Piratkopiering eller piratbekämpning?

Förra veckan så slog jag på stort! Jag kände mig rik och jag var och handlade
musik på CD! Jag är för lat för att ladda ned...

Men är det ok då?
Jag tycker att frågan om nedladdning är rätt enkel. Den som producerar en vara

skall utan tvekan ha betalt för det! Detta betyder att artisterna skall få betalt.

Däremot så är jag inte lika övertygad om att skivbolagen skall få det.

 

Jag var som sagt iväg och letade efter Corrodeds nya skiva. Ingen hade såklart

hört talas om den på skivstället jag var på, och detta är ju den tråkiga sidan av

nedladdning.

Förr kunde man gå in i sin lokala skivbutik och säga "-Jag vill ha något som är lite

punkigt och gärna med lite Soundgarden-känsla i det" och sedan fanns det kunnigt

folk i butiken som hade råkoll. Idag är det nästan lika effektivt att beställa på

internet. Expediterna har ingen koll alls utanför toplistan.

Jag lyckades i min besvikelse hitta en "reaback" med skivor och förmodligen så har

skivbolagen ÄNTLIGEN insett att de inte kan ta 199:- för en CD så nu kunde jag

hitta relativt nya skivor till priset 3st för 249:-. Jag köpte dessa:

Green Day - 21th century breakdown
Hardcore Superstar - Dreamin' in a casket
In Flames - A sense of purpose
Chris Cornell - Scream
Korn - Greatest Hits Vol 1
System of a Down - Steal this album

Poängen är att jag ALDRIG köpt 6 skivor om det kostat 199:- /st!



En ny forskningsrapport av 2 forskare ifrån KTH som har kartlagt den Svenska 
musikbranchen ifrån år 2000 och fram tills idag så tjänar de MER pengar idag!
Artisternas intäkter ökade ifrån 786 miljoner kronor år 2000 till 1058 milj.kr
förra året!
Detta beror på att inkomsterna ifrån livespelningar har fördubblats.
Sammanfattningsvis kan man enligt forskarna säga att artisterna tjänar 35%
mer, produktions/livebolag tjänar dubbelt så mycket och skivbolagen har
halverat sin vinst.

Hur går detta ihop med det antipiratbyrån säger?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Ivana

Antipiratbyrån vet inte vad det pratar om helt enkelt. Jag skrev en krönika där jag föreslog att man ska göra precis som med bibliotek. Där får vi tack vare skattepengar låna böcker gratis och sedan lämna tillbaka. Ska inte vara svårt att göra samma sak med musik och filmer. En liten avgift för att få ta del av det.



Men giriga gamar lyssnar inte på några förslag, så är det tyvärr alltid.

2009-12-14 @ 15:27:38
URL: http://ivanalipovac.com
Postat av: DD

Ännu ett lustigt sammanträffande är att dom som laddar ner en massa musik från nätet även är dom som KÖPER musik mest, dvs CD-skivor. Dom går också på konserter och bidrar till att pengar rullar in.



Jag tror bara att skivbolagen är sura för att pengarna går till andra och inte till dom.



Det kostar mindre än 10 kronor att producera en CD skiva (kanske tom så lågt som 5 spänn) och jag är så enfaldig att jag tror att dom hade tjänat mer om dom sänkt priset. Sålt FLER skivor istf ett fåtal till ett högt pris. Eller kanske tom lagt ut fler sivor till maxad ljudnedladdning (inte MP3-format)direkt ifrån skivbolaget. Ingen tryckning av skivor - bara download och pay per song. Men det vil dom inte serru. Konstigt det med.



2009-12-14 @ 15:29:38
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: pubes

sv: ameh, det måste ju vara snyggt å lockande så man bara vill dit, men inte får! min bullfitta till hårig bäver ser inte så jävla lockande ut just nu..

2009-12-14 @ 21:55:50
URL: http://pubes.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Verkar helsnurrigt !

Man kan ju tycka att om alla inblandade tjänar på grejen..borde de vara lite halvnöjda iallfall.

Vilket får mig att fundera lite på vad antipiratbyrån pysslar med.

2009-12-14 @ 22:08:02
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Micke

Äh, dags att skippa skivbolagen. Lägg ut allt på nätet och ta betalt för konserterna.



Men det är ju klart, stå i studion några dagar och sen se cashen rulla in. Vem fan skulle vilja krångla med konserter om man har det alternativet.



Dessutom börjar man ju göra musik för pengarna, inte för att man gillar att spela musik.

Dessutom är ju inte liggandet, gratissprit och allmänna glassandet nåt plus heller.



Känns som att alla artister borde sitta i kassan på ICA några timmar för att få lite perspektiv på tillvaron.

2009-12-14 @ 23:47:59
Postat av: Fisken

Ivana:

Nej det verkar ju som om skivindustrin är de ENDA som förlorar på nedladdningen (om man inte ser till enskilda artister).

DD:

Ja jag med!

Pubes:

Tack för den målande beskrivningen som jag inte bad om... :-s

Huskatt:

Antipiratbyrån är inte en statlig grupp. Det är en intressegrupp med representanter ifrån bla skivindustrin...

Micke:

Jag håller med dig!

2009-12-15 @ 09:33:10
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: diana

Jag är ingen matematiker, men nej, tror inte att det går ihop.

2009-12-15 @ 14:20:58
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: ywk

DD: Jag kan inte försvara skivindustrin.

Men att säga att en skiva kostar 5kr att producera är helt fel. Man måste tänka lite mer ekonomiskt än så.

Bara för att plasten som musiken lagras på kostar 5kr så är skivan dyrare. Grafiker skall skapa omslag, de skall driva en (eller flera) inspelningsstudio med tekniker, skivan skall marknadsföras, någon skall leta nya talager, butiken skall ha påslag, hyror, skatter.

Jag är trött på att se argument som tyder på att skivbolagen skulle tjäna 194kr/skiva.

Att det sedan är ockerpriser står kvar.

2009-12-19 @ 01:07:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0