Dubbdäck vs Friktionsdäck.

Politiker runt om i Sverige har börjat fundera på om de skall förbjuda dubbdäck.
Hur fan tänkte de där?

Blixthalka!
För:
Det som talar för att man skall köra dubbfritt är givetvis den rapport som kom förra året
som visade upp att det var höga värden av partiklar i luften på Hornsgatan. Dessa
värden var som högst på senhösten och tidigavåren vilket skulle tyda på att dubbdäcken
sliter upp dessa partiklar.

Mot:
Att både vårt eget Svenska Vägverk och det finska har kommit fram till att om alla dubbdäck
försvann så skulle asfalten inte ruggas upp längre och detta skulle både öka vattenplaningarna
och i värsta fall göra friktionsdäck värdelösa.

Möjliga lösningar:
Att partikelvärdena var lägst när det regnade tyder ju på att den enklaste lösningen är att spola
gatorna, men det är väl för dyrt.
Om de istället förbjuder dubbdäcken så säger vägverket att de kan fräsa asfalten för att skapa
friktionen istället. Kan de fräsa utan att få upp partiklar då?

Osloskånskan frågade mig varför JAG valt det dubbade alternativet?

Orsaken är att jag kör ca 4000 mil om året och ca 1500 av dessa i något slags
vinterväglag. De flesta av dessa mil är på landsväg och jag har haft friktionsdäck
på min privata bil men jag upplever att det är som att köra på sommardäck så
fort det blir isigt eller packad snö.
Jag VET att däckbranchen säger att friktonsdäck är:
1. Bättre på barmark.
2. Bättre vid låga hastigheter.
3. NÄSTAN lika bra på hårt packad snö.
4. Lika bra i djupsnö
5. NÄSTAN lika bra på is om det inte ligger vatten på den så det finns friktion.

Så Osloskånskan. Det främsta skälet är att jag inte vill att någon skall säga till min
familj att "han klarade sig NÄSTAN..."


Om någon vill övertyga mig om att friktonsdäck är lika bra som dubbdäck så vill
jag att ni sätter på friktionsdäck i stället för dubbdäck och gör om detta:



Hur tänker ni när ni väljer däck?


/Da fish

Kommentarer
Postat av: n'batha

Så du vill jämföra isracing på mc med vardagstransporter på asfalt? Hur var det nu? Äpplen och bananer?



Lösningen på asfaltsproblemet finns redan. Hur tror du man gör i alla varma länder? Man blandar asfalten annorlunda bara. I Nice åker ingen och ruggar asfalten.

2009-11-12 @ 10:57:44
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fisken

Kära N'Batha...Jag vet att du inte ser skillnad på bananer och päron. Videon föreställer vanliga registrerade gatmotorcyklar på en plogad isväg.

Dessa vägar finns på andra orter än Lindingö på vintern.

Min poäng är snarare att OM friktionsdäck är lika bra så borde ju även de som kör som de i videon kunna använda det?

Ja när det börjar att vara vinterväglag i Nice tycker jag att vägverket kan åka dit och studera det.

2009-11-12 @ 11:13:25
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Pratade du inte om uppruggning av asfalten? Det krävs inte en hårdare yta för att klara vintern än den i Nice. Kolla VV.se De har gjort studier i ämnet som visar att mjukare asfalt klarar tjälen lika bra (och i vissa fall bättre) som den hårda. Anledningen till varför vi har så hård asfalt i sverige är för att folk kör med dubbdäck (all denna information kommer från VV:s trafikkonsult som höll föredrag om infrastrukturella problem på skolan). Byter man asfalt och slutar med dubbdäck minskas ljudet från vägarna och micropartiklarna i luften miskar.



Jag orkade inte kolla filmen. MC på landsväg på vintern låter för mig som något man inte ska behöva bry sig om.

2009-11-12 @ 11:50:52
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Stoffe

dubb! inget snack!

2009-11-12 @ 12:01:53
URL: http://stoffevikstrom.blogg.se/
Postat av: DD

Privat bil - DUBBAT!!! (finns inget annat när det är is och rejält med modd.



Tjänstebilen - Odubbat pga att jag måste det. Företagets policy är "miljövänligt" och då vinner visst friktionsdäcken.



Att ett par människor går bort i trafiken är nog uträknat av miljöpartiet som en "miljövinst" på ett eller annat sätt.



2009-11-12 @ 12:43:14
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: TLDR

Safety first - alltid.

Även om merparten av mina 2000 mil per år är på asfalt, så vill jag inte riskera något de mil som går på snö.

2009-11-12 @ 13:24:44
URL: http://likeanathlete.wordpress.com
Postat av: Kerstin

Oj! Jaha! Fast jag tror dubb/ikke dubb sitter lite mellan öronen. Man kan faktiskt inte köra "gris" (norskt uttryck) bara för att man har dubb! Lite falsk trygghet? Undrar hur mkt jag kör i året? Måste fråga Maken. Men mycket is och sörja är det här iallafall.

