Stofil

Jag bloggar för att jag gillar att skriva, trots en lättare dyslexi (min bror lider av den tyngre sorten). För att jag tänker bättre när jag måste formulera mina tankar. För att jag tränar bättre när jag vet att andra delar mina resultat. För att jag är fåfäng. Jag har dock extremt svårt för en sak. Bloggare som säljer.

En bloggare som säljer, oavsett grad av mängd eller vinst, har redan förstört bloggarnas funktion. Det som bloggare från västbanken lyckas med. Det som bloggare som delar med sin av sin poesi lyckas med. Det som 98% av alla som bloggar lyckas med. Att vara naken.

All ärlighet du tror dig förmedla efter försäljningen är exponering, inte ärlighet. All förmedling av din vardag är inte längre bara det. Alla förtrogna samtal i publicerad form blir marknadsföring. All ärlighet får en hinna av kommers.

Vem är det då som säljer? I min mening; den som får en vara eller tjänst och sedan förmedlar den via sin blogg. Ärligt talat skiter jag i om man rackar ner på den. Som fashisterna sade: all reklam är reklam.

Känner du dig träffad? Använd dig då av den enklaste av alla förklaringar: Jag är en stofil.
 

Kommentarer
Postat av: medeldist

Jag är nog också en stofil då. De gånger jag skriver om nån produkt (skor i 99% av fallen) har jag inhandlat dem själv. Känns också främmande att låna ut sin blogg till reklam, eller ha sin blogg för att tjäna pengar på. Japp jag är definitivt en stofil :)

2008-12-13 @ 07:58:54
URL: http://medeldist.wordpress.com
Postat av: Dunceor

Jag håller med dig, all reklam och sånt du får 'gratis' för skriva om på bloggen gör att du tappar all ärlighet i min värld. Visst jag skriver om skor men det handlar ju om skor jag vill köpa och jag kan mycket väl efteråt skriva att de var den sämsta skiten jag köpte. Fri press är viktigt!



Jag är nog ingen stofil, jag är mest förkyld.

2008-12-13 @ 14:08:13
URL: http://dunceor.wordpress.com
Postat av: funrun

jag funderar på om halva bloggosfären har fått varsin wake-up-lampa från philips. Alla skriver så himla käckt om den. Jag var intresserad av den förut, men just för att jag tror att alla fått den så har jag istället blivit allergisk mot den.

2008-12-13 @ 17:45:53
URL: http://markatta.com/mary/funrun
Postat av: Fredrika

Det var en av mina första grundsatser för bloggen, aldrig att jag skulle göra reklam. Så jag är HELT på din sida, och jag tycker vi gör en god gärning som värnar om friheten inom bloggosfären. Däremot är saker ibland (okej, ganska sällan men ändå) så bra att man vill skriva om dem. Då är det saker jag själv köpt och inte fått något för. X-talons, Posekliniker, NMT-träningar... inte helt lätt att vara "ren" i en värld där det mesta drivs kommersiellt.



Men jag har också blivit chockad när jag läst om event bloggare blivit inbjudna till där de fått dricka vitamincocacola och liknande trams. Jag känner mig tryggt utanför den sfären på långt mer än behörigt avstånd.



Dock har jag inga synpunkter på de bloggare som pysslar med detta. De är för mig helt enkelt ointressanta. I want the real thing, och det handlar inte om vilka produkter folk gillar att använda. Hellre då renodlade prylbloggar, som man kan välja att läsa eller inte.



Jag gick förresten och köpte en wake-up-lampa häromveckan eftersom jag blev påmind om att jag velat ha en sådan på en blogg. Lite läskigt att man är så lättinfluerad trots att man tycker sig vara medveten om fenomenet.

2008-12-14 @ 00:35:04
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: Magda

applåder

2008-12-15 @ 10:08:01
URL: http://magdagad.blogspot.com
Postat av: Fisken

Var det inte DU som sa "all reklam är reklam"???

2008-12-15 @ 17:29:52
Postat av: n'batha

Jo, jag har sagt det men faschisterna han före (1935).

2008-12-16 @ 09:29:45
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Puma

Jag håller inte med. Däremot ligger det i både läsarens och skribentens ansvar att vara tydlig med vad man får betalt (i pengar eller produkter) för att skriva.



Så fort man ens andas ett varumärke blir det reklam på ett eller annat sätt. Du nämnde precis Edsbacka krog till exempel. Tjoff. Där fick vi lite reklam kastade i ansiktet på oss.



