Aldrig får man medvind...

För mindre än en månad sedan så läste jag att Eskilstuna sjukhus missade en
fraktur på ett litet barn. STORT liv och anmälan till ansvarsnämnden...

NYA RUTINER!
Självfallet resulterade detta i nya rutiner och nu dubbel och trippelkollar de allt.
BRA tänker säkert ni?
Det gjorde jag också, men idag vet i tusan om jag inte börjar luta åt att man
kanske får räkna med lite spill...

Igår så klagade den äldsta killen på att han hade lite ont i foten på ett difust sätt.
När jag sa att det förmodligen inte var något allvarligt så fortsatte han att
gnälla. När jag sa att det går nog över om du vilar så fortsatte han att gnälla.
Men när jag sa att då missar du fotbollsträningen så höll han tyst...
*YES!*
Idag så hoppade han på en fot och vägrade stödja på foten...
*FUCK!*
...och så gick fiskfamiljens rutin 1A igång...

08:15 Ringer sjukvårdsupplysningen. De säger att det måste vi kolla upp.
09:05 Får prata med en sjuksköterska på vårdcentralen som bokar in oss.
11:00 På plats på VC. Får förklarat av en läkare att barn inte förstår VAR de har
           ont och att allt tyder på att han egentligen har en infektion i höftleden som
           gör att det smärtar när han går.

11:30 Sitter med en glass i ena handen och en remiss i den andra.
12:20 Äter lunch och jagar barnvakt.
14:30 Lämnar lilleman hos farmor.
14:45 Går in på Röntgenavdelningen som snabbt tar emot oss och vi går iväg
           och kör ultraljud på höfterna. 5 minuter senare får vi beskedet att min son
            inte har vätska i höftleden och därmed (förmodligen) ingen infektion.
            De vill dock för säkerhets skull göra en röntgen också så det inte är
            några andra skador på höften.
15:30 Röntgen av höfter. Sen skickas vi till Akuten?

17:10 Får träffa läkare som undrar vad som är fel. Sonen säger som det är att han
           har ont i foten och läkaren tittar då förvånat på mig och undrar varför han fått
           plåtar på höfter? Jag förklarar då att barn inte vet var de har ont enligt VC.
           Han pekar då på knät och frågar sonen vad det är. Sonen säger knä.
           Doktorn pekar då på rumpan och frågar vad det är. Sonen säger rumpa.
           Doktorn pekar då på höften och frågar vad det är. Sonen säger snopp.
           Då frågar läkaren var han hade ont nu igen. Sonen pekar och säger foten.
           Läkaren muttrar *idiotvikarier*
           Sen får vi en NY remiss till röntgen, men denna gång för FOTEN!
17:20 Röntgar foten...OCH knät (för säkerhets skull) Blir sedan skickade till akuten.
18:45 Träffar läkaren igen! Han säger att eftersom fotleden är lite svullen, inget
            syns på röntgen så är det med största sannolikhet en stukning.
            Vila ordineras.
            Innan vi säger farväl till läkaren så säger han att han kommer att be
            ortopeden att dubbelkolla alla bilder (även höftbilderna) i morgon OM han
            har missat något.
18:55 Sjuksköterska sätter stödbandage och ger son en penna som lyser och
            som kan göra stämplar i form av en fotboll.
18:59 Bär son till bil och åker till Max Hamburgare för något försenad middag.
19:15 Beställer mat samtidigt som jag noterar fotbollsstämplar på sonens kropp.
19:16 Väntar på mat och oroar mig för fotbollsstämplar i bilens innertak.
19:30 Hemma!

Jag kan alltså efter 8 timmar konstatera att:
1. Min son har en stukad fot.
2. Förmodligen kommer vi aldrig att råka ut för en feldiagnos.
3. Jag hade rätt när jag hävdade att det var dumt att hoppa i en plaskpool ifrån 
    ett picknickbord.
4. Som en oväntad bonus vet jag att min sons höfter är avelsdugligare än en 
     genomsnittlig schäfer.
5. Med mina ungar så får jag snart lägga upp en kategori för sjukhushistorier
     på bloggen.

/Da fish

Kommentarer
Postat av: mångmamma

Mwohahah.

Garvar högt, gott och hjärtligt åt denna högst normala beskrivning av svensk sjukvård av idag.

2009-06-26 @ 07:35:17
URL: http://hemsktmycketbarn.blogspot.com
Postat av: Sara

Genomsnittlig schäfer?

Det var inga bra odds är jag rädd.



2009-06-26 @ 08:15:30
URL: http://vildhallonet.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilken resa...men det gick rätt fort ändå tycker jag.

Och ni verkade ha träffat en reko läkare till slut.



Måste bara säga att jag först inte fattade det där om barn, E-korren och fakturan??? ;-)

Måste nog skaffa nya brillor

2009-06-26 @ 10:18:21
URL: http://marbor.blogg.se/
Postat av: burgschki

dumma jävla vikarier.

2009-06-26 @ 10:35:20
URL: http://hamburgskan.blogspot.com
Postat av: DD

hahahahaha, bra att ha ett OK på höftlederna ifa någon framtida potentiell avlerska frågar! *asgarv*



2009-06-26 @ 11:37:42
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Asgarvade här, ingen picknick att ha kontakt med sjukvården :)

2009-06-26 @ 14:34:32
URL: /http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Okej, måste nog in och tycka lite här, som den barnröntgenmadam jag är: Första doktor tänkte rätt, barn haltar och säger det gör ont i knä (och fot) vid Calvé-Legg-Perthes sjukdom. Den innebär att höftkulan är "sjuk" och om man inte behandlar åker man på en höftprotes i unga vuxenår. Vill du veta detaljer kan du maila. Men den första läkaren har gjort en jävligt bra jobb, fast han kunde ju slängt på rtg av foten också. Hur många CLP ska den andre läkaren missa med den inställningen? Brrr....

2009-06-26 @ 16:16:37
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Fisken

Mångmamma:

Japp...jag har mycket kontakt med dem.

Sara:

Well det är bättre än pungråtta.

Mia:

Barn, E-korren och fakturan? Har JAG skrivit det?

Burgschki:

Vikarie är ju drömjobbet!

DD:

Jepp! Att man inte tänkte på det när man var 20. Vilken raggningsfras!!!

Huskatt:

Nej. Dessutom STÄNGER fiket 17:30?

Kerstin:

Det stämmer säkert det du säger, men min poäng var egentligen att det RÖNTGADE ALLT för att de är nervösa nu och i grunden är väl det bra?

2009-06-27 @ 00:55:11
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Ja! Det var faktiskt bra!

2009-06-27 @ 13:51:31
URL: http://osloskanskan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0