vad gör n'batha då?

Det har jag undrat länge.



Det är en del att göra, konstaterar jag kort. På måndag är det slutinlämning på mitt Kandidatexamensprojekt. 120p ska avrundas med ett 15 poängsprojekt som är allt utom enkelt för oss som inte projekterat i tio år. En villa eller ett mindre kulturhus är en sak, men 13.000 kvm uppdelat på 90 programpunkter en annan.

Vi ritar ett museum för Nobelmuséet med tillägg för administration, bibliotek, verkstäder, studiefaciliteter, auditorium och forskning. 4 tomter har blivit valfria att anamma och jag valde gräsplätten vid Naturhistoriska muséet och Vetenskapsakademin. En klurig tomt då den är väldigt stor och avskuren av trafik.


Den röda rektangulära lådan är mitt val av placering på tomten.

13.000 kvm ger i mitt fall fem våningar. Dessa fem våningar får alla publika delar värdiga ett besök, distribuerade av en central gång med en spektakulär trappa. En introvert byggnad med en massiv stenfasad och ett rikt inre skall ge besökaren en överaskning vid besöket. Glasöverbyggda ljusgårdar med visuell kontakt mellan alla typer av program är en av huvudpunkterna i byggnaden.


Ett diagram över ljus i den centrala hallen via ljusgårdarna.

Ett stort problem är de olika reglerna kring hur brandsäkerhet uppfylls, sopor från restaurangen kan ta sig till inlasningen o s v. Ingen barnlek direkt och många bra detaljer får stryka på foten för reglementet. Faktum är att jämfört med de flesta andra länder i världen tror jag att de svenska arkitekterna har hårdaste reglerna att följa. Framför allt när det gäller handikappsanpassning.



Konstruktionen måste få sitt också. Pelarstomme och håldäckselement enligt den standard som oftast används. 12x12 meter är strukturens mått. Hela byggnaden blir således 36x84 meter och 25 meter hög.



Vad tycker ni om mitt val av fasad? Som störst är dessa stenar 3x6 meter!

Men det är många små ändar som inte är ihopknutna ännu och massor av förtydligande material ska jobbas ihop. Därför, mina kära vänner, kommer mina inlägg att vara glesare än vanligt ett tag till.

Tag hand om er!
/N'batha M'bwele

Kommentarer
Postat av: Fisken

SNYGGT! I princip precis så som jag har gjort min altan...eller....nja...kanske inte PRECIS men...

Välkommen hem!

2009-05-13 @ 09:42:08
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: DD

Ring mig så ska jag ge dig värdefulla tips.



btw - otroligt elegant byggnad och fasadstenarna ser bra ut också.



2009-05-13 @ 12:33:56
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Bika

Fisken:

Sv: Ja, Yrrol ÄR verkligen en kolossalt genomtänkt film, och så klockren att kolla på!

Jag har sett den mer än fyra gånger, men det är samma här, garvar nästan arslet av mig när jag ser den :)

2009-05-13 @ 12:50:54
URL: http://bika.blogg.se/
Postat av: Lussan

Oj, där hade du lite att bita i, ja! Ingen barnlek, men jag hoppas att det kan vara ROLIGT som en barnlek när du sitter där och löser problem och skapar och har dig och att panik inför måndagen icke existerar. Du är en stjärna på det här såvitt mina omdömeslösa amatörögon kan bedöma! Jag tror ögonen - jag är övertygad! Lycka till med slutfasen!

2009-05-13 @ 13:38:11
URL: http://www.metrobloggen.se/lussan
Postat av: Butlern

Fråga: Ska det byggas ett museum där, eller är det en konstruerad uppgift för examensprojektet, eller bäggedera?

2009-05-13 @ 20:47:34
URL: http://snitsaren.wordpress.com/
Postat av: n'batha

Fifken: Tack. Inte riktigt lika stor som din altan, tyvärr.



DD: Eniro hävdar att de inte har ditt nummer.



Lussan: Det är roligt också! Faktum är att det är det roligaste jobbet i världen. Det tar tid dock.



Butlern: Det är inget planerat men diskusioner finns.

2009-05-13 @ 22:41:54
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0