löparinlägg

Ett av få på sistone. Ändring på detta sker för närvarande.



Någonting som stör mig är att de motionärer som springer lopp tävlar inbördes. Det stör mig för att det skapar en negativ stress som dödar löparglädjen. Jag är av den tråkiga dagisinspirerade åsikten att man alltid tävlar mot sig själv och ingen annan. Först då får man ju jämnt motstånd.

Det som gör mig ännu mer irriterad är när killar jämför sina tävlingstider (läs: senaste träningsrundan) med kvinnor. Av fysiologiska orsaker (hjärtvolym, syresättningen av muskulaturen, mm) genererar kvinnor ca. 9-11% långsammare tider med samma träning. Ta världsrekorden som exempel: Heile Gebrselasie - 2.03:58, Paula Radcliffe - 2.15:24. Paulas tid är 8,5% långammare. Skulle Paula träna sämre än Heile? Nej. Bara olika fysiologiska förutsättningar.

Vill du räkna om tider snabbt för jämförelse? Testa denna.  Den tar även hänsyn till ålderskillnader.

Vill du kolla maraton världsrekord vid olika åldrar (hur snabbt sprang världens snabbaste 5-åring)? Kolla här

/N'batha



Kommentarer
Postat av: Fredrika

Men fan, jag blir glad av ditt inlägg. Jag som trodde alla maratonlöpare tävlar jämt och ständigt. Sen slår det mig att du är ju ingen typisk maratonlöpare direkt. Eller alls.



Men varför kommenterar ingen?!



Tror jag lyckats få med mig två klubbkamrater nu att springa klunga med. Inte tävla. F*ing underbart.



På lördag skall jag springa maran på 3:18. Om jag vore 30-årig snubbe vill säga.

2009-05-27 @ 20:49:37
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: n'batha

Va? Är inte jag marasnubbe? Näe, så klart. Man måste ju springa maror då ja. Attans!



Ingen kommenterar löpning längre för att jag knappt skriver om löpning längre. Detta på grund av att jag knappt springer längre. Bot utförs dock.

2009-05-27 @ 22:06:51
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0