The Dumbas open Challenge

Eller i allafall The Fish version av det idiotevent som tidigare gick under benämningen
Sötäljeutmaningen. (VARNING! SKITLÅNG TEXT!)

Äh. Det regnar ju knappt.
Så kom då lördagen. Min bror hade lovat att skjutsa mig till Södertälje och jag ställde

klockan så jag skulle hinna packa och äta en rejäl frukost och ändå vara där i god tid

innan kl.09:00...

Så när jag i vanlig ordning försovit mig kraftigt, packat allt jag trodde jag behövde i en

ryggsäck på 8 min blankt, hällt upp en termos kaffe och slängt mig i bilen så springer

min sambo ikapp bilen med mina byxor som jag glömt att ta på mig.

Ringer min bror som skrattar gott och säger "-ja jag har fixat så du kan få en macka

och en kopp kaffe i bilen"

Snällt! Men varför förutsätter folk att jag försover mig? *Hrrm*

 

Väl i Södertälje 09:03 blankt så möter N'Batha upp.

Vi stuvar om några saker i min rygga och sedan börjar vi att löpa/cykla.
N'Batha är på STRÅLANDE HUMÖR!


Jag får förklarat för mig att han tänker springa i typ 10km/h men var 20min så skall
han gå. Detta för att få energin att räcka till och för att få ett mentalt delmål.
Detta innebär att vi BORDE greja en mil på ca 75 min.
11 tim borde detta event ta inklusive en timmes lunch. Det kändes inte stressigt.
Vägen mot vårt mål ledde först in på G:a Strängnäsvägen och vi sprang/cyklade lätt
och pratade om allt och inget. Denna väg har jag åkt så många gånger så jag kan
den utantill. Detta visade sig vara en fördel så N'Batha inte skrivit ut en karta utan
gjort anteckningar på ett papper om hur vi skulle ta oss.
Detta är alltså en kille som är SÄMST på vägbeskrivningar!
Min personliga favorit var när han skulle ge mig vägbeskrivning i telefon i ett för mig
okänt område och han ber mig "svänga vänster där konsum låg förr"...



Löpa-gå-löpa-gå-löpa-fika-gå-löpa-gå-fika-löpa-gå-fika...
Taktiken verkade hålla men det gick fort. Fortare än tänkt! Vi snittade en mil på 65 min
ungefär TROTS att löpning var uppblandat med promenader och dessutom stannade vi
för vätska då och då.
Vädret var upphållsväder uppblandat med mycket lätt regn.
Kl 14:00 var vi i Åkers Styckebruk för en lunch. Ungefär 35-38 km var avverkade och vi
var alltså knappt halvvägs. Detta på mindre än 5 tim? Fortfarande höll vi alltså ett
för högt tempo men vi hade märkt att farten sjunkit den sista milen.
Detta var förväntat och inget oroande. Speciellt inte eftersom vi var djupt känslomässigt
involverade med varsin kebabtallrik.

Efter lunchen skulle vi gena något genom för oss okända marker. Målet var att komma ut
på väg 55 och därifrån vidare mot Ärla. Efter att ha irrat lite inne i Åkers styckebruk så
hittade vi vägen som visade sig vara en grusväg.
Det kändes både tyngre och segare nu än innan lunchen. Vi var båda lite frusna när vi
kom ut och nu regnade det lite mer.
N'batha höll dock fanan högt och manade på! Utryck som "Nu är det inte långt kvar!
Friska tag!" osv låg inte långt borta...
Hade han faktiskt yttrat de meningarna så hade jag ju självfallet mördat honom.



Väl ute de mörka skogarna och den ynkliga grusvägen så öppnade vidderna sig och
ståtliga herremansbyggnader visade sig i sin fulla prakt.
Humöret började kännas lite bättre när N'Batha sa att vi nått ett maratonlopp i
distans. Vägunderlaget var nu asfalt och det tackade min rumpa för.


Men va fan? Åkers styckebruk?
Efter några kilometer på den fina asfaltsvägen så dök det upp en vägskylt.
Denna vägskylt visade att vi hade 2 km till Åkers Styckebruk i den riktningen vi färdades.
Men va fan? Vi försökte ju ta oss därifrån ju?
N'Batha stoppade två gentlemen på väg ut på jakt och de viftade och förklarade glatt att
Eskilstuna det låg minsann åt det hållet vi kom ifrån.
*note to self: Da Fish skall ALLTID ansvara för vägbeskrivning i framtiden*
Vi hade inte tagit någon enorm omväg men mentalt kändes det som att någon snott hela
veckopengen.

