Men? Det är ju VÅRA pengar ju...

Jag arbetar med att göra affärer och har så gjort i ett årtioende eller två...
Fortfarande kämpar jag med att förstå hur tusan kommun och stat upphandlar och
hur de tänker...

Torshälla beställer en "grön" skolgård.
Läste i tidningen att Torshälla fått ett bidrag på 300000:- ifrån projektet Grön skolgård
och att de beställt in en offert ifrån kommunfastigheter för att se vad det skulle kosta
att fixa till Edvardslundsskolans skolgård...
Någon mer än jag som gissar på att det kommer att kosta 300000:-?
Om JAG hade jobbat på kommunfastigheter hade följande hänt i allafall:


Fisken: -Ja, det är fisken!
Telefon: - Hej det är Lennart på Torshälla.
Fisken: -Tjena!
Telefon: -Du tack för kvällen på travet! Jag har inte varit så full sedan lumpen.
Fisken: -Det är lugnt. Vad kan jag hjälpa dig med?
Telefon: -Jag behöver en offert på att snygga till Edvardslundsskolans gård.
                Vi har fått 300000:- i bidrag för att få det lite grönare...
Fisken: *-Gnuggar händerna* Ja, men det kan du få. Vi skickar ut en grupp som
               sätter igång och projekterar på det.
Telefon: -Tack! Då hörs vi snart!
Fisken: -Det gör vi Lennart! Hälsa Gunilla!!!

Efter samtalet så skulle jag omedelbart sätta mig på mitt arsle och spela spel.
Efter 3-4 dagar skulle jag skicka ett mail där det stod att vi har haft ett gäng ute
på skolgården för att ta mått och att vi skall sätta oss i projektgruppen och göra
lite överslag och titta på alternativ.
Sedan skulle jag avsluta mailet med att vi återkommer med ett pris när vi räknat
igenom det ordentligt.
Sen är det bara att vänta...

En vecka senare skickar man över en offert på 308000:- där 10000:- är en kostnad
för projekteringen.



*Suck*
Ni fattar principen?

Varför talar inte mina kunder om för mig vad det får kosta?
Skitpraktiskt ju! Jag skulle vara rik som ett troll!!!

/Da fish

Kommentarer
Postat av: Huskatt

Tänk vad smidigt det skulle kunna vara.

Hör liknande tankar dagligen från muttrande snickare som retar sig till döds på saker och ting. Det är oxå underhållande :)

2009-06-29 @ 10:30:58
URL: /http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: DD

Så är det serru....



Men glöm inte bort att ni ska ut efteråt och fira att det blev så bra och så billigt också. Den krognotan blir säkert 10% av totalbudgeten. Det är det ju värt.



2009-06-29 @ 11:02:09
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0