1993

Magiskt år.



Är det bara jag som minns att Fisken brukade kommentera lite drygt: 'Har du inget att göra på ditt jobb?' Varje gång jag skrev fler än 2 inlägg samma dag? Det var ju innan han blev bloggare (:


1993 upptäckte jag tre viktiga band och deras bästa skivor: Soundgarden - Badmotorfinger, Tool- Aenima och The Smashing pumpkins - Siamese Dream. De tre fick oerhört stort inflytande i mitt liv. Att rangordna dem blir svårt och nästan som att favorisera sina barn. Det går inte riktigt.

Soundgarden står för det smutsiga och arga. Återhållen aggresivitet med ångestvrål och världens bästa trummis (Matt Cameron).

2:15 in i låten blir det magiskt!

Tool är de knepiga barnen som troligen fick stryk med taggtråd som små. Introvert, sprödt och mörkt med rytmer som gör mig euforisk.


The Smashing Pumpkins med sina snygga riff och harmonier och den speciella rösten! Och kvinnlig basist... ah!


/N'batha

Kommentarer
Postat av: Dunceor

Även jag upptäckte samma band i den vevan (förutom Tool som aldrig har intresserat mig förutom sångarens grejor med Deftones). Jag fick se Smashing Pumpkins '97 på Roskilde och det var fruktansvärt bra. Dock så var det nog mest Nirvana, Alice In Chains och Pearl Jam för mig på den tiden innan efter '94-'95 blev mest punk. Men goa band helt klart.

2009-04-23 @ 09:21:19
URL: http://dunceor.wordpress.com
Postat av: n'batha

Nirvana, AIC och Pearl Jam låg också på skivtallriken -93. Bra grejer men inget som hänger med fortfarande vilket ovan nämnda gör. Möjligen AIC:s - Rooster. Den åker på ibland :D

2009-04-23 @ 09:49:16
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Dunceor

Pearl Jam går fortfarande rätt varmt här emellanåt men skillnaden mellan de tre banden är att Pearl Jam fortsatte ju medan de två andra bandens sångare dog (AIC betydligt senare förvisso). AIC - Nutshell är väl för övrigt den bästa balladen som någonsin har skrivits.

2009-04-23 @ 12:45:09
URL: http://dunceor.wordpress.com
Postat av: good morning terrorism

tool är bra grejer. trodde inte gamlingar lyssnade på bra musik men tydligen!

2009-04-23 @ 20:18:53
URL: http://terrorism.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0