Nån som gillar att göra budget?

Nån? Anyone? Trodde inte det...

Men det finns de som har det värre...

I nästan alla affärssammanhang så skall saker budgeteras. Jag är bra på analyser av
situationer och av flöden och jag ser sånt med egna ögon. Däremot är jag inte analytisk.
Jag sitter inte och forskar i siffror i onödan.
Inte heller har jag några större problem med siffror i allmänhet. Jag kan räkna på
vinster, hitta effekter och bevisa saker med hjälp av dem. Men jag är inte så himla
statistikkåt av mig.
Så när budget skall göras så drar jag först av 10% eftersom det är vad jag av erfarenhet
lärt mig är ungefär så mycket som jag glädjekalkylerar.
Sen drar jag av ca 10% till för prutmån emot cheferna eller kunderna, och tillsist så tar
jag till den muntliga "ja det hänger ju lite på hur konjukturen, vädret, hockeyn och dillen
tar sig i år" Säg att denna budget i allafall stämmer till 80-90%!"
 

De få som någonsin ifrågasatt att jag inte kan göra en exaktare budget har jag bara sagt
"om du ger mig bättre statistik så lovar jag att du får en tightare budget, men då gäller
det så klart att din statistik håller".
De backar omeddelbart!
Ingen vill vara den som gav fel förutsättningar för en budget!

Men tänk att vara avdelningschef på Statistiska Centralbyrån och göra en budget...

FY FAN! Snacka om ställd mot väggen!

 

/Da fish


Kommentarer
Postat av: Masse

Budget är såå 90-tal

2009-10-12 @ 08:32:36
URL: http://maxochnisse.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0