2009-11-12 @ 16:49:43
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: NiklasN

Eftersom jag har två cyklar sitter det dubb på den ena och friktionsdäck (slicks) på den andra, skillnaden mellan dubbat och odubbat när frosten lagt sig är lika markant som skillnaden mellan Merlot och Pinot Noir.

Utan dubb står man på öronen i första kurvan, med dubb blir bilisterna mer benägna att hålla undan... dubben river gott i lacken!

2009-11-12 @ 18:37:06
URL: http://maxochnisse.se
Postat av: n'batha

Amfetamin är också det mest effektiva bantningsmedlet. Dock anses bieffekterna så eländiga att man väljer andra lösningar. Paralellerna är tydliga.

2009-11-12 @ 19:18:42
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Intressant är också att de flesta som tycker att man MÅSTE köra dubbat av "säkerhetsskäl" generellt kör för snabbt. Något som dödar fler människor än halkan.

2009-11-12 @ 20:34:33
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: H

Jag kör rätt mycket också o aldrig för fort när det är vinterväglag. Dubb definitivt. Vill inte rulla runt i ett dike med bilen en gång till i mitt liv. Det satte spår i psyket som aldrig går bort. Förra vintern var första gången jag inte hade totalpanik när det snöade o jag skulle till jobbet o jag vill veta att jag har gjort allt för att förhindra en till olycka.

2009-11-12 @ 21:25:12
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Men vad ÄR det här??! Anpassa farten efter väglaget! Hur svårt kan det vara?! Dubb är falsk trygghet!!! Det är människan bak ratten som förhindrar en ev olycka, inte dubbarna!

2009-11-12 @ 21:35:24
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Fisken

Ha, ha, ha! Härligt med debatt! Skönt också att N'Batha inte har ärvt sin mors höjdrädsla!

Jag har aldrig skådat någon som suttit stadigare på sina höga hästar!!!

Känns det bra att sitta mitt i Stockholm? Du kör väl ett snitt på under 100 mil på vinterväg per år med bil va?



Ja man kan sänka farten. Ja man kan låta bli att köra bil. Ja man kan faktiskt åka kommunalt till och med! Enligt lagen står det faktiskt att man skall anpassa farten så att man kan stanna för oförutsedda hinder till och med.

Detta skulle ju innebära i praktiken att alla som råkar ut för en olycka har brutit lagen?



Till sist: Ja det är alltid människorna och inte däcken som orsakar olyckorna!

Att påstå att dubben ger en falsk trygghetskänsla är dock precis lika begåvat som att säga att cykelhjälm gör det. Dubbdäck ÄR bevisligen bättre om vädret är riktigt uselt. Sen att det är sämre för luftmiljön är en helt annan fråga.

Generellt tycker jag att alla som bor i större städer och som mest åker bil inne i stan kan gott åka kommunalt eller om det inte är möjligt ha friktionsdäck.

På oplogade vägar med packad snö eller än värre is så kommer jag att köra med dubb tills ett bättre alternativ presenteras.

2009-11-12 @ 21:52:41
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Ja ja. Var och en är lycklig i sin tro....

2009-11-12 @ 22:06:28
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Fisken

Kerstin:

Japp! Jag tror att cykelhjälm räddar liv.

2009-11-12 @ 22:37:47
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: ejja

Ja jag håller Helt och fullt med dig fisken! Sen om folk vill tycka att det är en falsk trygghet så får dom väl det då. Personligen tycker jag att vinterväglag blir mer och mer lömskt med åren. Eller var det visheten som ökade? Var en äkta fartdåre när jag var i 20 årsåldern (låter som om jag vore 40+ men icke! hehe...)Då körde jag gärna 120-130 i full snöstorm när jag körde jönköping-sundsvall. Ville ju komma fram nån gång! Ytterst korkat anser jag idag. Men likt förbaskat - dubb Är bättre på riktig vinterväg. Sen får man självklart anpassa farten Också. Punkt.

2009-11-13 @ 02:34:56
URL: http://ejjapejja.blogg.se/
Postat av: Kanadicken

Fisken,

Allvarligt, hur många dagar under vintersäsongen kör du på is- eller snöbelagda vägar? Har kört med friktionsdäck sedan femton år tillbaks både i Sverige och Kanada och kan lätt räkna in dessa dagar på båda mina händer. Och under dessa fåtal dagar kan man både sakta farten och öka avståndet.

Postat av: Fisken

Kanadicken:

Jag vet inte hur många dagar det blev förra året? Kanske 10-15 dagar? Säg 200 mil lågt räknat.

