Såklart...

Efter ett par tuffa veckor så valde jag att avboka resan till Helsingborg. En helt tom dag i
min kalender! Chans att jobba ifatt...

38,8
Som ett brev på posten så blir jag först indragen i årets mest ynkliga diskussion om hur den
korrekta meningsuppbyggnaden är. Detta har vi dessutom diskuterat förr i denna blogg.
Jag skrev "som mig" vilket är ett godkänt sätt att skriva sedan 1985. N'batha hävdar att man
skall skriva "som jag" vilket ALDRIG har varit ok. I sånt fall skall man ju självfallet skriva
"som jag ÄR".
Nu är ju jag inte den som är den så jag skulle aldrig hacka på språket hos en vän...
Speciellt inte hos en vän som är så dåligt integrerad i samhället som N'Batha!
(Han bor på Lidingö och har därför väldigt lite kontakt med Sverige).

SEN ringer dagis...
"Hej det är Förskolan Skitdungen. Lilleman har 38,8 grader så han har feber..."

Fint. Toppen. Jag kommer.
Nu sitter han och kollar på film, och jag sitter och tycker synd om mig själv.

Hur är din dag?

/Da fish

Kommentarer
Postat av: n'batha

Ha ha ha! Jag vet att båda meningsbyggnaderna är godkända. Jag ville bara rida på din rubrik i förra inlägget.



Att Snitsaren sedan tvångsmässigt måste rätta språkbruk finns det många historiska exempel på i bloggvärlden ;)

2009-09-30 @ 12:01:35
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Petra

Om du har tråkigt har jag en hemtenta du kan få skriva? Just nu har jag mest ångest över skiten men ikväll då jäklar blir det drinkar på Söder innan vi intar Operan för lite Mozart!

2009-09-30 @ 12:07:33
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: burgschki

sen jag lärde mig tyska säger jag alltid som jag istället för som mig, bara för att jag inte ska göra samma fel på tyska.



krya på dig!

2009-09-30 @ 12:10:41
Postat av: soffan

Får man rösta...? I så fall röstar jag för "som jag" :).

2009-09-30 @ 13:50:30
URL: http://metrobloggen.se/soffans
Postat av: jumper

Snitsaren vaknar till och grymtar från sin säng:



Hrrm hmm! Inte "rätta språkbruk" utan "generöst tillhandahålla kompletterande information för att ge var och en rik möjlighet att fritt forma sitt språk". På sin egen blogg har snitsaren stämplats som flummig språkliberal av ett gäng språkpoliser.

2009-09-30 @ 14:37:18
URL: http://www.snitsaren.wordpress.com/
Postat av: Kerstin

Bra! Nästan färdig med tvätten, nu ska jag bara sy lite. Men först: KAFFE! Kommer du?

2009-09-30 @ 14:57:38
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Fisken

N'Batha:

Du vet att jag inte är grinig på allvar. Jag har sedan länge insett att jag gillar dig trots att du är en skitjobbig idiot.

Petra:

Ehhh...nej?

Burgschki:

Jamen tyskar är ju anala i sitt språkbruk.

Soffan:

Klart du får! Det är ju en demokrati! Men jag kommer att ignorera dig. :-)

Jumper:

Tack för infon.

Snitsaren:

Va? DU?

Kerstin:

Det hade varit både gott och trevligt. Nästa gång jag passerar Norge kanske? :-)



2009-10-01 @ 00:18:42
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0