Jag läser gärna bloggar där man tipsas om nya saker. Som Fredrikas trailskor till exempel. Som Magdas strumtips.



Jag läser även gärna bloggar där bloggaren fått saker MEN DÅ ÄR DET VIKTIGT ATT BLOGGAREN SKRIVER ETT RÄTTVIST OMDÖME. Ja, det är så viktigt att jag skriver med stora bokstäver. Reklam är varken svart eller vitt. Det bara är. Det viktigaste är inte att dissa eller hissa - det viktigaste är att man förstår innebörden av sitt eget agerande.

2008-12-29 @ 15:02:59
URL: http://traningsblog.blogspot.com
Postat av: N'batha M'bwele

Du missar poängen, Puma. Jag ogillar inte att man gör reklam för produker man gillar. Jag menar att man dödar trovärdigheten om man rekomenderar produkter man FÅTT. Eller fått betalt att göra reklam för (samma sak men olika betalt).



Jag gör reklam. Jag betalar dock för de produkter jag rekomenderar.

2008-12-29 @ 15:08:08
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Puma

Varför skulle du inte haft någon integritet om du skrev vad du tyckte om den produkt du fått?



2008-12-29 @ 15:18:30
URL: http://traningsblog.blogspot.com
Postat av: N'batha M'bwele

Av den enkla anledningen att man, enligt otroligt många venetskapliga undersökningar sedan 50-talet, kunnat konstatera att man är vänligare inställd till en produkt som är gratis. Jag har läst många sådana under min tid i reklambranchen.



Att ge någon en produkt, be den skriva till 1000 läsare vad man tycker om produkten, är billig reklam.



Om någon köper en produkt själv och sedan rekomenderar den är den recensionen mer värd, enligt mig. Sedan kanske jag inte håller med men recensenten är i a f värd respekten av dess åsikt inte är köpt.

2008-12-29 @ 15:59:13
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Puma

Där har vi det igen. Att det generella alltid ska vinna. Visst har du rätt i det du hävdar undersöknignarna säger. Men betyder inte att du inte har integritet om du skriver om en produkt du fått och provat - oavsett vad du skriver att du tycker om den.



För övrigt borde de flesta kändisar, de flesta magasin och många TV-program hamna i samma förkastliga låda som de flesta bloggare. Jag jobbar i en liknande bransch som du och är jäkligt glad för att ha mitt kritiska tänkande i behåll.

2008-12-29 @ 16:10:59
URL: http://traningsblog.blogspot.com
Postat av: Puma

En till fråga: hur tänker du när du skriver att 98% av bloggarna lyckas med att vara "naken"? Vilka bloggar utgår du från då?

2008-12-29 @ 16:12:27
URL: http://traningsblog.blogspot.com
Postat av: N'batha M'bwele

Jag förordar inte det generella av slentrian. Det borde du ha koll på om du läser bloggen då och då.



Det som JAG, och många med mig, uppskattar bloggarna för är dess raka, ärliga kommunikation. Den färgas av reklam och hur du än vill att det ska vara ärligt med sponsrade rekomendationer blir det aldrig det.



Du skriver: "För övrigt borde de flesta kändisar, de flesta magasin och många TV-program hamna i samma förkastliga låda som de flesta bloggare."



Precis! Förutom den lilla detaljen att de som säljer sin trovärdighet som bloggare är i stor minoritet, inte 'de flesta' som du skriver.



Skillnaden är också att bloggen är inte ett media styrt av ett bolag eller förening. Det är en person som skriver till en mindre skara läsare. Om du mixar ihop bloggars funktion med tv-programs förstår jag varför mitt inlägg upprör dig. Jag ser dem som två olika sätt att kommunicera.



Du frågar även: "hur tänker du när du skriver att 98% av bloggarna lyckas med att vara 'naken'? Vilka bloggar utgår du från då?"



Vilka bloggar det är och hur stora de är beror på genre. Talar vi träning är du storbloggare men inte om vi jämför med allmäna bloggar som t ex Kenza. Genrellt kan man dock säga att ju större blogg desto större risk att det finns sponsrade rekomendationer.



Du skriver också: "Men betyder inte att du inte har integritet om du skriver om en produkt du fått och provat - oavsett vad du skriver att du tycker om den."



Jo, det är precis vad det betyder. En köpt röst.

2008-12-29 @ 22:25:10
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0