Logistik (Bild 1 av 2 ifrån N'Batha)

Jag erkänner. Jag kommer att få ett HELVETE att komma på historier inser jag redan efter
att de första 3 skickat bilder. SKITKUL!!!

Men nu fuskar jag!
Jag behöver massor av tid för att göra den andra bilden N'Batha rättvisa så jag börjar
med att berätta vad som hände idag för den andra bilden som jag fick av min kompanjon
faktiskt EXAKT beskriver hur jag kände mig för 4 tim sen.

Logistik är för de flesta människor något som har antingen med lastbilar att göra såsom i
att flytta gods, eller för andra så har det med "familjelogistiken" att göra.
Båda uttrycken är rätt.
Egentligen betyder logistik "Kunskapen om att leda och styra flöden av materia".
Just nu använder jag mina rätt goda kunskaper inom detta område till att få ihop en rätt
komplex familjevardag.
Jag tänkte beskriva lite grovt hur man löser logistikproblem:

1. Man inleder med att ta reda på vad som är förutsättningen för logistiken:
Idag så var jag i Stockholm och jobbade. Jag skulle inte kunna åka ifrån jobbet innan
kl.17:00. Sambon var tvungen att vara hemma p.g.a att den minsta är lite för förkyld för
att vara på dagis, medans den äldste av sönerna var i skolan fram till kl.13:00.
Kl.16:30 skulle min sambo vara i Stockholm på en tillställning...

2. Därefter hittar man problem eller utmaningar i förutsättningen:
Det existerar alltså ett glapp på minus 30 minuter + transporttid då min sambo inte kan
vara med barnen tills jag slutar på jobbet.

3. Sen hittar man en lösning på huvudproblemet:
Svärfar jobbar i stockholm och han slutar kl 15:30. HAN får möta upp sambon och ta över
ansvaret för barn. JAG KAN FÅ BARNVAKT OCH TA EN AFTERWORK!

4. På varje lösning finns en ny begränsning. Hitta den innan den exploderar i ansiktet:
Svärfar måste vara på Väddö 13 mil bort i morgon bitti så han skall sova där.
Om svärfar måste åka till Väddö så kan ungarna inte sova hos honom.

5. Lösning med korrigering för nya begränsningar:
Jag åker till honom efter jobbet och han får åka senare till Väddö.

 

6. Säkerhetsmarginaler:
I ALL logistik finns det okända faktorer. Därför får man alltid räkna med säkerhetsmarginal.
I detta fall identifierade jag problemet som att ta mig ifrån stan till söderförort kl.17:00 i
fredagstrafik. Jag beräknade 1 tim vilket innebär ett snitt på 20 km/h.

7. Genomgång:
När allt har kommit så här långt är det bara att gå igenom allt ännu en gång och se till att
man inte missat något och sedan kommer det absolut viktigaste av allt i ALL logistik...

8. Information:
Oavsett hur bra logistikplanering du har så är den inte värd ett skit om inte alla inblandade
får information om det! Detta är tro det eller ej den punkt som oftast gör att det spricker!

9. Säkerställ:
Kvalitetssäkra att allt genomförs och SÄKERSTÄLL att alla som fått informationen också
förstått den. Näst vanligaste felkällan.

10. Genomför:
Nu kan du lugnt luta dig tillbaka och se din plan triumfera...eller i mitt fall explodera rakt
i mitt ansikte!

[Klickbar bild]

 

Jag hade bommat punkt 8, 9 OCH 10...

Min sambo hade mycket riktigt lämnat ungarna hos svärfar, och jag hade mycket riktigt
lyckats ta mig dit på endast 46 min men när vi skulle åka därifrån så bad jag svärfar att
hjälpa mig att bära barnstolarna då jag var tvungen att få med mig ryggsäckar och ungar.
Så säger svärfar: -Eh...vilka barnstolar?

 FAAAAAAAAAN!!!
Min sambo tog UR bilstolarna ur min bil igår och satte dem i sin bil så att hon kunde ta
med ungarna till Sthlm. Jag tog då förgivet att hon visste om att jag inte hade några i
min bil så att hon skulle bli tvungen att lämna av dem tillsammans med ungarna!

Jaha? Klockan är 18 och svärfar vill åka...
Jag ringer i panik till sambon som inte svarar. Efter att ha provat att ringa ca 56 ggr ger
jag upp och sätter mig och åker till en OKQ8. 300:- senare är jag ägare till 2st högst
tvivelaktiga bilkuddar i plast, men jag bedömer det som bättre än att lägga ungarna i
bagaget.
När jag kommer hem 2,5 timmar senare så ringer min sambo ifrån en restaurang och
meddelar att hon glömt mobilen i bilen...


Hur har er fredagslogistik fungerat?


/Da fish


Ps. Jag vet att jag fuskar och att denna bild egentligen inte passar på denna historia
men jag var tvungen att skriva av mig för att undvika att byta lås på dörrarna. ds.




Kommentarer
Postat av: Anna

Haha!

Jag kan se hela scenariot framför mig... läskigt faktiskt :P



och nästan så att jag vill maila in en bild... men så roligt ska vi inte ha det.

2009-11-28 @ 18:25:39
URL: http://xanthia.blogg.se/
Postat av: Ivana

Haha vilken utmaning! Ska bli spännande att se alla historier om de bilder som kommer in. :)

2009-11-29 @ 12:44:34
URL: http://ivanalipovac.com
Postat av: Huskatt

Jösses vilket trixande! Men, det löste sig ju till slut :)

2009-11-29 @ 18:46:27
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: DD

OK fisken - reality check - TVÅ bilar = TVÅ uppsättningar bilbarnsstolar. OK?



Varför har ni bara EN uppsättning bilbarnstolar?



Fast numera har ni ju ändå två....men....



2009-11-30 @ 09:37:10
Postat av: Fisken

Anna:

Nej för tusan. Roligt det får man INTE ha! :-)

Ivana:

Ja men visst var det bra? Har lite ångest då bilderna var mer seriösa än vad jag anat.

Huskatt:

Ja...men det var nog tur att jag inte fick tag i henne för då hade jag nog varit rätt otrevlig. :-s

DD:

Lillkillen är egentligen lite för liten för bara en kudde. Han har någon sån kudde med ryggstöd och det har även den äldre. De kostar ca 1500:- st.

Eftersom 99% av gångerna så åker vi i min bil så har det liksom känts som 3000:- rakt i sjön att investera i ett par extra stolar.

2009-11-30 @ 14:51:28
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0