Gröttävling.

Har roat mig med att koka risgrynsgröt på Söndagen.

Jultradition.
Jag och sambon har helt olika jultraditioner.
Dels har vi enats om att vara oeniga för evigt om när granen skall upp. Jag hävdar
bestämt att granen skall inhandlas den 23 december och kläs på kvällen innan jul.
Min sambo däremot skulle GÄRNA köpa granen redan i början av dec om hon fick
som hon ville.
När julaftonsdagen kommer så slutar sambon att vattna granen och direkt ett brunt
barr syns så vill hon kasta ut den. 1 januari är det absolut senaste den får stå kvar.
Jag å min sida håller på 20 dag knut...
MEN det finns några som vi genom årens lopp har lyckats att enas runt.
Den viktigaste är att glögg kan man dricka året runt. (precis som att det går fint att
grilla året runt.)
Dessutom så är Risgrynsgröt vår absolut viktigaste basföda under hela december.

Idag har jag kokat 20 portioner. Det är ca 6½ liter mjölk.



20 portioner...
Med tanke på att vi är 2st vuxna och 2st småbarn i hushållet varav en av småttingarna
inte ens äter denna gröt så kan man ju tro att detta skall räcka ett bra tag va?
FEL!

Här kommer en tävling:
Gissa när gröten är slut!

Den som kommer närmast får äran att göra nästa sats...


/Da fish




Kommentarer
Postat av: nipe

Tja, jag gissar på att den räcker i 6 dagar.

2009-12-06 @ 16:44:25
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: Petra

4 dagar, sen är den säkert slut

2009-12-06 @ 17:36:05
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: mångmamma

Med tanke på att risgrynsgröt är gott och det dessutom är larvigt små portioner beräknade...så en tre-fyra dagar. Max!

Vi har också gröt på menyn flera gånger i veckan under december. Och november. Och..även oktober, januari, februari och mars...:)

Vet hur det känns att torka överkokt gröt från spisen också!

(Händer även ett matproffs som mig!)

Postat av: Huskatt

"Den som kommer närmast får äran att göra nästa sats..."

HA HA HA HA, nä du, den dyker jag INTE på asg

2009-12-07 @ 00:00:36
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Rookkeer

2 Januari helt garderad samtidigt som jag är med och gissar

2009-12-07 @ 10:01:23
Postat av: Fisken

Nipe:

6 dagar...antecknar

Petra:

4 dagar. Ok.

Mångmamma:

3-4 dagar...det blir drygt 2 liter om dagen alltså?

Huskatt:

SNUSKFIA!

Rookkeer:

2 Januari? Ha, ha, ha! Då är jag nog inne på tredje eller fjärde grytan.

2009-12-07 @ 10:43:15
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0