Sitting duck.

Vad fisken har gjort idag? Jo tackar som frågar! Jag har gjort en beredskapsplan för
influensa A(H1N1) tidigare kallad Svininfluensan. Fan vad sexigt!

...jo, men NU vart jag ju nojig ju!
Hela dagen har jag hållit på med denna plan som en kund kom på igår att han ville
ha i morgon bitti. PLUS självfallet ett antal brev som skall följa med planen.
Det var halvkul...

Det positiva med det här är att jag har lärt mig en massa om den här influensan som
jag inte hade en aning om igår!
Tydligen är det här som vilken influensa som helst. Feber, halsont och ont i kroppen
är de vanligaste symtomen. Det som gör denna lite unik är att den är genetiskt olik
alla tidigare influenser vilket innebär att i princip samtliga saknar immunskydd mot
den. Om en blir smittad i en buss så räknar Socialstyrelsen kallt med att de andra
också blir det. Upp mot 40% kommer att bli sjuka på en arbetsplats i värsta fall.

Men det finns hopp! Socialstyrelsen har lagt ut råd hur man undviker att bli smittad!
1. Tvätta händerna ofta.
2. Använd handsprit.
3. Hosta och nys i pappersnäsdukar som slängs eller i armvecket.
4. Undvik att hosta eller nysa i handen.
5. Om möjligt jobba hemifrån och undvik stora folksamlingar.
...
That's it! Lätt va?
Det som däremot gör mig lite deprimerad är att de rekommenderar att man även tittar på
hur ens sekundära risk att bli smittad ser ut.
Ex. Om din pappa kör taxi så träffar ju han en massa folk och då ökar DIN risk att bli smittad.
Kör han buss så kan du ställa dig i kö för vaccinering redan nu...


Jag gjorde en egen analys och konstaterade att del 1 med hygienen borde jag greja,
men mitt problem var i den sekundära smittan...

Problem 1: Jag träffar kunder nästan hela tiden. De har förmodligen OCKSÅ åkt buss.
Problem 2: Yngste sonen går på dagis. 60st smitthärder med 2-3 pers i sina familjer...
Problem 3: Äldste sonen: Går på fritids i en skola. 100tals elever med egna familjer.
Problem 4: sambon. Jobbar på dagis men självfallet ett ANNAT dagis.

Kortfattat: Det är inte en fråga om jag får influensan utan mer NÄR.

När jag med upprörd röst la fram denna rapport till min sambo vid middagen och sa
att det är bra om hon kollar upp om hon kan få semester redan nu för jag kommer inte
kunna ta hand om ungarna i höst så suckade hon och sa:
-Men det var ju DU som sa förra veckan att det var larvigt att oroa sig för influensan och
att oddsen var att detta skulle bli som hysterin runt fågelinfluensan och förmodligen
skulle bara pervon som hånglade med grisar att drabbas...
JO men NU är jag ju nojig ju!

Vem sa att kunskap är makt? Kan nån ett bra sätt att glömma detta kan ni höra av er.

/Da fish

Kommentarer
Postat av: H

Hahaha. Klart att många kommer bli smittade. Men hälften är ju troligtvis kvinnor som inte tror att de ska dö av en förkylningsinfluensa...;)Blir ju lite fundersam på att jag är snuvig, har ont i halsen o kroppen nu....

Vad bra att du har upplyst alla läsare nu så de kan nojja också förresten..

2009-08-20 @ 23:17:01
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Bara lugn, det drabbar bara "svin", inte fiskar...:)

äh, jag undrar om vi inte redan haft det, lite feber ett dygn, lite stel i kroppen och så rallyskita.

Man överlever. Mesig flunsa:)

2009-08-21 @ 00:22:32
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: mångmamma

Huskatt; Kan det ha varit det barnen hade förra veckan?

Hög feber och spydde i ett dygn?

Isof var det lindrigt!

Kan även jag klara, som aldrig blir sjuk! :)

2009-08-21 @ 08:42:28
URL: http://hemsktmycketbarn.blogspot.com
Postat av: n'batha

Det finns bara en sak du kan göra: Rakar rent din kropp från behåring, tvätta hela dig (och 3 cm in i håligheter) med aceton och sedan in i bastun. Brassa upp den till 'arg finne', dra i dig 5 snabba jäger och håll andan i 90 sekunder. Då är du 'clean'. Upprepa vid behov.

2009-08-21 @ 08:51:58
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Bajsugglan

Äh, firren, slut noja över svinfinfluensan och se det som något kul när den väl kommer!

Förresten, rådet om handsprit känns som slöseri, när man kan dricka den liksom! spetsa med lite apelsinjuice o vips så har du en supergod grogg!

2009-08-21 @ 08:54:44
URL: http://bajsugglan.blogspot.com
Postat av: DD

Nya forskarrön säger att man ska vaccinera barn som går i skola7dagis och deras föräldrar först! Good Plan! Good Thinking! Men inte i Sverige.



Jag har det precis som du, massor med kontakter, barn på dagis, deras fars sambo jobbar på dagis (ett annat). Hallå viruset...jag är HÄR!!! Ta mig nu.

2009-08-21 @ 09:27:54
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Åsa

aaa, det blev ett helt inlägg ju... men inget att oroa sig för!! =D



http://xcobra.blogg.se/2009/august/utkast-jag-fick.html

2009-08-21 @ 11:06:25
URL: http://xcobra.blogg.se/
Postat av: Fisken

H:

Jag ser det som min medborgliga plikt!

Huskatt:

Ja det de är rädda för är inte sjukan utan effekterna det får om halva arbetsplateserna är hemma.

N'Batha:

*antecknar* Jag testar direkt!

Bajsuggla:

Jo, ja jag tyckte i och för sig att vinterkräksjukan var hysteriskt rolig.

DD:

Jag hörde det på radion idag. I mitt fall så är det inte aktuellt dock. Om det inte är helt säkert till 100% att jag dör om jag inte tar sprutan så vägrar jag.

Åsa:

Jo...såg det. Stort tack! Nu nojar jag över kundvagnar också. Tack, tack.

2009-08-21 @ 12:53:30
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Barbro Binda

Jag är inte HELT nöjd med att du hann före mig, du får träna på uthålligheten. Men älskar dig gör jag LIKA mycket idag, fredag! :-)

2009-08-21 @ 13:15:15
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: mialena

Jag ska inte skaffa mig ett "riktigt" jobb, helt klart! Ibland är det bättre än annars att frilansa hemifrån :)

2009-08-22 @ 20:21:46
URL: http://mialena.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0