GUDARNAS gud

Varför ska man löpa? Frågan kommer ständigt, från oinvigda. Varför?



Man kan springa av många orsaker. Man kan jogga bort fett. Man kan hålla döden på armslängds avstånd. man vill bli bättre på någon annan idrott och behöver konditionen. Man springer för att inte bli galen. Jag springer för att jag måste.

Jag springer med hybris.

Jag kommer ibland in i en monoton rörelse där kroppen är maskinen som matar framåt. Den äter kilometrar och drivs av min tankekraft. Jag förundras över hur den trycker sig upp för backar utan att minska fart och hur den lutar sig i kurvor för att inte välta.

image166
Jag löser inte världsproblemen när jag springer. Jag njuter av att känna kraften i kroppen och tänker på det jag ser på vägen. Då är jag bäst i världen. Då besegrar jag Haile Gebrselassie. Då är ingen starkare än den maskin som jag kontrollerar.



Andra bloggar om: ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0