Kort-kort

Så här på höstkanten så börjar man onekligen att fundera över ekonomin.
Kortet har gått varmt över sommarens öl och snart är det dags för julklapparna...


Då skall man slå mynt av det?
Häromdagen så läste jag att någonslags statlig utredning har lagt fram ett förslag på
att våra valörer skall förändras.
Jag vart själaglad när jag läste att de redan beslutat att de förhatliga 50-öringarna
skall försvinna! VEM gillar dem?
Jag har nämligen ovanan att inte använda mynt. Jag lägger dem i bilen för parkering
eller så hamnar de i min ficka. Förr kunde jag ha något kilo mynt i fickorna men
idag använder jag nästan uteslutande kort.

Nackdelen med kort är att den samlade parkeringsmaffian har beslutat att landets
parkeringsautomater skall ta HydroX, Statoil, Fed ex och Ryska bibliotekskort...
MEN INTE VISA ELLER MASTERCARD?
Detta innebär att jag måste betala med mynt då jag har valt de mer ovanliga VISA
och Mastercard.
I och med att jag tömmer mina fickor på mynt i bilen och sedan använder till att
parkera så har jag nu 93st 50-öringar i bilen... Dessa tar ju inte automaten.

En annan nackdel är att bankerna tar bra betalt för att affärerna skall få en
fungerande korthantering. Upp till 5:- på uttagen summa.
Det dödar ju hela vinsten om man tex köper något för 20:- på kortet...
Vissa affärer försöker att ta betalt av oss för att hantera kort, men detta är olagligt!
Andra affärer (läs: min lokala pizzeria och även min lokala grill) löser problemet
genom att helt enkelt vägra att ta emot kort.
Lagligt.
Men irriterande!



Dags att köpa hängslen!
Nu föreslår denna utredning dessutom att 20-sedeln ersätts med ett mynt. Detta för
att slitaget är för stort på sedlar och rotationen är enorm på 20-sedlar.
Dessutom kommer vi förmodligen att få 200-sedlar precis som våra nordiska
grannar.
Jag vet inte om det är tänkt att 100-sedeln skall försvinna då och att man bara
skall använda 50-sedlar och 20 kronor som växel?
Om så är fallet så lär följande hända:
1. Jag kommer att slå nytt rekord i antal kilo mynt i fickorna.
2. Jag lär få köpa hängslen om inte rörmokararsle blir inne igen.
3. Parkeringsavgifterna lär gå upp till något odelbart med 20:-

Vad tycker ni?
Är detta förslag bra eller dåligt?

/Da fish


Kommentarer
Postat av: Anonym

vem fan bryr sig?

2009-10-05 @ 13:02:19
Postat av: Huskatt

Eftersom jag inte röstar för rörmokararsle, så är det naturligtvis ett dåligt förslag.

2009-10-05 @ 14:27:13
Postat av: Barbro Binda

Eftersom jag är en tjurig, konservativ, gammal kärring betalar jag alltid kontant. Det kort jag är påtvingad använder jag bara för mitt månatliga uttag i väggen. Utskjutande belopp lägges i plastfacket i skrivbordslådan, och därifrån hämtas sedlar för påfyllning av börs. Hur ni andra gör skiter jag i, för MIG funkar det alldeles utmärkt! Men oavsett detta så älskar jag dig LIKA mycket idag, måndag, som alla andra dagar!

2009-10-05 @ 16:29:38
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: Micke

Ta bort 500 och 1000 så minskar vi rånrisken och gör det jävligt mycket svettigare för alla som använder svarta pengar.



Skippa 50-öringarna som är ett jävla elände.



Sen skippar bankerna butikernas avgifter för kort så att man kan köra kort överallt.



Så blir dom av med sitt jävla svepskäl för att bara ha kontanter som inte slås in i kassan. Det handlar inte om avgifterna lika mycket som att kortköp är svåra att fiffla med.



Allt detta ger färre kontanter i omlopp = alla glada utan reaktionära gubbar och kärringar som prompt ska gräva i plånboken för att kunna betala jämnt på 574 kronorsköpet. Och dom som vill ha kontanter, up to no goods.



Och varför inte plastsedlar för tjugorna?



För övrigt svär jag som en sjöman verkar det som.

2009-10-05 @ 16:38:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0