När vi för ANDRA GÅNGEN på mindre än en timme passerat de där jävla skrytbyggen till
herremansbyggnader och hunnit avverka några km åt rätt håll så började N'Batha att gå
allt oftare. Det visade sig att det gjorde ont i knäsenor och efter ett litet tag som kom det
fram att han hade ont lite överallt och att han tänkte bryta.
Jag kände mig helt ok. Lite småtrött i benen och något öm i rumpan bara.
Ja jag vet...Flera har påpekat att cykelbyxor är att föredra, men mitt svar har varit
-Jag är väl man?
Så här efter 5 mil så kändes det dock som om min rumpa var hälften man och hälften

babian...

Jag och N'batha gick några kilometer till och sedan skulle Fiskfamiljen komma och hämta.
Innan de hann fram så såg jag en vägskylt där det stod Ärla 2 mil. N'batha hade tidigare
berättat för att peppa mig att när vi väl var i Ärla så var det bara 8 km kvar!
Där och då tog jag beslutet! JAG GÅR ALL-IN!
Jag cyklar resten också! Här hade vi ju redan gjort 55 km...



Vi skiljdes åt och er fisk trampade glatt iväg upp på grusvägen mot Ärla.
Endast 2 mil dit, och sedan 8 ynka kilometer till evig ära och flödande Champagne!

Jag hade inte kollat kartan, men detta är inte långt ifrån mina hemmatrakter så här
hittade jag ju!
Det jag INTE hade koll på var topografin! Det visade sig att denna väg innehöll såväl
1,7 mil regnsjuk grusväg som idel uppförsbackar då jag tydligen kämpade mig upp
mot en rullstensås.
Efter 2 km började mina ben att protestera...
Jag funderade på om det var värt förnedringen att ringa och be om skjuts men jag ville
verkligen klara av detta. Alltså så tog jag till N'Bathas knep. JAg cyklade en bit och varje
gång som jag kom till en tuff uppförsbacke så gick jag ett par minuter.
Detta var bra.
Jag fick bort den värsta mjölksyran och tack vare enorma mängder med vatten, kaffe,
snickers och någon sportdryck så lyckades jag ta mig till "högslätten" och därifrån tog
asfaltsväg över och det lutade lätt nedåt mot Ärla.


HALLELULJA! eller va fan!!!
Ärla...

Aldrig förr har jag längtat till Ärla.

Men tanken på att trampa dit, ta en kortare paus och veta att man endast hade 8 km kvar

var så stor så att ögonen nästan tårades!



Varje tramptag sved, jag hade ingen energi kvar i kroppen och mjölksyran var
så påtaglig så att jag fick sura uppstötningar.
Då såg jag Ärlaskylten!
Väl i Ärla tog jag en kopp kaffe, en snickers, det sista vattnet och en kort vila.
Snart... endast en liten bit kvar och sedan var jag hemma.
Jag trampade ut ifrån Konsumsparkering och cyklade ur samhället mot landsvägen.
Väl vid landsvägen så möter en vägskylt mig:
HÄLLBERGA 6
WTF??? DET SKULLE JU BARA VARA 8KM HEM?


När det känns tungt gäller det att ha en bra motivator. Ett mål!
Jag skäms inte att säga att min främsta motivator när jag insåg att jag hade

1,4 mil och inte 8 km kvar var att ta mig hem så jag kunde spöa skiten ur
N'Batha!

Sista biten gick bara på vilja.
När jag väl passerat Stenkvistarondellen så ringde jag hem och förvarnade
då barnen ställt upp och gjort en välkomstkommité.
Jag började att le trots att rumpan kändes som ett enormt blåmärke och att
det kändes som att någon stack knivar i mina lår.

När jag kommer uppför sista backen så ser jag barnen, sambon och N'batha
stå där med ballonger och skyltar... ÄNTLIGEN HEMMA!



ca 9 mil var avklarade totalt på 9 timmar.
Var av sista 3,4 milen själv och på ca 2 timmar.
På stenmuren står en iskall öl och jag är så himla nöjd att jag gjort det!

Idag känns det som om kroppen fått en del stryk, men jag är fortfarande glad att
jag valde att fullfölja.
Om jag får önska mig något så är det att någon tar fram bedövningssprutan och mosar
den rakt in i mina lår...



Hur N'Batha mår?
Han såg rätt pigg ut när jag lämnade av honom i Södertälje i förmiddags.

Nästa år KAN det bli två separata utmaningar!

1. The Dumbas Open Challenge.
2. 80km för folk som helt saknar lokalsinne.

VÄLKOMNA!


