Meh? Är du trött Bruschan?

Av av mina äldsta vänner R pratar så. Han driver självfallet med mig eftersom han är
übersvensk medelklassunge precis som mig.

Men detta är Eskilsträsk.
Nästan alla i Eskilstuna som är 40 år eller yngre känner någon invandrare. Antingen

1:a, 2:a eller i vissa fall 3:dje generationens invandrare. En del av dessa "nysvenskar"
(som för övrigt är ett av de mest rasistiska utryck jag vet) är otroligt väl integrerade.
Visst...Juggarna har fortfarande sin dödsskräck för en arg mamma kvar, finnarna tar
en sup och en bastu även om det är 40 grader i skuggan fortfarande och asiaterna
har fortfarande minst 2 st jobb samtidigt, men annars så har de integrerats rätt
omärkbart.
Andra delar som framförallt afrikanerna har klart tuffare att komma in i samhället
eftersom de nuförtiden är mer segregerade i sitt boende. Hur lätt är det att förstå
Sverige och svenskarna när man aldrig möter några?

Det som förvånar mig mest är att VISSA personer aldrig lär sig Svenska medans
andra lär sig det på nolltid?
Jag har hört att t ex asiater har otroligt svårt eftersom många ljudelser inte ens
existerar på ex kinesiska och att Finnarna får svårt med ex "K" då det på finska
uttalas "G".
Kanske är det samma sak för finnar och engelska? Alla minns väl de intervjuer
som de har hållt med finska rallyvärldsmästare?

Idag påmindes jag med denna film om hur bra TYSKAR är på engelska...

Är det sant eller en myt att Tyskar låter som allo' hemliga armén?

Vet inte?
Vad tror ni? Kommer vi någonsin runt problemet med segregering?

/Da fish


Kommentarer
Postat av: n'batha

übersvensk medelklassunge precis som JAG. Heter det. Lär dig svenska!

2009-09-29 @ 20:31:40
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Butlern

Eh! Eller tvätom. Finnar kan inte säga G menar du? Gustav Vasa heter till och med Kustaa Vaasa här borta. Dubbeltecknade konsonanter i början av ord är också knepigt. Stockholm heter Tukholma. Själv heter jag Putleri. Hur var frågan nu igen?

2009-09-29 @ 20:40:04
Postat av: Petra

Jag gick i samma klass med en libanesisk tjej som var född i Sverige men hon talade riktigt kass svenska.

2009-09-29 @ 20:46:28
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Butlern

Hm? Snitsaren har i något blogginlägg rättat mig när jag likt N'batha hävdat att det måste heta "som jag". Eftersom man kan säga "han är en überklassunge precis som sin bror" (förutsatt att han har en überklassbror) så måste man enligt snitsaren även kunna säga "han är en überklassunge precis som mig". Objektsform som objektsform anser snitsaren och honom säger man inte gärna emot.

2009-09-29 @ 20:54:33
Postat av: Butlern

Hoppsan, skrev fel, men resonemanget ovan gäller troligen även för übersvenska medelklassungar. Hur var frågan nu igen?

2009-09-29 @ 20:58:55
Postat av: n'batha

Bulter: Snitsaren är politiskt korrekt i sitt uttalande men det är ändå inte korrekt.

2009-09-29 @ 21:13:08
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: jumper

Inte för att jag vet vad saken handlar om, men snitsaren grymtar från sin säng något om att bildade människor vet att det ska heta "som jag" medan språkvetare inser varför även "som mig" måste anses korrekt. Själv skiter jag i vilket.

2009-09-29 @ 22:38:40
URL: http://www.snitsaren.wordpress.com/
Postat av: Huskatt

nä, jag tror det är kört.

Det kommer alltid finnas vi och dom.

Det bara är så.

Sorry

2009-09-29 @ 22:45:22
Postat av: Ingmarie

Ännu mer fascinerande tycker jag att det är när jag pratar med någon som snackar kass engelska och jag själv börjar prata exakt lika dåligt!!Varför fortsätter jag liksom inte att prata som jag gör när jag pratar med en som KAN engelska? Förklara DET någon!

