antipiratbyrån begår brott

Samma natt som IPRED-lagen fick laga kraft begick troligen Antipiratbyrån dataintrång.

I artikeln, från SVD av André Rickardsson, beskrivs Antipiratbyråns metoder som illegala och ibland lika klantiga som när Folkpartiet loggade in på Socilademokraternas intranet.

På vilket sätt som utredaren har fått tillgång till FTP-servern redovisas inte. Eller som Henrik Pontén på Antipiratbyrån säger: "Vi avslöjar aldrig våra metoder" (pcforalla.idg.se).


Ska tingsrätten acceptera
 bevisning som bygger på hemliga och oredovisade metoder? Enligt min erfarenhet brukar hemliga metoder i dessa sammanhang vara olagliga eller djupt tveksamma metoder.


Läs artikeln här.

/N'batha




Andra bloggar om: , , , , , , ,

 

Kommentarer
Postat av: Mamma Melissa

Riktigt klurigt det där... vet inte ens var jag själv står i debatten, men det ger ju lagen sisådär mycket trovärdighet om inte ens myndigheterna själva efterlever dem...



Tack för din kommentar också och för att du delade med dig så pass!:.)) Känner också igen det du skriver... så mycket!

2009-04-08 @ 00:01:39
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Dunceor

Problemet är det att fristående organisationer har fått mer makt än myndigheterna själva och de utnyttjar det för deras behov utan bry sig om andra. Jag är uppväxt med möjligheten att tanka vad jag vill och har vanor där efter. Dock så lever jag kvar i skivköpandet och har en rätt extensiv vinyl-samling som utökas för varje år. Jag lägger även en hel del pengar på konserter och merch (som i 99% av fallen köps av banden själv). Jag har svårt att se att jag skulle kunna lägga mer pengar på det samtidigt som jag konsumerar rätt mycket.



Kontentan är att folk lägger inte mindre pengar, pengarna har bara fördelats på ett annat sätt och de stora skivbolagen har fått en mindre andel. Det är det som allting handlar om.

2009-04-08 @ 08:28:42
URL: http://dunceor.wordpress.com
Postat av: n'batha

Jag är också kluven. Dels tror jag att försäljningen kommer att öka och då är det ju något gott med det men dels tror jag att tillgängligheten också skapat möjligheter för band/böcker/filmer att nå fler än de hade annars.



Man ska också vara försiktig med att döma de som tankar. Alla som någon gång gjort ett blandband/cd eller kopierat en skiva är skyldig till samma brott.



Jag är egentligen bara skeptisk till Antipiratbyråns metoder, inte deras syfte.

2009-04-08 @ 09:59:26
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: NiklasN

nja, blandband (i alla fall för oss som minns plastinbakade kassettband) och kopiera en skiva faller inom ramen för eget bruk. Skillnaden mot fildelning är kapaciteten och kvaliteten. Att kopiera en LP tar 45 minuter per kopia och är beroende av skivspelare, kassettdäck och kassett för att hålla hög audiofil kvalitet, men att kopiera en fil går på sekunder och kan göras av flera samtidigt, dessutom utan kvalitetsskillnad.



Olagligt, omoraliskt eller o-vadsomhelst, fildelning är här för att stanna och branschen gör bäst i att komma på nya affärsmodeller om de skall tjäna pengar.



En snabb jämförelse är Linux-Windows, det finns idag fullt fungerande Linux-distributioner för den som har datortummen mitt i handen, trots detta säljer Windows väldigt bra. Varför då frågar man sig, om folk nu inte vill betala för sig? Kanske för att MS erbjuder ett upplevt mervärde?



Björn U undrade på Newsmill om det skulle vara så j-a svårt att betala för sig. Det visar sig att en abba-skiva från mitten av sjuttiotalet kostar 40kr, jag har ingen aning om hur mycket av de pengarna han skulle få, men besväret att beställa skivan, hämta ut den på posten, bränna den till lämpligt format för att lyssna på i t.ex. iPod vägs inte upp av det rena samvetet.

2009-04-08 @ 10:29:59
Postat av: DD

Det var någon klok människa som sa att "antiterrorism" bara är legaliserad terrorism. Så antipiratbyrån är egentligen bara en legaliserad form av pirataktivitet. Dom gör samma sak som hackers inte får lov att göra.



Fighting Fire with Fire.



2009-04-08 @ 11:22:44
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: NiklasN

Nja, APB får inte heller göra det som hackers inte får göra. Och de är inte "legaliserade", dvs de står inte under myndighetskontroll, vilket både FRA, MUST och SÄK gör.

APB är ett särintresse som råkar ha ett specialavtal med Datainspektionen när det gäller insamling och lagring av personuppgifter.



Snart är det sjuttonde april, och då kommer beskedet från tingsrätten om TPB, onekligen spännande ur flera aspekter. Kan man man dömas för medhjälp om huvudbrott saknas?

Lite som att det vore n'bathas fel att jag är sängliggande och kverulant eftersom han slickat överallt i trappuppgången...

2009-04-08 @ 11:42:03
Postat av: Anonym

Måste tipsa dig om en superbra sida. Freestreet heter den.



Få presentkort på Nelly eller inte välja själv.



Gå in här helt gratis Har just nu en supertävling där alla kan vinna. Sägs om 500 på valfritt ställe



http://www.freestreet.se/?r=135



Finns även dem mest kända sidan Gratis Bio samla poäng och få hemm massa snygga prylar även där helt gratis. Det bästa är att man inte ens behöver värva utan samla poäng och ändå få snygga saker.



http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=48441

2009-04-08 @ 14:55:45
Postat av: n'batha

NiklasN: Jag menade blandband/cd som man gav bort. Jag hade vänner ser du ;)



Windows används väl bara av lathet för att det redan är installerat på datorn. Lite tvättmeddelsvarning också: jag känner inte igen Linux/Skona, därför kör jag med något som jag känner igen från förr/reklam.



Jag insåg idag när jag lyssnade på radion att den låt jag gillade inte skulle kunna kollas upp som jag gjorde förr. Ergo: Min musiksmak kommer att stanna vid de låtar jag har.

2009-04-09 @ 21:49:19
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0