Skattepengarna (evig cliffhanger)

Om ni har problem att hantera ironi ombedes ni vänligt men bestämt att sluta läsa
detta inlägg omgående. Tack!

Skattemyndigheten.
Resumé: Som tidigare har rapporterats i denna blogg så har jag sedan senvåren
sprungit ivrigt till brevlådan varje dag för att sse om skattepengarna kommit.
I somras kändes det nära men när hösten kom så gav jag upp och ringde. I mitten
av september skulle de då komma. Det var ett par saker som skulle utredas först...
I andra veckan av september fick jag beskedet av mitt lönekontor att vår kära
Skattemyndigheten begärt ett nytt underlag av mina förmåner.
Detta fick dem samma dag.

...

Idag är det alltså den 26 oktober.
1½ månad efter att jag fått reda av mitt lönekontor att skattemyndigheten denna
supereffektiva myndighet begärt ut ny info och fått det, samt lika lång tid efter att
samma serviceminded enhet lovat att pengarna skulle sitta på mitt konto.
Du skall dock inte tro att de sitter på latsidan!
De har använt dessa 90 dagar till att göra massor av saker fick jag reda på i onsdags...
Då hände det som jag väntat på!
ETT BREV!
IFRÅN MINA BÄSTA VÄNNER PÅ SKATTEMYNDIGHETEN!
Jag slet upp kuvertet med darrande händer och läste hungrigt det spännande
innehållet:

ÖVERVÄGANDE
Grundläggande beslut om årlig taxering.

Skattebetalare: Dumbasfisken

Personnummer: ******-****

Taxeringsår:      2009

Inkomstår:        2008

__________________________________________________________________

Skatteverket överväger att besluta på det sätt som vi beskriver nedan. Du har
möjlighet att lämna synpunkter innan vi beslutar. Kontakta oss gärna om du undrar
över något i detta övervägande.
Vi måste ha dina eventuella synpunkter senaste den 27 oktober 2009.



Va! Vad säger ni? Inte illa va?
På 1½ månad så har skattemyndigheterna kommit så långt i mitt ärende så att de nu
faktiskt ÖVERVÄGER att ta ett beslut.
Det är ju helt underbart! Det vackraste i denna historie är att anledningen till att det
tagit så lång tid är att mitt lönekontor inte specificerat rätt i specifikationen.
Alltså fanns inte underlaget förtryckt och när jag upptäckte det och ringde till samma
skattemyndigheten så sa de åt mig att räkna fram avdraget manuellt och dra av det
ifrån inkomsten och skriva i "övrigt" varför jag gjort så.
Det har jag gjort. Jag och skattemyndigheten är alltså HELT överens om summan.
Däremot så är det angett på fel ställe i blanketten eftersom lönekontoret missat det i
min årsspecifikation.

Jag kan bara ställa mig upp och applådera!
Alla andra människor hade ju skitit i detta och konstaterat att totalsumman stämde och
att den totalt inbetalade skatten var korrekt. Men NU kan jag vara säker på att det blir
rätt även blankettmässigt!
Jag vet inte hur ni känner det men jag tycker lätt att det är värt 6 månaders fördöjning
av skatteåterbäringen att få det helt 100% rätt?
Visst mitt lönekontor borde få en skopa utskällning för detta, men de rättade ju felet
på mindre än 4 minuter när väl skatteverket påtalat detta. Alla måste få göra fel.
Det här är ju också ett utmärkt sätt att hålla arbetslösheten nere!
Skattemyndigheten har säkert lagt någon arbetstimme på att reda ut mitt ärende och
kanske en arbetsvecka på att få det formmässigt rätt. Kanonbra!



Jag vill till sist passa på att tacka skattemyndigheten som har lyckats hålla inne mina
surt förvärvade pengar ända tills nu. Om jag fått dem i somras hade jag ju bränt dem
på altantak. Nu har jag ju dem kvar och inte fan kommer jag att bygga ett altantak
nu när snön kommer?
Genialiskt!

NU väntar jag med spänning på nästa brev som jag beräknar skall komma i slutet
av november om de håller tempot uppe.
"Övervägande om att betala ut beslutad återbäring"


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Barbro Binda

Hahaha! Ja? Men du slapp ju stå där i regnet och bygga tak. Skicka tackkort till Skattemyndigheten, skulle jag göra. Lägg dig och vila en stund nu. Love!

2009-10-26 @ 16:09:47
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: n'batha

Vilket underligt personnummer du har. Jag har bara siffror.

2009-10-26 @ 17:20:15
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: ullebengtsson

Jag har en bra puls nu.

2009-10-26 @ 17:44:19
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Ingmarie

Helt sjukt! Det jag med reagerade på var;

"Vi måste ha dina eventuella synpunkter senaste den 27 oktober 2009."

De har alltså haft 90 dagar på sig och du får...en?? (Eller har jag helt fatta fel?)Men tänk så många jobb du har räddat! Du skulle ha PRIS! Och bonus! :-)



2009-10-26 @ 20:30:52
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Huskatt

Jag hade haft ett större släpp, än det du visar upp här.

Så du kanske håller på att bli vuxen trots allt.:)

2009-10-26 @ 23:58:05
URL: http://http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: DD

Det där bevisar min teori komplett!!!



ALLA människor som jobbar på statliga myndigheter/verk är paragrafryttare utan minsta tillstymmelse av empati. Och jag har haft förmånen [ironisk till max] att få bemöta många olika myndigheter och statliga verk. Hääääärligt!



Du kanske får pengarna lagom till jul. DÅ kan du shoppa onödiga prylar till barn och sambo. DET kanske skatteverket tänkte på. Att få ekonomin i rullning igen. ;D

2009-10-27 @ 08:14:55
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Fisken

BB-Babe:

Tack! Jag älskar dig!

N'Batha:

Ja men du bor ju på Lidingö?

Ulle:

Jag skakar snabbt av mig saker som jag inte kan påverka.

Ingmarie:

Nja, jag fick det i onsdags och skulle svara idag.

Huskatt:

Äh man kan inte vinna mot byråkrati. Ingen idé att reta upp sig.

DD:

Ja att bränna slantarna är faktiskt mitt minsta problem. :-D Desssutom så är mitt problem inte i närheten av ditt. Mitt gäller ju bara pengar och jag får dem ju förr eller senare.

2009-10-27 @ 19:07:19
URL: http://dumbas,blogg.se
Postat av: Njorun

Oj vad jag lider med dig...! myndigheter och byråkrati räknas som svordomar häromkrig..



fick faktiskt tillbaka min surt förvärvade skattepengar själv, för två dagar sedan. 550 kronor!! yeah... väl värt att vänta 6 månader på.



Får jag vara lite halvbitter här och säga att du iaf slipper slåss BÅDE med den svenska och den norska staten samtidigt, när ingen vill ha med dig att göra? :) ;P

2009-10-27 @ 20:55:13
URL: http://njorun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0