Segregeringsproblemet kommer att kvarstå så länge vi (eller rättare sagt de som röstat fram den nuvarande regeringen)envisas med att bunta ihop dem, låter dem vänta i en hel evighet på svar om de får stanna eller inte samt behåller systemet som är så krångligt och sjukt att även en högutbildad tvingas bli städare eller pizza-bagare...(Och nej, jag röstade INTE på de "nya moderaterna"..Fast det kanske hade varit skit samma vad jag röstat på för de "nya svenskarna".?)

2009-09-29 @ 23:34:21
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: n'batha

Jumper: Sista delen av meningen faller väl bort?



...bättre än dig ÄR, heter det ju inte utan: ...bättre än JAG är. Sedan accepteras felaktigheter efter lång tids missbruk.

2009-09-29 @ 23:45:22
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: jumper

Snitsaren svarar, att även han har, både i skolan och vid köksbordet, fått lära sig att det heter "bättre än jag" med motiveringen att det egentligen handlar om en satsförkortning, där man utelämnat ett "är". Först i medelåldern tog han del av vad språkvetare och språkvårdare sagt länge, nämligen att det vanliga resonemanget är ett cirkelbevis, eftersom det förutsätter att det måste finnas en dold fortsättning, ett underförstått "är". Varför det måste vara så, dvs varför ordet "än" bara kan vara en konjunktion, återstår att bevisa. Att ordet även kan fungera som preposition visar det motexempel som språkvetare anfört i decennier: "Han är bättre än sin bror", en i allas ögon korrekt sats, som inte kan förlängas med "är" eftersom "sin bror" står i objektsform.



Den första googleträffen på "än mig än jag" förklarar problemet kortfattat:



http://www.faktoider.nu/mig-och-jag.html



(Det kan tilläggas att Dumbas blogg inte är den enda som fått indirekt påhälsning av snitsaren i detta ärende. Även på sin tid "42195" med flera eminenta bloggar har drabbats av denna snitsarens anti-käpphäst som i sig blivit en käpphäst. Själv ägnar jag mig mest åt löpning)

2009-09-30 @ 07:02:16
URL: http://www.snitsaren.wordpress.com/
Postat av: Fisken

Fisken hälsar att han anser att både Snitsaren, Butlern och N'Batha är nerdiga i överkant och mer anala än mig.

Inköp av ett liv förordas å de bestämdaste.

2009-09-30 @ 08:12:48
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: ullebengtsson

Hur integrerad är N'Batha?

2009-09-30 @ 09:44:18
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: jumper

Åtminstone när det gäller snitsaren är jag beredd att hålla med Fisken.



På tal om ingenting: När jag sprang Lidingöloppet i lördags fanns efter 24 km en skylt med den elaka uppmaningen "Pissa på fiskjäveln!". Vem hade satt upp den? Snitsaren är sängliggande och Butlern har flyttat till Puumala i östra Finland.

2009-09-30 @ 09:54:14
URL: http://www.snitsaren.wordpress.com/
Postat av: n'batha

Fisken: Jag har liv och kan meningsbyggnad.



Ulle: Inte särskilt integrerad. Jag ställer mig på balkongen utanför samhället och tittar in istället.



Jumper: :D Det gällde tydligen en viss Kay som skulle ta en avvätskningspaus vid abborrbacken. Det fanns rätt många skyltar av den typen när jag sprang.

Hälsa Snitsaren att jag tackar för informationen.

2009-09-30 @ 10:49:33
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fisken

Jumper:

Ha, ha, ha! Förmodligen var det N'Batha eller någon av hans fans som satt upp den. I princip ingen i det gänget gillar mig. Men vad gör det? Vem vill umgås med N'Batha eller hans gelikar egentligen?

Ulle:

N'Batha är inte integrerad över huvudtaget. Han är Lidingöbo.

2009-09-30 @ 10:52:56
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0