9 dagar kvar...

...och jag blir inte klok på pensionister.



Idag fick jag ett formidabelt pass av Coach Ingmarie. En riktig läckerhet. 20 min uppvärmning följt av 3x2000 meter, vila: 2 min. Där efter direkt på 40-60 minuters lätt distans följt av ytterligare 2x2000 meter och nedjogg 20 min. Vi pratar om ca 26-30 km med rätt tuffa intervaller i mitten! Det här passet vill jag ha som standardpass framöver!!!

------ När du hör den här signalen kan du vända på bladet -------

Faktum är att löpträning inte är något för veklingar. Jag vet kampsportare som gnäller som 4-åringar över lite fartlek i skogen. Att ligga straxt över sin mjölksyratröskel i 7-8 minuter är tungt. Att göra det 3-5 gånger i samma pass är skittungt. Där brukar de flesta börja leta efter ny hobby.

Problemet med löpning är också att man har 3 delar som jobbar ojämnt hela tiden: huvudet - konditionen - kroppen.


Huvudet ligger, i mitt fall, alltid lite före de andra. Jag siktar alltid lite längre bort och är således aldrig nöjd med det jag presterar. Jag ligger på 3:42/km i snitt på mina 2000 intervaller, vilket är rätt ok men i mitt huvud gör jag dem på 7 minuter, d v s 3:30/km. Alltså är jag för långsam, i mitt huvud. Detta gör att jag pressar de andra för hårt.

Konditionen utvecklas efter hur mycket man kör hårdare pass. Snabba, korta intervaller, backintervaller och liknande pass bygger kondisen. Kondisen är dock snabbare än kroppen och skapar problem för den. Samtidigt som huvudet inte är nöjd. Dilemma.

Kroppen ska leverera utan att gå sönder. Det är inte konditionen så mycket som gör att man orkar springa långt, det är kroppen. Den ska kunna leverera energi under lång tid, ta emot stötar i flera timmar och detta i ett jämnt flöde. Ofta ligger hjärnan och konditionen före kroppen och kroppen orkar inte hålla samma utvecklingstempo som dem. Ergo: kroppen går sönder och man blir skadad.

------ När du hör den här signalen kan du vända på bladet -------

Vad har det här med dagens pass och Lidingöloppet då? Jo, man ska inte gå sönder innan loppet. Något som jag annars gjort varje år. Generellt 10 dagar innan får jag problem någonstans. Något jag undviker som pesten just nu.

Jag bantade således ner Coach Ingmaries schema till en något kortare variant men med samma mängd intervaller. Väl vid mitt intervallställe behövde jag 2 minuter mer uppvärmning så jag lämnade min vattenflaska vid bänkbordet och joggade bort en stund. När jag kom tillbaka var vattnet borta. Jag letade noga men det var borta. Lite längre bort kunde jag se en gubbe med gåstavar som gick i slow motion bort från mig. Jag joggade ikapp och frågade om han sett min flaska?


- Neeeej, neeeej, neeeej. Darrade gubben ur sig så jag  joggade tillbaka för att leta igen. När jag inte hittade den vände jag mig om för att jogga upp till gubben för nu fattade jag att han snott flaskan. Då hade russinet fått upp ett grymt tempo och stack mycket skyldigt iväg över nejden. Nu ville jag inte stressa upp hans hjärta för lite vatten och är hans pension så illa att han ljuger mig i ansiktet för 50 öre så må det vara. Irriterad blev jag dock av att vara utan vatten.

Första intervallen gick bra och slutade på 7:26. Nu hade jag mött ett pensionistpar som satt sig på en bänk för att se på havet. Varje gång jag passerade dem applåderade de mig och ropade uppmuntrande tillrop. Det gjorde mig så jäkla glad att jag klämde de två sista intervallerna på 7:29 och 7:22.


Här kommer kroppen in och klagar lite. Det ömmar i vänster ljumske. Jag kör min distans som planerat men efter den ömmar det fortfarande. Så för att inte gå sönder kör jag inte de sista intervallerna. jag joggar hem istället.

Det är synd för jag tror att jag skulle fått till de sista två i ungefär samma tempo som de andra. Hälsan kommer dock före fåfängan.

/N'batha


Kommentarer
Postat av: Fisken

asg

Det ironiska är att det är DU om mindre än 30 år.

2009-09-17 @ 22:12:23
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Jo, helt klart. Jag skulle också ropa uppmuntrande åt löpare som kör intervaller som pensionär.

2009-09-17 @ 22:17:17
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fisken

Neheee...du skulle precis som jag sitta och hytta med näven!

2009-09-17 @ 22:19:52
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Det gör jag bara på krogen.

2009-09-17 @ 22:20:43
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: anneliten

Vilken tuff tränare Ingmarie är när det gäller dig - mig säger hon åt att ta det lugnare, trots att jag inte är i närheten av dina mängder och tider. Men det kanske är just därför...

2009-09-17 @ 22:25:23
Postat av: n'batha

anneliten: Hon kanske gillar dig bättre än mig? ;)

2009-09-17 @ 22:29:46
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Kerstin

jag kan titta lite på den där ljumsken.

2009-09-17 @ 23:29:32
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: n'batha

Kerstin: Sådär säger alla kvinnor.

2009-09-17 @ 23:33:32
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: NiklasN

Inte så lite imponerande att den där tvåtusingen också innehåller en vändning...



Men det är en för j-a skön runda. Jag minns en morgon i början av april när solen värmde för första gången efter gråvintern, ack ja.

2009-09-18 @ 06:37:16
URL: http://maxochnisse.se
Postat av: Benny

2000 st 5 meters intervaller är nog jobbigare.

2009-09-18 @ 10:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0