Gästblogg: FISKEN

Som jag berättat tidigare är Fisken ett stående inslag i dumbas.blogg.se nu mera. Här kommer inlägg nummer 2:



Plötsligt händer det!


Vad är det som gör att folk (oftast män) tror på det mirakel?

Jag har de senaste veckorna träffat ett ganska stort antal människor som envetet har försökt förklara för mig att miraklet är runt dörren... Nej, jag pratar inte om livets ord eller liknande profeter! De är ju lätta att se vad de går för och oftast så går det att avleda deras lättprogrammerade psyken med en fras som: "neeeej, jag är ju lite intresserad av religion och jag pratar ofta om det med den gamla damen som bor i huset längre ned på gatan. Hon är ju miljonär och har inte en levande släkting sååå..." (Det är SÅ roligt att se dem springa nerför gatan!!!) Jag pratar om sport, eller fotboll för att vara mer exakt!


Killar i min ålder tror på fullaste allvar att Sverige kommer att vinna EM-guld? När man frågar dem om lag som Frankrike, Tyskland och Holland inte kan bli VÄL svåra att slå så tittar de bara konstigt på mig och säger att "konstigare saker har hänt".


Vad exakt???


Ja, jag vet att folk har landat på månen, släckt bränder med sprängämnen, och dragit flygplan med tänderna men ingen av dessa har väl varit svensk fotbollsspelare? Det lär väl krävas ett mirakel av guds nåde för att Sverige skall vinna ett EM!


Nu börjar jag dock förstå dem!

Jag har sedan slutet på 1970-talet suttit på 100 tals matcher och hoppats på ett SM-guld till Smederna och jag har inte hunnit att uppleva det än. Speedway är världens enklaste sport! Man kör bara 4 varv på en rundbana skitfort och den som gör det skitfortast vinner poäng. Det lag som tar mest poäng vinner matchen. Det lag som vinner mest matcher på ett år blir alltså Svenska mästare... ENKELT!

För två veckor sedan så vann Smederna en speedwaymatch!!! Det var första gången sedan i mitten av juni... förra året det hände. Fatta vad surt det är att sitta där varje vecka och tänka att "nu kommer det att vända och vi kommer att kunna slå dem." Bara för att ännu en gång gå ifrån matchen och tänka att Brolin skulle vara bättre på hoj än dessa pajaser. Plötsligt vann de en match! Idag hände det igen!!! TVÅ HEMMAVINSTER I RAD!!!

I år kommer Smederna att ta sig till slutspel och kanske, kanske kan de vinna SM-guldet för första gången på över 30 år... Konstigare saker har väl hänt?


/Fish

 
Peter Nalin, Smederna

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
 

Kommentarer
Postat av: n'batha

Vadå? Kommer Sverige INTE ta EM-guld?

2008-06-18 @ 08:45:27
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Thomas F

Jag är ledsen men det blir rospiggarna i år.

2008-06-18 @ 14:50:27
Postat av: Butlern

Jag säger: Danmark 1992 och Grekland 2004.

2008-06-18 @ 19:46:07
URL: http://snitsaren.wordpress.com/
Postat av: Fisken

Thomas F: Om Rospiggarna skall vinna måste de väl slå... Smederna?

:-)

2008-06-18 @ 23:11:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0