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Barbro Binda

Tack så mycket, men jag cyklar bara i Norrland. Stort grattis och fy faan va bra gjort! (Jag tyckte det stod PARIA på vägskylten, det var väl så det kändes ett tag va´) Lårbilden var inte så intressant, KAMERAN LÄNGRE BAK HAR VI JU KOMMIT ÖVERENS OM! Älskar dig till döds!

2009-10-18 @ 17:46:03
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: H

Nja..men jag läser gärna om era strapatser..;) Men duktiga var ni :)

2009-10-18 @ 17:47:15
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: diana

Wow! Det är mitt imponerad så in i helveteuttryck ;)

2009-10-18 @ 18:36:29
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: Huskatt

Jag måste säga att jag är grymt imponerad över ert galenskap ! Starkt jobbat att trampa de sista milen själv !

I min bok borde det vara värt ont i baken och låren för känslan "JAG VANN".

2009-10-18 @ 18:37:57
Postat av: n'batha

Ha ha ha! Min version kommer efter projektinlämningen på måndagkväll.

2009-10-18 @ 19:42:35
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Nina

Herregud, så strongt gjort! Kul att läsa om och man riktigt KÄNNER hur tufft det var.

2009-10-18 @ 19:52:07
URL: http://www.metrobloggen.se/babiantuttar
Postat av: Mia

Riktigt grymt gjort av er! Trodde faktiskt att i skulle banga båda två :D

2009-10-18 @ 21:38:04
URL: http://marbor.blogg.se/
Postat av: nipe

Hahah, kul läsning och Grattis till målgång!

Kul med såna utmaningar ibland, det måste man krydda livet med.

Jag cyklade hem från jobbet förra hösten, det är ungefär 4 mil. Tänkte vara smart och gena sista biten hem, över skogen. Det var väl en tio år sen jag cyklat där sist. Hade förträngt att det var 9 km traktorstig med makadam och rejäla backar. Den skogen fick höra många fina ord...

Hoppas träningsvärken släpper snart.

2009-10-18 @ 22:00:28
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Jag är stum... Och DET är inte vanligt kan jag berätta. Starkt jobbat! Du har bevisat att du kan även nu för tiden. Tränar du lite bättre till nästa år kommer du inte att varken behöva gå eller få ont i rumpan. ;-)

2009-10-18 @ 22:01:45
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Petra

Fan vad starkt gjort av er!! Hejja Fisken och N'batha säger jag bara!



Sv: Jadu, han sa rakt ut att det kommer vara en fruktansvärd smärta (där risken för att svimma av smärta var stor enligt honom) i ett X antal timmar så jag borde förvarna kollegor ifall den skulle spricka på jobbet samt min partner. Han sa att det skulle komma en del vätska men så länge det inte var något blod med var det ingen fara för mitt liv. Ja, han använde faktiskt den frasen. Han förvarnade mig om att om jag inte får omedelbar läkarhjälp kunde jag dö utav invärtes blödningar. Det gjorde mig inte alls livrädd, nej då. Sen togs det lite cellprover också ifall det kunde bero på någon cellförändring, han trodde inte det men det kunde. Behöver jag säga att min hypokondriska hjärndel arbetade för högtryck under det mötet?

2009-10-18 @ 22:02:56
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Fisken

BB-Babe:

Jag vill inte genera dig ju. :-) Älskar dig!

H:

Ha, ha, ha! Jag förstår dig. Du är smartare än mig.

Diana:

Tack!

Huskatt:

Såklart att sista milen var för att "ha gjort det".

N'Batha:

There can be only one...

Nina:

Tack, tack!

Mia:

Neehhh...banga?

Nipe:

Jo det är sant. Det bryter onekligen vardagen.

Ingmarie:

Ha, ha, ha! Det var ENBART för att få dig stum som jag genomförde detta... ;-)

Petra:

Tack och fy fan vilken vidrig läkare!

2009-10-19 @ 09:52:39
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: mialena

Bra jobbat!



80 km för mig nästa år alltså. Vet inte ens vad lokalsinne är...

2009-10-19 @ 09:53:44
URL: http://mialena.blogspot.com
Postat av: Micke

Rejäl imponansfaktor på detta stordåd.

2009-10-19 @ 22:46:04
Postat av: Nix

Har inte n´batha gått i mål ännu?

2009-10-20 @ 10:33:37
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: NiklasN

bra jobbat! och var är n'batha? fortfarande vilse i sörmlandspannkakan?

2009-10-21 @ 09:45:25
URL: http://maxochnisse.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0