hur ska fisken träna?

på land?



Låt oss ponera att vi kör Sötälje-utmaningen den 17:e oktober. Det ger 9 veckor att toppa formen på, fr o m nästa vecka. Inte så kort som man kan tro.

Jag och Ingmarie kommer att springa och tränar således på vårt sätt men hur ska Fisken få upp formen?

Först och främst handlar det om att börja hojja regelbundet. 3 dagar i veckan är nog lagom och vad jag har läst bör man köra minst 40 minuter på cykel för att det ska ge något. Ergo: Minst tre pass per vecka @ ett minimum på 40 minuter. Nu bör kanske ett pass vara något längre för att vänja sig vid lite längre distanser. Efter som vi kommer att köra etappvis kan Fisken då köra sina långpass i etapper. T ex ett entimmes pass på morgonen och ett senare kring lunch/kväll samma dag. Tempot på dessa pass behöver inte vara särskilt högt eftersom han inte kommer att pinna på i någon högre hastighet under utmaningen. Lågintensivt med andra ord.


Nu bör långpassen vara nyckelpassen och ju närmre utmaningen desto viktigare att det blir lite längd på dem. Dock bör han kanske kolla lite på sin cykels däck. Terrängdäck är mysigt i terräng men djävulskt på asfalt (är erfaren åretruntcykelpendlare) så ett par slicks att kräng på fälgarna kan behöva inköpas.

För övrigt kommer nog denna Fisk att klara det hela utan några som helst problem. På cykel brukar man ju hävda att det räcker att cykla upp till en tredjedel av tävlingens totalsträcka för att klara loppet. Det är i höga hastigheter. En tredjedel av 77 km är 25,7. Delar man upp det på två pass samma dag blir varje pass 12,84 km långt. Något kortare än det han cyklade senast.

Ärligt talat är jag mer orolig för egen del. Det är 27 km längre än jag någonsin sprungit. Men med sällskap blir det ju lättare.

/N'batha


Kommentarer
Postat av: Ingmarie

Nu måste jag kolla här, får man alltså CYKLA de där 8 milen?

2009-08-15 @ 23:12:38
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Åsa

I min pokervärld kallas man för fisk av en anledning... kan inte låta bli att vara nyfiken och undra om du också spelar poker, eller varför kallas du för fisken? //Å



PS Riktigt intressant blogg! Återkommer!!

2009-08-16 @ 06:23:07
URL: http://xcobra.blogg.se/
Postat av: n'batha

Ingmarie: Ja, om man inte KAN springa (t ex pga tåskada) så får man det. Dock får inte jag det.

2009-08-16 @ 08:28:15
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fisken

Ingmarie:

INTE-EN-CHANS-I-HELVETE-ATT-JAG-SPRINGER-I-ALLAFALL!

Åsa:

Välkommen! Jag kallas fisken för att jag heter det...eller snarare att det är ett smeknamn som härstammar ifrån min barndom. Nej jag är totalt kass på poker tyvärr. Vad är en fisk i poker?

2009-08-16 @ 09:27:27
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Ok! Då kan jag vara med oavsett alltså! :-) Och Fisken, man ska aldrig säga aldrig. ;-)

2009-08-16 @ 09:50:00
URL: http://blog.nemonisimors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0