lost and found

And he might be back!



Efter bara 2 veckors frånvaro från bloggen känns det som att en evighet har gått. Underligt.
Jag har hur som helst bara jobbat med mitt skolprojekt väldigt intensivt. Ett artcentre i centrala högdalen.



Ingången i projektet var att liksom Naturvårdsverket lägger till attraktiva kultur- och naturkopplade byggnader i naturreservat kallat Naturum, skulle jag göra detsamma med Högdalen fat i form av ett Kulturum. Vantörs konstförening, som ligger mittemot tomten behöver nya lokaler så jag gör en lokal för dem med fast och temporär utställningslokal, entré med garderob och butik, personalutrymmen, hörsal, workshop samt ett café med LAN-kopplade PC:s (flirt med skateungarna).



Kåkens form kommer från att jag lekte lite med industrikänslan som platsen gav (precis brevid tågspår) och omformade en klassisk industrilokal enligt min egen smak på form. Materialet är trapettskorrugerad, vitlackerad plåt både på insidan och utsidan. De runda fönsterna kommer sig av stjärnhimlen som jag såg en kväll när jag var där för att ta bilder.



Jag ville lägga till en ny typ av byggnad i Högdalen eftersom där bara finns 50-tals byggnader idag. Ett annorlunda hus med konst tycker jag ger den samma känsla som ett arkitektoniskt utmanande hus i ett naturreservat.



Klicka på planerna för att se dem större.
Den som vill se min inlämning i sin helhet kan ladda ner den med denna länk. Stavfelen ingår ;)

----------------------------------------

Ja, det har ju hänt mer än detta i livet. Stora sonen fick 20 kr i veckopeng fr o m hans 6-års dag. Detta innebar att han själv fick välja hur mycket som skulle gå till godis och hur mycket som skulle sparas. En dag såg vi att han började minska ner mängden godis och sparburken ökade i utfyllnad. Han berättade då att han sparade till en Nintendo DS Lite. Efter som vi vill uppmuntra dylikt beteende lovade vi att ge honom hälften när han fått ihop de 750 som krävdes för den första hälften. En enorm summa om man sparar 10-20 kronor i veckan.
Igår köpte han den. Lyckan och nervositeten var överväldigande. Vi gav honom också ett spel, Super Mario, så att han skulle komma igång med en gång. En mycket lycklig son sitter nu ibland på sin säng och spelar. När han inte gör det lägger han den försiktigt så att ingen annan kommer åt den. Han lånar ut den ibland men då måste man fråga först.
Vad är den nu inte värd då han sparat och köpt den själv?!

----------------------------------------

Löpningen fick sin början i måndags. Ett litet ont fick stretchas bort under tisdag och onsdag men jag är på banan igen. Ingmaries plan verkar sund och börjar med försiktiga 7 mil för att sedan ökas till 10-12 redan om 4 veckor.
Återkommer mer om detta senare för nu ska jag förbereda lördagens Halloweenkalas.

/N'batha M'bwele

Kommentarer
Postat av: ullebengtsson

Stort med ett DS! Stort med eget sparande. Välkommen tillbaka:)

2009-10-31 @ 12:17:54
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: jumper

Oj !!! Jag menar artcenret! Det vill jag se byggt. Så skulle Högdalen få ännu en attraktion vid sidan av den spännande tippen.

2009-10-31 @ 15:15:39
URL: http://snitsaren.wordpress.com
Postat av: Masse

Japp! Där bor jag!

2009-10-31 @ 23:53:04
URL: http://maxochnisse.se
Postat av: jumper

Ja, okej, vid sidan av den spännande tippen och Masse.

2009-11-01 @ 00:07:28
URL: http://snitsaren.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0