Proppat med lucia

Någonstans så kan man inte låta bli att skratta. Det var lucia på dagis igår kväll.

Lucia.
...eller snarare lucior. Ca 30st skulle jag uppskatta det till.

På vårt dagis så har de den goda smaken att fira lucia på kvällen. På så sätt så

kan de flesta föräldrar vara med, och en hel del mor och farföräldrar för den

delen också.

Nackdelen med detta är att det blir HELT omöjligt att fira inne på själva dagiset

så de firar istället ute på gården. Detta innebär alltså att ca 50-60 ungar med
2-3 omgångar underställ toppat med valfri luciautstyrsel rultar fram som stoppade
korvar. Minsta barnen är ca 1 år och de äldsta fyller snart 6år...
Kvalitén på skönsången är lite varierad, men repertoaren är uppfriskande!
Helt otippat har "ekorr'n satt i granen" letat sig in.

Det var också vackert att se att grannens 5-åringa son tagit upp den fallna manteln

nu när vår 6-åring inte längre fick vara med. Han hade nämligen också valt att vara

lucia.

Vår 3-åring däremot var MYCKET bestämd.
-Jag skall vara tomte för det skall min tjejkompis D vara!

Well. Sammanfattningsvis så kan man nog säga att denna grupp av söta små barn

stoppade som korvar gjorde en större insats för genuskampen än för skönsången.

 

Hur firade NI lucia?

 

/Da fish


Kommentarer
Postat av: Petra

Klart killen ska vara lucia!



Jag firade Lucia med att dricka lite glögg och baka kakor till avskedsfikat på jobbet.

2009-12-15 @ 10:25:56
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: DD

Sad to say, jag missade båda killarnas luciagrejs. Men i Borås håller dom sig inomhus. Lillkillen gick som pepparkaksgubbe och vill ha sin dräkt på sig dygnet runt nu...OCH sjunga "vi komma vi komma" hela tiden.



2009-12-15 @ 12:20:34
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Ingen av mina ungar var involverade i Lucia-tåget, så..tittade på andras ungar men fikade med mina egna efter. Rätt ok.

2009-12-15 @ 13:58:58
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: mångmamma

På morgonen var min lilla prinsessa den enda ! lucian, på kvällens evenemang med förskolan fanns det säkert 4-5 st lucior.

För övrigt känns det uppmuntrande att mina åldrings/allergikrämpor kan roa! ;)

Postat av: Njorun

Haha lucia i norge är bara ett skämt! Det är verkligen en blek kopia av sveriges firande. Och alla erkänner glatt att så är fallet.



Vissa bojkottar denna svenska fejttratraditionen.

Andra dricker ful saftglögg och lussebullar utan saffran :)

2009-12-15 @ 20:35:04
URL: http://njorun.blogg.se/
Postat av: Fisken

Petra:

Mysigt! Jo 6-åringen var stolt som en tupp förra året där han stod i luciadräkt och krona.

DD:

Ha, ha! Sött! Det skulle ju kunna gå att dra ett skämt om just DEN sången men jag skippar det.

2009-12-16 @ 09:29:58
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fisken

Huskatt:

Se det så här...DINA gjorde inte bort sig...i år.

Mångmamma:

Sorry!

Njorun:

Äh en del får du nog ta för att få bo i landet med halverad skatt i december... :-)

2009-12-16 @ 09:33:05
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0