men vad har n'batha hållit på med?

Ingen undrar men jag svarar ändå ;)



Jag har varit frånvarande av flera anledningar. Dels har jag varit oinspirerad, dels jobbat 16 timmar per dygn för att få ihop slutpressentationen för terminens sista projekt och dels kompenserar jag för frånvaron för mina barn.

En sak i taget dock. Först oinspirationen.

------------------------------

Den bara kom och jag lät den vara. Man behöver ibland jobba sig in i den men jag gjorde inte det. Jag funderade istället på om jag skulle sluta blogga. Jag har dessutom fåt erbjudandet att blogga om löpning hos maxochnisse.se. Troligen gör jag det, bloggar om löpning på maxochnisse, för dit söker sig löparna. Det betyder inte att jag slutar blogga här men jag kanske aldrig kommer att vara ens nära skuggan av Fiskens frekvens här på Dumbas.

------------------------------

Sedan slutinlämningen.

Vi har gjort ett projekt på tegelbacken i stockholms centrum. Att rita en offentlig byggnad där. Mitt i trafiksmeten vid mälarens kant och brevid stadshuset.



Platsen har historiskt sett varit en vacker plats vid vatten med en skön järnvägspark med lummiga träd i anslutning till stadshuset. Den har också varit ett problemområde rörande trafiken sedan 1920 talet. Stadshuset, centralstationen och närheten till riksdagen samt gamla staden gör denna plats till en knutpunkt för såväl turister som resande med tåg, tunnelbana och bussar.

Platsen har tre olika karraktärer och behöver således tre olika lösningar.



Istället för att rita en byggnad som genast skulle konkurera med stockholms pärla stadshuset valde jag att föreslå en lösning som gav möjlighet för de som glömdes bort när all infrastruktur byggdes: fotgängarna.

Om man bygger en plattform anpassad för de gående ömsom över, ömsom under de befintliga strukturerna skapar man möjligheter att knyta ihop dessa punkter som negligerats. Man får då även möjligheten att återskapa en park på platsen.



Denna sitoation krävde att ytterligare analyser av dels parksituationen i stockholm analyserades samt att en ny analys av platsen med denna lösning gjordes. Så jag gjorde en.



Och ännu mera.



Den slutgiltliga lösningen blev rätt cool.



Som ni ser går parken ibland över och ibland under vägarna och järnvägen. Den del som är närmast centralen fick byggnader under broarna och blev ett litet område för butiker. En liten våg rullar sig över motorvägen och blir en restaurang. Troligen med stockholms bästa utsikt. Till höger om den ligger en citybeach. En konstgjord strand så som i Paris och Rotterdam. Vattnet mellan de två broarna är nämligen lämpliga för bad: bra vatten och utan båttrafik. Den övriga parken består av kullar. Dels för att skapa en kopplig till mälaren och dess öar (notera dammen med små bäckar som rinner mellan öarna) och dels för att göra platsen lite större.


Kullarna gör det möjligt att plantera höga träd så som björk utan att tyngden blir oacceptabel.



Vid centralens plattformar finns trapor direkt till parken.



För att vara säker på att förslaget var realistiskt har jag gjort sektiner genom hela området, även om jag bara presenterar tre här.

Slutprodukten tycker jag dock fungerar på platsen utan att störa stadshuset.



Behöver jag nämna att jag fick överväldigande bra kritik?

------------------------------

Till sist har jag och barnen pysslat och lekt i snön. Det är det vi ska ut och göra nu.

   

Från vänster: Årets första snögubbe, Barn i träd, Egen tillverkad fröautomat och årets pepparkakshus.

------------------------------

Nu ska vi bygga snöfort.

GOD JUL!

/N'batha

Kommentarer
Postat av: PussJorvas

Jobbigt att du känner dig oinspirerad.. själv inspirerade du mig - Nu tänker jag tvinga ut min farsa i snön :D HAHA



SV: Inte såna du :O

2009-12-21 @ 12:16:55
URL: http://pussjorvas.blogg.se/
Postat av: Fisken

Snöfort? Var är skisserna på DET?

2009-12-21 @ 15:18:36
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Improvisation är ledordet vad det gäller snöfort. Man får vara extremt contextuell när det gäller snöfort. Tunnel i försvarbart läge och tillräckligt höga kanter för försvar mot snöbollsattacker.

2009-12-21 @ 16:04:40
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: pubes

sv: det är ingenting att skratta åt! det är något som faktiskt kan bli verklighet! ;)

2009-12-21 @ 16:57:51
URL: http://pubes.blogg.se/
Postat av: n'batha

Pubes: Du röker gul snö va?

2009-12-21 @ 17:44:11
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: jumper

Intressant. Då kommer man alltså att springa under parken både på Stockholmshelan och Stockholmshalvan?

2009-12-21 @ 23:21:41
URL: http://snitsaren.wordpress.com
Postat av: n'batha

Jupp.

2009-12-22 @ 10:33:05
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: ejja

bra där n´batha! har du tänkt in en rullstolsvänlig lösning bland alla trappor också? isf får du full pott ;)



god jul på er!!!

2009-12-24 @ 17:10:00
URL: http://ejjapejja.blogg.se/
Postat av: ubeauty

GOD JUL



Kika gärna in i min blogg där jag skriver om allt möjligt i kategorierna Bakelser, Kärlek, Naglar, Självförståelse/Psykologi, Skönhet/Smink/Mode =)

2009-12-24 @ 17:38:50
URL: http://ubeauty.blogg.se/
Postat av: nipe

Jodå, visst fasen har vi undrat vart du tog vägen. Gissade att det hade med skolan att göra.

Kul förslag. Är inte så hemma på just det området av Sthlm (fast ärligt talat inte särskilt hemma i Sthlm överhuvudtaget), men tillräckligt begåvad och intresserad av ämnet att jag ger tummen upp. Bra att lösa två problem i ett nafs, med tunnel under parken.

Buller från trafiken? Ventilationsutsläpp från tunnlarna?

Trevlig idé och smart att inte konkurrera med stadshuset med ytterligare hus.

2009-12-28 @ 19:08:25
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0