Jämnlikhet

Ibland blir jag tokig på jämlikhet. Inte för att jag anser att kvinnor skall ha mindre lön.
Inte heller för att jag anser att män skall "slippa" ta hand om sina ungar...

Jämnlik?
Det som irriterar mig är när jämlikhet slår över till en sida. Kvinnor skall kvoteras för sitt
kön i stället för sin kunskap. Kvinnor skall få alla möjligheter men inga skyldigheter!
De allra flesta kvinnor håller med mig om att de tycker att det är korkat när det går till
ytterlighetens gräns, och de flesta kvinnor håller med mig om att lönen skall vara
baserad på kompetens oavsett kön och att män skall vilja ta ansvar för tvätt, barn, disk
hemsysslor och även planeringen av vardagen...
MEN de flesta kvinnorna anser SAMTIDIGT att de inte skall behöva byta däck på bilen,
tvätta cykeln, måla om tvättstugan osv, osv.
Det tycker inte jag...

Det viktigaste är att man kommer överens om vem som gör vad hemma för att få sin
vardag att gå ihop tycker jag.
Jag har inga problem med att stryka, tvätta, diska, byta blöjor, laga mat osv men jag
hinner fan inte byta däck på sambons cykel då. Då får hon göra det själv!
ELLER så gör jag det och så får HON ta strykningen!
Är jag en mansgris då?

Kvoterad?
Är det då ok med killkvällar, tjejtaxa osv, osv...?
Njaeeej jag tycker nog att det kan vara kontraproduktivt om vi nu SKALL bli jämnlika.
Om vi grupperar oss och utesluter några pga av kön eller hudfärg så kan man väl
knappast kalla det jämnlikt?


Samtidigt måste jag erkänna att de håller en "tjejkväll" på travet med den charmiga
Tina Lindborg som konferencier känns ju knappast som ett straff att missa.

Varför är kvinnor sådana martyrer? Varför utsätter ni er för detta frivilligt?

/Da fish

Kommentarer
Postat av: n'batha

Är inte anledningen att kvinnor kvoteras just för att män får positioner som kvinnor oftast är mer kvalificerade för men inte får pga ryggdunkarmentalitet?



Telia InfoMedia hade tre överkvalificerade kvinnliga mellanchefer när jag jobbade där, men killen som hade mindre erfarenhet och sämre utbildning fick jobbet som deras chef. Sedan fick han sparken för att han var värdelös. Då anställde de en kille till som inte var lika kvalificerad. Där och då blev jag för kvotering.

2009-05-26 @ 10:21:22
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Petra

Ja, precis så ska det vara!!!!

2009-05-26 @ 11:33:13
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: DD

Ursäkta? Jag HATAR kvotering och undviker paniskt alla "tjegrejer". Det jag däremot tycker är rätt schysst är just tjejtaxa i taxin och snälla chaffisar som går med till dörren och ser till att porten stänger bakom en och att ingen står i trappen och överfaller en. Det är en säkerhetsgrej för osäkra tjejer i ruffiga kvarter. Våldtäkt är ganska så nasty.



Annars håller jag med dig till 100%. Man gör vad man kan, vill, orkar och sen får den andra partnern göra resten. I jämlikhetens tecken.



N'Bathas kommentar tycker jag är bra. Ryggdunkande män som "kvoteras" in är mer än lovligt äckligt. Det är en metalitet som alltid härskat och kommer att fortsätta göra så om vi inte stoppar den. Inkompetenta inkvoterade män vill ingen ha, men det får vi ändå. Hur stoppar vi det?



2009-05-26 @ 11:35:32
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Fisken

N'Batha:

Min vän! Du missade min poäng! Jag är FÖR att kompetenta kvinnor skall vara chefer. Jag är MOT att vi måste kvotera för att de skall bli det!

Petra:

Tack för supporten!

DD:

Ja våldtäkt är mer än nasty, men det får bli ett annat blogginlägg. Jag blir yxtokig på att folk SKALL behöva vara rädda också.

Jag tror att vi kommer att slippa inkompetenta män och få kompetenta kvinnor istället den dagen då vi betämmer oss för att affärerna är viktigare än vänskap. "vänskap genom bra affärer är alltid bättre än affärer genom vänskap" som en gammal björn till chef sa.

2009-05-26 @ 11:57:41
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Fesken: Jo, men det är ju nästan ingen kvotering någonstans och se hur det ser ut! Vet man hur det blir om man kvoterar? Ja, i USA testades det inom postväsendet i en stat (minns inte vilken) och resultatet blev att efter 10 år behövdes det inte kvoteras längre eftersom det nu fungerade ändå. Jag tror inte på kvotering som långtidslösning men som en murbräcka in i gubbmuren.



Jag tycker att man är naiv om man säger att det löser sig med enbart kompetentare kvinnor. Då hånar man dem som redan idag är undanskuffade.

2009-05-26 @ 12:07:16
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Sara

Killar har oftast billigare frisörtaxa :)



Jag gillar att hamra, spika, byta däck på cykeln och bli kropps-arbets-skitig om händerna.

Jag gillar borrar och kranar och att hugga en vedklabbe eller två.



Och jag gillar det faktum att de flesta tjejer inte gillar att göra dessa saker.

Då får jag hänga med grabbarna och det, det gillar jag :)

2009-05-26 @ 12:45:37
URL: http://vildhallonet.blogg.se/
Postat av: Fisken

N'Batha:

Ja jag tror att kvotering fungerar och jag menar såklart INTE att kvinnor måste bli kompetentare. Men frågan är snarare om det inte är ett större hån att inte veta om man blev antagen på kompetens eller kön?

Skitsamma! Det är dags för oss gubbar att blanda oss med kvinnor, invandrare och andra grupper som har det svårt att ta sig in i det sociala nätverket så som Djurgårdare. En bra mix funkar bäst!

2009-05-26 @ 12:49:03
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: good morning terrorism

Jag tror att kvotering kan krävas för att få bukt med problemet. Kolla på Norge!

Jag tror precis som N'Batha att kvotering är en murbräcka i denna mur av mansdominerade styrelser som väljer män och åter män till de höga posterna.



Dom klarar uppenbarligen inte uppdraget på egen hand.

2009-05-26 @ 15:00:59
URL: http://terrorism.blogsome.com
Postat av: Petra

En liten fråga bara...har set att orden "tjejtaxa" och "killtaxa" förekommer i inlägget och i några kommentarer, är det inte numera olagligt att ha olika taxa för olika kön hos tex frisör och i taxi?

2009-05-26 @ 20:46:13
URL: http://jotjena.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0