Gästblogg: FISKEN

Ett stående inslag i dumbas.blogg.se är nu mera fiskinläggningar. Fisken ska med oregelbunden frekvens gör små inlägg för att hålla oss löpnördar på mattan mellan varven. Här kommer inlägg 1:



Hej!


Som mitt första gästinlägg så tänkte jag återknyta till inriktningen på N'Bathas blogg så att de frekventa läsarna inte blir allt för förvirrade...



Att hålla hela distansen


Jag har dränerat runt vårt hus, eller rättare sagt jag har hyrt in folk som har tagit hit  enorma grävmaskiner och DE har dränerat runt vårt hus! Resultatet är att vi nu har en torr källare men tomten har blivit sönderkörd eller uppgrävd och detta har inte varit allt för bra för gräsmattan.


Jag är dock en rådig kille så jag pratade med grävmaskinkillen som snabbt beställde 30 kubikmeter prima matjord och han sa att eftersom jorden är som damm så kan man lätt kasta ut jorden i ett snyggt lager med skopan! Dagen D kom och så gjorde även skyfallet!!! Grävis hjälpte mig att skrapa ut det i hyfsat snygga portioner runt hela tomten.


Efter en lång helgs krattande, skyfflande och vadande i lervälling så gick jag in på nätet och googlade på "så gräs". Det stod att gräs skall vara lite blött i princip hela tiden när det skall gro och för en gång skull så verkade gudarna le mot mig!


Lite blött kunde man ju lugnt säga att det var på tomten! Snabbt iväg till Granngården och köpa gräsfrö och ut för att så. Samtidigt spricker himlen upp och jag mår rätt bra och känner mig faktiskt lite Timell när jag går där i leran och sprider frön samtidigt som den första solen värmer mina kalla blöta leder.


Värmen kom och solen fortsatte att skina...


Resultatet var att våran lervälling vart ett stenhårt buckligt jordgolv! Här handlar det om att kavla upp ärmarna och visa moder natur vem som bestämmer!!! Jag och min sambo tillbringade följaktligen nästkommande helg med att riva upp ytan med räfsor och ut och så nytt gräs. Jag åkte till Silvan och köpte slang och vattenspridare så upp med grejerna och igång med vattnandet. Jag stod och tittade ut över min fina, bruna tomt med solen i ansiktet och såg hur vattenspridaren arbetade! Det var nästan religöst att se vattenkaskaderna resas sig mot skyn och jag knöt handen i fickan och tänkte TAKE THAT SMHI!!!


Sedan dess så har det inte fallit en droppe regn och SMHI talar om värmerekord... Kul...Verkligen! Varje kväll sedan dess mellan 18:30 och midnatt har jag vattnat...


Eftersom varje människa vattnar och eftersom värmen gör att tillgången på vatten minskar så har min en gång så stolta vattenkaskad förtvinat till en rännil. Jag får vattna en kvadratmeter åt gången, men jag ger INTE UPP! Förra veckan började små, små gröna fjun bryta ökenlandskapet och igår stod jag med ett leende och tänkte att det började sakta likna en tomt igen. Gräset är nu 5-6 cm och liksom min yngste sons frisyr så är det vildvuxet, ojämnt och tunt, men det är JAG som har gjort det så jag älskar det ändå! Jag har kämpat hela distansen och nu får jag snart smaka segerns sötma!


Om inte SMHI skickar västa regnstormen så att min gräsmatta drunknar, men vad är oddsen för att det skall hända...?


Da Fish



En fiskdröm!

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
 

Kommentarer
Postat av: n'batha

Hu så gräsligt!

2008-06-05 @ 10:24:11
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fisken

Kul att du fick ärva Hegerfors humor!

2008-06-05 @ 13:08:23
Postat av: Pregart

Hallå. Jag tänker lite på din träning. Du har inte funderat på att variera distansen mer än du gör? Ibland bara köra 5km och ibland 25km? Så du inte vänjer dig vid endast 7km, men det kanske du redan gör?

2008-06-05 @ 16:39:10
URL: http://pregart.blogg.se/
Postat av: Minna

Hi hi. Du skriver roligt om din gräsmatta.

2008-06-05 @ 21:26:54
Postat av: N'batha M'bwele

Jag varierar mig om du kollar på förra veckan också. Denna vecka blir det lite tjatigt men en 30K runda är väl inte så tokigt?

2008-06-05 @ 21:52:04
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fisken

Minna: Tack!

2008-06-05 @ 23:25:18
Postat av: Butlern

Eftersom Masse har tagit time out, hälsar jag dig välkommen till bloggosfären. Jumper undrar om du heter "Fisken", eller om det bara är ett smeknamn.

2008-06-07 @ 19:13:45
URL: http://snitsaren.wordpress.com
Postat av: Fisken

Ha, ha!

Nej jag heter inte fisken, men det finns fiskanknytning till mitt namn.

N´Bata heter för övrigt inte så heller...

;-)



2008-06-09 @ 18:42:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0