det förbaskade löparinlägget

Run to the hills
 


VARFÖR LÖPER JAG/MAN? 

Det finns många orsaker till att löpträna. Gå ned i vikt, få bättre kondition, komma i form, få lite egentid, rensa tankarna, m fl. Alla anledningar är lika bra och ingen anledning skall någonsin förringas. Inte ens han som sprang för att hans flickvän sexvägrade annars (lisystrate?).

Jag började springa för att min flickvän gör det. Efter den första sonens födelse påbörjade hon resan tillbaka till den gamla vikten. Själv hade jag precis slutat röka och snusa och var inne i tankarna på att ta upp min gamla styrketräning igen. När jag var ute med grabben i vagnen sprang hon runt omkring mig för att vi skulle kunna prata lite samtidigt. Då prövade jag att springa några meter brevid henne. Det gick väldigt lätt. Tillslut sprang jag någon kilometer brevid henne utan att det ens kändes jobbigt. Tanken på att kunna springa själv satte sig. Efter en tid insåg jag att jag hade väldigt lätt för att springa och fortsatte med det. Tillslut blev det seriösare och nu satsar jag på Stockholm Marathon på en tid under 3 timmar.

Jag upplever idag en känsla av styrka och uthållighet i allt jag tar mig för tack vare löpningen. Det blir enkelt för mig att bära kassarna hem från affären. Jag kan ta en 3 timmar lång promenad utan att vara slut efteråt. Jag kan busa med barnen, diska, städa och laga mat utan att vara sopslut på kvällen. Det har löpningen gjort för mig, därför fortsätter jag.


Att komma upp i tempo under ett löppass, att känna hur kroppen trummar på rytmiskt utan att det är jobbigt. Att pulsen slår hårt men du tar 3 steg per andetag och kan slänga ur dig en flerstavig mening till dem du passerar. Att följa stigens böljande i skogen och andas in sval, frisk luft. Dessa saker gör att jag älskar att löpträna!

HUR BÖRJAR MAN?

Det är ganska enkelt och oerhört svårt. Det handlar om att springa förbi kroppen som man släpat på ett bra tag och komma ikapp den nya. Att komma över tröskeln till det rum som andra verkar ta sig till så enkelt visar sig inte vara särskilt enkelt. Det handlar nämligen om att skapa kontinuitet och det är svårt.

Först måste man förstå att människans problem är att vi väljer små kortsiktiga vinster som ger stora långsiktiga förluster framför små kortsiktiga förluster som ger stora långsiktiga vinster (jämför hur vi gnäller över företag som beter sig så). Sedan måste man förstå att den största fienden vi har är vi själva. Som steg tre måste vi lära oss att den som vill resa 1000 mil börjar med små steg.

Efter den floskelhärvan bör man rada upp alla ursäkter man kan komma på att man kommer att använda sig av för att hoppa över ett pass: För varmt/kallt/molnigt/blåsigt/regnigt, mjuk i ryggen, blöt i axeln eller bara för trött. Alla dessa bör man lära sig utantill eller skriva upp så att man kan se att det bara är undanflykter som hindrar en från att komma över tröskeln. Sedan kan man rada upp alla syften som finns med att komma in i löparvärlden. Hälsoskälen, det personliga målet, drömloppet man vill springa, möjligheten att reta sin fete styvbror Fisken, e t c. Väl där är det faktisk bara själva lubbandet kvar.


Du behöver tänka på 3 saker till nu. Bra skor som du fått utprovade av en seriös handlare (löplabbet, runnersstore, m fl) är ett måste. När du sprungit ett tag kan du gå över på lite mindre stödjande skor men i början är det säkrast med ett par som stödjer. Det andra är regeln 3 gånger 30. Den menar på att det är tre pass på minst trettio minuter per vecka som gäller. Dock behöver du inte springa hela de trettio minutrarna. Man springer så ofta för att kunna rida på den kompensation som kroppen bygger efter det förra passet. Det gör att din kondition utvecklas snabbt. Det tredje är det viktigaste: Det är antal pass som blir av som ger resultat. Bara det. Nå, nu till schemat.

Följer du det här schemat lovar jag att du kommer igång ordentligt.

SEDAN DÅ?

Har du sprungit ett par månader regelbundet tycker jag att du kan börja kolla på nya kläder, klockor o dyl som belöning till dig själv. Gärna löprelaterade belöningar men andra funkar också. Sedan kan du börja jaga likasinnade på nätet eller i tidningar för att få ytterligare inspiration. Jag hänger på Funbeat, en gratis träningscommunity som har många nyttiga funktioner (kalendern är ovärderlig om man vill hålla koll på hur ofta man egentligen springer) och många andra löpnördar som gärna svarar på dumma frågor och ger tips. Flera av mina vänner jag fått som vuxen har jag lärt känna genom Funbeat. 

Sedan kan man alltid snubbla in på Maxochnisse. Där hänger en hel del idio... löpare som gillar att skriva om sina lyckade och misslyckade pass och tävlingar.

