Att fitta.

Vidrig försvenskning av ordet FIT i betydelsen "att träna"...

Man skall prova innan man tackar nej.
Detta är nu mitt ledord. Jag måste leva efter det. Hur fan skall jag annars få i ungarna
blomkål och andra vidrigheter?
Alltså...
Det här med att springa hörrni. Jag har tränat mycket i mitt liv och jag har ALDRIG
fastnat för just löpning.
För ca 10 år sedan så cyklade jag 1,5 mil varje vardag, tränade kung-fu minst 5 timmar
+ styrketränade ett pass varje vecka. Jag VET med andra ord hur man anstränger sig.

Eftersom jag nu lovat mig själv att inte förbli en lätt oformlig blobb till man så har jag
så smått börjat att röra på mig. Eftersom jag nu tycker att man skall prova saker innan
man dissar det så tänkte jag idag ge löpningen en ny chans.
Problemet här är ju att mitt minne av löpning är otroligt negativt. Galet långtråkigt.
Så för att inte N'Batha och resterande löpnerdar som passerar denna blogg skall såga
mig totalt så surfar jag info om löpning på nätet innan för att ta reda på om jag kanske
gör fel helt enkelt?
På nätet läser jag om människor som likt välsmörjda löparmaskiner sätter ned fötterna
så lätt i marken så det knappt syns spår av dem. Med en exakt takt som man kan sätta
melodi till så svävar dessa löpare mil efter mil med ett Runarleende på läpparna.
Fysikens lagar verkar liksom inte gälla längre...



Här är mitt problem:
När JAG springer så påminner jag lite i stilen om en salongsberusad Jonas Gardell
som försöker att hinna ifatt en taxi. Stegisättningen är inte direkt svävande utan mer
åt "Baben Larsson jagar pistmaskin gjord i marsipan iförd skidpjäxor" hållet...
Pulstakten KAN man lägga melodi på, men om man publicerar den så slår jag vad
om att det står narkotikapoliser vid dörren 10 minuter senare...
OCH jag är så uttråkad så jag funderar på allvar att kasta mig framför en bil.

Vad gör jag för fel?


/Da fish

Kommentarer
Postat av: Huskatt

Soligt, har ingen av dina löparkomisar berättat den stora hemligheten...snyft.

De springer och fantiserar om att de vinner OS och är hjältar...då trillar milen förbi så enkelt så asg

2009-11-24 @ 01:40:33
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: DD

Du gör inget fel Fisken - DET ÄR LÅNGTRÅKIGT ATT SPRINGA!!! Inte ens på den tiden då benhinnorna höll ihop ville jag mala mil i slingor. Det är så tråkigt att man vill dö. Jaga en boll på en grus/gräs-plan i 2 timmar är däremor skitskoj! Cykla e skoj. Dans och step/aerobics är kul. Tennis e kul. Simning e kul. Löpning e trist.



2009-11-24 @ 08:29:33
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: n'batha

Du springer som du går, med hälen först. Då blir smällen vid landning för hård för benet och det blir benhinneinflammationer. Ta kortare steg men oftare.



Du är ju 'in it for the thrill'. Meditativa, långsiktiga grejer är inte riktigt din bag. Pröva spinning, crossfit eller dyl för jag tror inte du (eller DD) har tålamodet det kräver att bli löpare.



Du behöver ju bara läsa något av mina inlägg om löpning för att koppla hur man börjar utan att spränga blodådrorna i ögonloberna varje gång. Löpning är nämligen praktiskt. Man tränar så fort man sätter löparskon utanför dörren. Behöver man inte vara så tidseffektiv kan man ju lika gärna träna något annat som får pumpen att slå och musklerna att jobba.

2009-11-24 @ 09:23:56
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Övning ger färdighet, det vet du väl?;-)"Hemligheten" heter tålamod. Det finns ingen "Quick fix" nämligen.

2009-11-24 @ 09:51:20
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Petra B

Men hallååååå.... Det är ju precis så jag tänker angående det här med Klassträffen!

Att man ska pröva innan man säger nej. ;-)

2009-11-24 @ 10:23:13
URL: http://iconfess.blogg.se/
Postat av: ullebengtsson

Vore kul att kunna springa, men mitt minne av det är väldigt Babben och skorna kostar lika mycket som en bra pensionförsäkring och ska prövas ut av snoprkiga låtsasläkare i ett "Löplabb". Marsipan är dock gott:)

2009-11-24 @ 10:28:37
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Petra

Jag blev riktigt besviken när jag läste innehållet. Du får inte bygga upp mina förväntningar med sådana rubriker!