Det glädjer mig att du får det att funka med friktionsdäck. Jag har som sagt provat och det är rent ut sagt läskigt.

Jag har vid ett tillfälle glidit av vägen med friktionsdäck INNE i Örebro.

Farten var i runda slängar 30 km/h och underlaget var is med vatten på. Det hände ju inget pga farten men vad hade hänt om jag inte sett det utan kommit i 70km/h?

Med dubbdäck hade inte olyckan hänt. I allfall inte i 30.

2009-11-13 @ 08:10:55
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Vår föreläsare från VV körde i runda slängar samma mängd mil/år som du. På friktionsdäck och enligt hastighetsbegränsningen. Anser du att han också sitter på en hög häst?



"Dubbdäck ÄR bevisligen bättre om vädret är riktigt uselt. Sen att det är sämre för luftmiljön är en helt annan fråga."



Näe. Det är samma fråga. Dubbdäck gör att du inte behöver köra säkert utan kan ligga 15km över hastigheten. Det tycker du andras livsmiljö får ta.

2009-11-13 @ 09:42:42
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fisken

N'batha:

Allvar? Det är tur att jag känner dig. Jag vet att du gör dig till för att provocera för så där korkad är du inte.

Nej jag tycker inte att din föreläsare sitter på en hög häst. Jag har inte hört honom/henne. Om personen ifråga dessutom kör så många mil så har du ju helt rätt i att det ger ju erfarenhet. Precis som den erfarenhet JAG har fått.

Tackar också för att du citerade mig med ett brutet citat. Resten av citatet lyder: "Generellt tycker jag att alla som bor i större städer och som mest åker bil inne i stan kan gott åka kommunalt eller om det inte är möjligt ha friktionsdäck."



ÄNNU EN GÅNG:

Min poäng är att ingen som kör på is väljer friktionsdäck före dubbdäck vilket även videon du inte orkade titta på visar.

2009-11-13 @ 10:18:24
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Ha ha ha! Du är en riktig workingclass hero. Näe, du har rätt. Jag provcerar lite och har inte lika mycket erfarenhet i bilen som du. Jag vet dock att nästan allting som är på väg att förändras stoppas av medelålders män. Tur att vi ändå ändrar mycket av de knasigheter som man idag är glad för. T ex min parralell till amfetamin tidigare.

2009-11-13 @ 11:51:51
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: NiklasN

själv blundade jag idag för isfläckarna och tog icke-dubb-cykeln till jobbet. Eftersom jag hade en kille på rulle större delen av vägen var inte trafiksäkerhet något som upptog min uppmärksamhet - han skulle skakas av!

2009-11-13 @ 19:21:25
URL: http://maxochnisse.se
Postat av: Rhasta

Är folk här inne roliga eller?

Jag bor en bit utanför Göteborg, det har varit - sedan nyår och nu 2 månader senare är det fortfarande minus och löjligt mycket med snö och is.

Jag kör en modern volvo med friktionsdäck och glider runt som bambi på is. Har problem att ta mig in på uppfarten och bromsa i nerförsbacke är inte att tänka på. på 50 vägarna ligger jag i 30 , detta hjälper inte alls. Varit nära att krocka flertal gånger trots att jag kryper fram på parkeringsplatserna och vid möten.

Ur miljösynpunkt ska man nog inte kritisera bilindustrin för mycket. Miljönissarna har ju redan gjort bort sig vad gäller koldioxid och miljöbilar med delar som transporteras från andra sidan världen med smutsiga båtar. Dessutom undrar väl folk vad deras EL kommer ifrån, inte är det vindkraftverk ivf.

Att förbjuda dubbdäck i Sverige är lika korkat att legalisera vapen i "försvarssyfte".

2010-02-23 @ 16:52:57
Postat av: Stefan

För att än en gång påpeka och förtydliga resonemanget att dubbdäck absolut ger bäst grepp på isiga vägar när temperaturen är nära noll - skriver Vi Bilägare i sitt senaste nummer (nr.14 5 oktober 2010) om hur mycket bättre dubbdäck bromsar på is jämfört med friktionsdäck. Nokians dubbdäck Hakkapeliitta 7 med sina "björnklor" är bevisligen en utvecklad dubbdäcksteknik som passar våra nordiska väglag och som minskar risken för sladd. Testerna visade även att det blir halare kring nollan när isen är våt, då det upptäcktes stora skillnader i bromssträcka mellan dubbdäck och nordiska- och europeiska friktionsdäck. Det är såklart upp till var och en att avgöra sitt behov av dubbdäck beroende på vart i Sverige man bor och hur ofta man befinner sig på isiga, hala väglag. Det handlar även om sunt förnuft i trafiken samt att förutspå väglaget med hjälp av vädertjänster och att planera sin restid med god marginal.

2010-10-06 @ 15:49:25
URL: http://www.alltomdack.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0