en knepig fråga

Får man tåla.



Kan man mixa träning för milen med träning för ultra? Det låter i mina öron lite koko men känns lockande. Så som 400days bloggaren lagt upp sin maratonträning skulle man kanske kunna jobba mot 50K ultran?

Om jag börjar med milträningen som jag skrev om nedan den 4:e april och kör fram till Österåkermilen. Där efter ändrar jag träningen till 50K och kör två långpassdagar, styrka och snabbdistans i tävlingsfart fram till Sörmlands Ultra Marathon som jag sprang förra året. Där efter kommer en kort vila på två veckor och sedan tillbaka till milen fram till årskiftet för att avsluta med lite maraträning inför Sthlm maran. Kan man göra så?

Ultraträning på ett ungefär:

Mån - Distans + backe 1 timme
Tis - Långpass 3 timmar
Ons - Styrka
Tors - Snabbdistans
Fre - Vila
Lör - Långpass 3 timmar
Sön - Styrka

/N'batha

Kommentarer
Postat av: Fredrika

50K är en så pass kort ultradistans så den behöver i princip inte skilja sig från vanlig maratonträning.



Om du skulle satsa på längre ultra skulle jag rekommendera att du lägger långpassen back-to-back lördag-söndag.



Snabbdistans vet jag heller inte om du har någon större nytta av här, bättre att skaffa sig löpekonomi i det tempo du kommer att köra SUM i. Överkapacitet skaffar du ändå med backträningen. Lägg den gärna tisdagar så kan du köra med oss i Linnéa.



For what it's worth :-)

2009-03-30 @ 13:31:42
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: n'batha

Vilka roliga Ultror går i höst som är över 50K då?

2009-03-30 @ 13:46:11
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Fredrika

Tror det är ont om det om det inte dyker upp något nytt. Uppsala 50/100K, som går i september - fast roligare än SUM, jag vet inte...

2009-03-30 @ 21:56:04
URL: http://gullfot.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0