Bild 1. Trädgårdsskötsel

Rätt motvilligt så skriver jag alltså ett inlägg till om trädgårdsskötsel.
Ett löfte är ett löfte och detta avslutar mina bildinlägg ifrån veckan.

JAG kan ta hand om trädgården.
För ca 6 år sedan så var vi 2 vuxna och en bebis som var nyinflyttade i en rätt
stor 3-rummare i Huvudsta/Solna.
Lägenheten var vår vana trogen "borderline knarkarkvart" när vi köpte den och
vi blåste i princip ur den helt och började om. Allt gjordes om på nytt ifrån tak till
golv utom badrummet som fick nöja sig med ett nytt badkar, handfat och en ny
tvättmaskin.
Det var rätt intensivt att renovera allt medans man hade en liten kille som försökte
att lära sig att krypa i kaoset. Ett par veckor hade vi ex ALLA möbler i vardagsrummet
OCH bodde i det i rummet.
Men till slut blev det ju klart och det kändes lyxigt att ha det klart och bara gå och
njuta av det nya köket och de rena ytorna.
Säg den lycka som varar...

3 år senare så dök nästa charmtroll upp och helt plötsligt märkte jag att min sambo
förändrades. Hon var inte längre den där glada tjejen som ville gå ned till Pampas
marina och kolla på båtarna på helgerna med ungarna.
Hon ville hellre sitta inne hela söndagsförmiddagen och kolla i tidningarna.
Ganska snart förstod jag att hon börjat se sig om efter något nytt.
Helt plötsligt så fann jag mig själv sittandes i en bil med två ungar fastspända varje
helg, studsandes mellan villor, radhus och torp på diverse visningar.
Jag var inte helt het på den idén då tanken på en trädgård att ta hand om också
knappast var min dröm. Min sambo som däremot helt plötsligt tydligen JÄMT drömt
om att ha en villa var bestämd:
-Ja men JAG kan ju ta hand om trädgården. Då blir det ju som att ha en lägenhet
för dig ju?`



Så blev vi med villa och skogsträdgård.

Vi letade efter villor först i närområdet. Efter att jag upptäckt att en kraftigt fuktskadad

villa med hål stora som Lp-skivor (googla det om du är under 30år) i taket kostade över

5 miljoner i Solna så ökade vi det geografiska sökområdet.
I flera månader så kollade vi på hus ifrån Upplands-Bro till Haninge men till och med i
ytterområdena så kostade en hus ifrån 50-talet runt 3,5 miljoner.
Tanken på att lämna Solna var INTE lockande och att pendla en timme till jobbet ifrån
förorten fick mig nästan gråtfärdig...speciellt om jag dessutom fick betala 3-4 milj för
nöjet.
Till slut så gick jag in till min chef och frågade om jag kunde få möjligheten att jobba
lite hemifrån om jag i framtiden skulle flytta ifrån Stockholm.
Min chef skrattade och sa: -Så länge du inte flyttar till norrland så kommer det att finnas
en tjänst för dig vart i Sverige du vill.
Så kom det sig att vi hamnade utanför Eskilstuna. Fortfarande en dryg timme till Sthlm
men ett par miljoner billigare.

Detta hus passade oss verkligen som handen i handsken!
Ett timmerhus ifrån 1968 var VERKLIGEN det sista jag trodde mig bo i, men det hade ett
perfekt läge med dagis, skola och idrottsplats inom 4 minuters promenad.
Dessutom vilket jag ÄLSKADE så hade den en skogstomt på 1500 kvm och den gränsade
till en stor allmänning. Ingen trädgårdsskötsel MAO!!!

...

De kommande 5-6 månaderna efter att vi flyttat in så låg det 3-4 fällda träd på vår baksida
dagligen när jag kom hem ifrån jobbet. Min sambo jobbade stenhårt med att rensa sly,
buskar och med att fälla småträd. Vi äger ingen motorsåg så hon gjorde det för hand.
Nu har vi en stor gräsmatta på baksidan, 6-7 rabatter, fruktträd och bärbuskar, och givetvis
det trädgårdsland som syns på bilden.
Trädgårdslandet i terrasser kom till p g a att det var ett enormt stenröse där ifrån början...
Andra enorma projekt som dränering av husgrunden, sprängningsarbeten med flytt av mur
och självfallet altanbygget har också gjorts. Dessutom har taket byts!
Nu vill min sambo att vi använder julen till att renovera hela övervåningen utom köket.

Jag vet fan inte om jag vågar?
Då lär hon väl vilja köpa bondgård när jag är klar med detta hus?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: ullebengtsson

Här var det jag som blev uttjatad i spenaten. Det tog tid, jag är uppvuxen i en villa från 1924, så jag VET hur det är. Allt som ska skötas och fixas. Men just nu, just här, så älskar jag allt, speciellt trädgården:)

2009-11-20 @ 10:54:50
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: diana

Eller en herrgård ;)

2009-11-20 @ 12:47:52
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: H

Det fanns faktiskt Lp-skivor när jag var liten...så det så...

2009-11-20 @ 15:23:19
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: mångmamma

Så har vi gjort.

Renoverat färdigt och sen flyttat till större.

Fast du Firren, det är rätt ok att bo på en herrgård/gammalt säteri! :)

Postat av: Rookkeer

Fisken jag tror dig renovera inte klart förens du är redo att flytta igen.



Ang motorsåg hoyta så kommer jag med röda faran, tar även med mig dalaspelemänen.



ör trotts allt du bor i ett dalahus i södermanland

2009-11-20 @ 20:49:59
Postat av: nipe

Vi köpte ett hus från 1934 med 1700kvm tomt. vi renoverade hela huset och började sen tycka att det var lite stor trädgård, lite för liten hall och vardagsrum och bara plats för en bil i garaget. då köpte vi grannhuset och fick stor hall, stort vardagsrum, dubbelgarage men också 5300kvm tomt. Dessutom givetvis renoveringsbehov i hela huset. hur tänkte vi där? Nu när huset snart börjar arta sig, är vi livrädda för att hitta ett nytt objekt...

2009-11-21 @ 00:00:41
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: Fisken

Ulle:

Du har liksom jag utsatts för ett socialt experiment. Jag tror att det är Säpo eller Bolibompa som ligger bakom detta!

Diana:

Ja...fan jag vet inte? Nej jag VILL inte!

H: Ha, ha ja men jag har KÖPT dem och det var inte "best of fragglarna"... :-)

Mångmamma:

Jag är glad att du är glad! Jag förstår självfallet poängen med att köpa gamla hus på landet. Extra behjärtansvärt är det ju att köpa säterier så att vi på sikt kan få bort alla otäcka hästar!

Inget för mig dock tack!

Rookkeer:

Jag passar mig noga.

Nibe:

Ha, ha, ha! Jag känner igen känslan!

2009-11-21 @ 13:41:37
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0