Runners World är tidningen.

Naturligtvis vill vi på Dumbas också vet hur det går. Keep us posted.

/N'batha M'bwele

EDIT: Johan bloggar vidare i ämnet här!

 

Kommentarer
Postat av: Fisken

He's ALIVE!!!

Kloka ord men har du FLER styvsyskon som kallas fisken? Jag ser fan inte ut så där! Jag har ingen skäggväxt att tala om...

2009-08-13 @ 13:46:49
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: medeldist

Vad säger du till dom som du passerar? Jag orkar bara skrika: ÖKA! Upskattas alltid.

2009-08-13 @ 14:02:41
Postat av: medeldist

Nej, där ljög jag lite..bra guide förresten. Sub3 på StM is it!

2009-08-13 @ 14:06:19
Postat av: Mia

Sånt här behöver jag. Jag är precis i startfasen. Tar ett par joggingpass i veckan med max 3 minuters jogg i taget, orkar inte mer. Sen har jag 1-2 dagar i veckan med långprommenader på 1-2 timmar.

Jag försöker hålla det så här men det är knepigt när man inte har ett 8-17 jobb...men det är nog jag själv som fixar knepigheten genom undanflykter.



Nu har jag iallafall beställt en pulsklocka. Tänkte ha den som morot och se hur det funkar :) En mycket enkel variant utan större finesser men en start :)

2009-08-13 @ 14:27:56
URL: http://marbor.blogg.se/
Postat av: n'batha

Fiskis: Ja, och din tjockhet sitter väl mer runt skallen.



Medeldist: Ibland säger jag: kommer på högersida! eller till cyklister: ska jag dra dig en bit?



Mia: Pulsklocka is da shit!

2009-08-13 @ 14:53:20
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Burgschki

Tack, tack tack. Inspirerande och bra.



Jag tycker att jag är sämst på löpning bara för att jag endast orkar 20-25 min utan att vila, men det kanske inte är helt kasst ändå?



Bra länkar också.

2009-08-13 @ 15:16:20
URL: http://hamburgskan.blogspot.com
Postat av: diana

Bra inlägg.

Svar: Ingen aning, men gissar på i samband med puberteten någon gång ;)

2009-08-13 @ 15:38:34
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: Ingmarie

Kunde inte skriva det bättre själv. ;-) "Problemet" är bara att det är ett mindre helvete när det INTE funkar/går att springa. Typ som för mig nu när foten bråkar igen. :-( Livet blir...TOMT utan löpningen. Folk frågar varför jag/man springer. Min fråga är, varför gör man det INTE?

2009-08-13 @ 18:14:39
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Mia

Men va?...paff



Mia: Pulsklocka is da shit! (kopierat)



Varför då? Jag har ju en bok som heter pulsträning och den kräver ju liksom en sån. Hur vet jag annars vilken zon jag är i? Jag kan ju inte fuska...eller va? (jag är världsbäst på fusk)

2009-08-13 @ 20:06:16
URL: http://marbor.blogg.se/
Postat av: n'batha

Burgschki: No pro. Toppa din löpning med lite snabb gång så får du ju ihop 30 min. Sedan kan du ju byta några minuter till löpning. Keep it up!



Diana: Tack. Pubertet? Que? Blandar du ihop mig och Fisken?



Ingmarie: Jag vet. Fan att man måste ta skador ibland :P Ibland frågar folk mig om jag fortfarande springer. Tvätt du fortfarande håret? frågar jag tillbaka då.



Mia: It's da shit, betyder att det är toppenbra. Pulsklocka är superbra. Jag har själv aldrig använt en men vet att många har stor nytta av den.

Pulsklocka är det nya svart ;)

2009-08-13 @ 21:10:40
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Den frågan är så jädrans dålig (och urbota KORKAD!) att den inte förtjänar ett svar men ditt var förbenat bra! Så nu snor jag det från dig.;-)

2009-08-13 @ 22:33:00
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Ann-Charlotte

...och tanter på 52 år, dvs, vi som gått över till dödsidan,

kan löpning vara nåt för oss med??



Jag har verkligen försökt, men kanske inte tillräckligt ändå, det skaver och skumpar.

Men schemat var bra. Skall ta med mig ena vovven nästa gång, och LÖPA. Jädrar anamma...

2009-08-14 @ 19:20:13
URL: http://anncha0117.spaces.live.com
Postat av: Nix

Ingmarie: var det inte du som sa att man ska ha tre saker som man engagerar sig i. Om en av dem faller så kan man ägna sig åt de andra?



Hustrun tror att det är träning, familjen, husen. I själva verket är det simning, cykel, löpning ;)



Grymt bra inlägg n'batha!

2009-08-14 @ 19:21:24
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Mia

Ska sluta kommentera när jag är trött i mössan...skrattar...det vart tokfel

2009-08-15 @ 22:31:22
URL: http://marbor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0