ett barn?

Nä. Inga nya på gång :)



Någon frågade om det var som ett barn, nobelprojektet. Näe, inte direkt. Faktum är att jag är missnöjd med stora delar av projektet men det är lite sent att göra stora ändringar. Däremot har jag gjort projekt som är som små barn. Sturkturbågarna är ett. Låt mig berätta om det:


I det första steget skulle jag utforska begreppet RYTM (något mina lärare ansåg att jag hade som gemensam nämnare i tidigare projekt). Jag tänkte på ljudvågen och ville söka mig i den riktiningen. Jag fann att det fanns två typer av vågor: de transversella och de långitudella. Min önskan var att utnyttja både i projektet.


Jag började med några skissmodeller leta efter ett uttryck som kunde visa på dem båda.


Slutligen fann jag ett uttryck som gav en intressant struktur, även om den långitudella rytmen inte förändrades.

Bågarnas form fick jag med hjälp av Keplers lag. Den högsta 4,4 meter och den lägsta 2,4 meter.

Den totala längden blev 10 meter. 

Med limträ skapades för lasten överdimensionerade bågar.

Endast 13 typer av bågar behövdes för att skapa en variation i vågens rytm.

Hur blev modellen i skala 1:20?






Ganska bra tycker jag.

/N'batha

Ps. Kritiken gick bra. Vet dock inte om jag måste komplettera ännu.

 

Kommentarer
Postat av: Fisken

Hmm...så många frågor dyker upp. Är t ex killen som är extremt suddig till höger på den nedersta bilden Håkan Hellström?

2009-05-20 @ 01:28:31
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fredrika

Häftigt. Riktigt häftigt. Och spännande att se hur det växte fram. Fem stjärnor för inlägget!

2009-05-20 @ 08:16:01
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: n'batha

Fiskis: Näe. Det är en klasskamrat.



Fredrika: Tack! Då kommer det mera sedan.

2009-05-20 @ 12:47:15
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: NiklasN

Frekvens- och amplitudmodulering i ett alltså. Inte illa, kommer nästa projekt att hantera barkerkodning med hjälp av fasskifte (Phase Shift Keying)? En oerhört värdefull teknik för att öka bandbredden i förhållande till vad grundfrekvensen medger...



Men var hittade du de små människorna?

2009-05-20 @ 14:22:42
Postat av: Ingmarie Nilsson

Oj oj! Jag var liksom lost redan på första bilden.. (Pinsamt kass på "sånt här".) Men RESULTATET förstår jag och shit vad coolt!!!! Det är inte GANSKA bra, det är helt SUPERBRA!

2009-05-20 @ 14:30:39
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Magnus

Var finns tunneln?

2009-05-20 @ 19:46:27
URL: http://berglundbloggar.wordpress.com/
Postat av: Butlern

Lite brydd, men fascinerad. "Begåvad kille", tänker jag först. Sen rättar jag mig: "Vad vet jag om det".



(Funderar länge på hur den fotograferade vita modellen kan bli som den tydligen blir sedd inifrån. Som alltid på arkitekters presentationer fångar de utvalda gubbarna också min lekmannablick).



2009-05-21 @ 00:31:03
URL: http://snitsaren.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0