enligt en artikel i Runners World har tester gjorts på en grupp löpare (gr1) som fick följa ett vanligt grundprogram tillsammans med en grupp som följde samma program och dessutom tränade VIH regelbundet (gr2). Efter 4 veckor hade gr1 inte utvecklas mätbart medan gr2 hade förlängt den tid de kunde löpa med 80% MaxHR med 29%. Efter ytterligare en vecka hade de förbättrat denna uthålligthet med 50%, från i snitt 54 min löpning till 81 min löpning.

Låter fint. Nu ska den användas också. 30 andetag 2 ggr per dag är programmet. Jag har den på jobbet och lägger in träningen i samband med mina stretchövningar som jag gör vid morgonfikat. Resultat kommer att redovisas här.

image231


Andra bloggar om: , ,

Kommentarer
Postat av: Jossan

Jag brukar varva... nu har det blivit väldigt mycket danspass och en del Intervallpass, eftersom jag är så dålig på att gyma - fattar inte riktigt vad jag ska göra med vikterna. Ska försöka mig på BodyCombat nästa vecka också! men på sommaren älskar jag också att jogga. Lite jobbigt bara då jag bor i stan och inte har bil... Vad tränar du?

2008-02-02 @ 13:39:34
URL: http://minijossan.blogg.se
Postat av: Magnus

Hittade precis din blogg och blev intresserad av denna produkt, så det blev iväg till Runner's store för att inhandla en! Ska blir intressant att se resultaten!

2008-02-06 @ 17:59:55
Postat av: N'batha

Jag tror starkt på den!

2008-02-06 @ 18:59:08
URL: http://dumbas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0