Sv: Säg som det är, du vill också dit och frossa i plastpåsköperi och roffa åt dig ett antal folieförpackningar.

2009-11-24 @ 10:47:00
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Simmelimaka

Äsch, du! Smyg igång. Jogga korta sträckor. Öka längderna. Belöna dig själv. Fyll huvudet med favoritmusiken.

Älska och beundra din kropp för att den bär dig, för att du kan.

Och fortsätt lite till.

Och gör om det två dagar senare.

Och ja - jag njuter av att kunna.

Njuter av min kropp.

Ser på den med andra ögon sedan jag trampat mig igenom både längre och kortare lopp.

Just do it!

2009-11-24 @ 11:05:27
URL: http://kuckelikaka.blogspot.com
Postat av: DD

Simmelimaka - allt det där gör man ju SÅ gärna ändå utan att behöva springa. Man gör det med en sport (motionsgrej) som man faktiskt tycker om. Simning eller powerwalk eller cykling eller fotboll tex.



2009-11-24 @ 12:13:44
URL: http://justdoiniteveryday.com/yeah
Postat av: korven

jag påminner om en deprimerad flodhäst när jag joggar...



anlednignen till varför jag ställde upp trots det som hänt är att jag alltid velat ha fina nakenbilder men det kostar runt tusenlappen hos en fotograf i studio, nu får jag dem gratis :)

2009-11-24 @ 14:59:10
URL: http://enlitenkorv.blogg.se/
Postat av: mångmamma

Att springa efter barn vet jag mycket om.

Löpning däremot, tyvärr ingenting.

Sist jag "sprang" var för att jag måste hinna med bussen!

Postat av: DD

OK OK OK... Nog med fitta inlägg. Jag vill bli road.



KOMIGENNURÅVA!



säj nåt rolitt



2009-11-24 @ 15:39:42
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Micke

Ähh det är som Ingmarie säger, övning ger färdighet. Man får springa lite innan man hittar löpsteget och gilla läget innan man gör det. Samma som man står som en jävla idiot på alla pass som kräver koreografi innan man kan den eller ser ut som ett stelopererat kylskåp när man tränar kampsport innan man blivit vig och lärt sig tekniken.

2009-11-24 @ 15:54:05
Postat av: Fisken

Huskatt:

Jaha? Själv lekte jag Häkkinen där jag lunkade på en grusväg. Funkade...sådär.

DD1: Ja jag är inne på ditt spår. Jag tror helt enkelt att jag inte passar för denna sport.

N'Batha:

Ja jag tror att du har rätt! Men jag gillar ju att cykla? Principen att jag är inne i det för kicken och inte för malandet stämmer dock.

Ingmarie:

Tålamod är en dygd. Det är å andra sidan även avhållsamhet. Inget för mig alltså... :-)

PetraB:

Ha, ha! Ja jag ser GÄRNA dig på "klassfesten"! Då kan jag ju säga att jag NÄSTAN känner en kändis...

Ulle:

Fan vad du pajar detta! :-) Jo om jag skulle få välja mellan att ENBART träna löpning eller att sitta i rullstol så skulle nog även jag välja löpning. Rulle-löpning verkar iofs som en roligare form av löpning i mina ögon...

Petra:

Jag är ledsen men detta är en fittvecka, så det kommer att bli några vilseledande rubriker.

Jogga på Ullared? Ja det låter som helvetet på jorden faktiskt!

Simmelimaka:

Jag förstår hur du menar. Jag kan gott tänka mig att tänka så, men inte under löpning. Det får helt enkelt bli någon annan sport tror jag.

DD2:

YEAH!

Korven:

Ha, ha! Ja då skulle du och jag passa ihop på 800 meter idiot med andra ord. :-)

DD3:

Ja jag skall bättra mig!

Micke:

Ja ni har rätt båda två, men min poäng är nog främst att jag helt saknar intresset. Det är så sjukt tråkigt så jag VILL helt enkelt inte lära mig det.



2009-11-24 @ 16:56:10
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Hur gillar du att cykla? Länge och taktiskt eller aggressivt i skogen? IN-IT-FOR-THE-THRILL!!!

2009-11-24 @ 21:27:02
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Majj Gaaad! Ajj djast ädåååår jo!!

2009-11-25 @ 18:49:50
URL: http://osloskanskan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0