bob der baumeister

Som byggare Timell fast utan hjälp av proffs utanför kameran.



Jag gnäller djävligt mycket på hur flerbostadshusen ser ut i sverige. Ofta gör jag jämförelser mellan hammarbysjöstad/BO01 med t ex VM husen i danmark.


Frågan som de som blir provocerade ställer är; hur tycker du att hus ska se ut då? Tja, jag vet vad jag själv tänker försöka rita, projektera och bygga någon gång i framtiden men i väntan på det visar jag något fantastiskt som byggts i Slovenien.

  

/N'batha

Kommentarer
Postat av: DD

Jag älskar skön arkitektur. Det visar på lite tanke bakom och ger förbipasserande lite tankar och stadsbilden en annorlunda form. Allt behöver inte vara fyrkantigt och gult tegel. MEN...och jag säger men... arkitektoniska utmaningar skapar också extrema byggkostander, vilket i sin tur leder till extrema priser på boendet i sig. Det är inte så konstigt att man på 30-talet skapade "funkis". Där det var enkla strama linjer och funktionalitet (funkis) som var det viktigaste och sedermera även lägre byggkostander. Form OCH funktion är det bästa när det kombineras med en tanke på byggkostanderna så klart.



Kan man få "snyggt och billigt" när det gäller hus?



2009-06-11 @ 09:37:22
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: n'batha

Jag förväntade mig en liknande kommentar och valde därför ett 'social project'. 8000/kvm kostade bygget. Vad kostar det att bygga hyreshus här? 12-15000/kvm. Då pratar vi INTE om hammarbysjöstadspriser. Billigare arbetskraft blir ofta kommentaren då men fördelningen i kostnaden är ungefär den samma.



Det handlar om en inställning till arkitektur som saknas i sverige. Den viktiga frågan är: Vad skiljer sverige från danmark, finland och norge som har samma förutsättningar men bygger mer intressanta saker?

2009-06-11 @ 09:49:45
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: DD

N'batha - intressant fråga du. Klart man ska kunna bygga intressanta hus som inte kostar skjortan. Och i ärlighetens namn är ju inte "Bo01 och Hammarby sjöstad" särskilt intressanta på en världslig skala.



Vi kanske inte är vana vid tekniken i Sverige och gör det onödigt komplicerat och därmed dyrt? Vi kanske är lata och vill ha extra betalt för något som egentligen inte är svårare? Vi kanske har högre materialpriser i Sverige? Jag vet inte. Det jag vet är att nyproduerat i Sverige kostar JÄVLIGT mycket per kvm. Frågan är "hur kommer vi därifrån?". Kanske med hjälp av smarta arkitekter som tänker på konstruktionsprinciperna redan i utformningsstadiet? Det jag håller på med nu utgår också ifrån att man redan i projketeringsfasen räknar med produktionskostanderna för att optimera slutpriset.





2009-06-11 @ 10:55:27
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Micke

Det slovenska huset ser lite ut som en modernare och mer städad variant på Habitat 67. 67" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Habitat67



VM-husen såg rätt fräcka ut, svårt att hitta bra bilder bara. =( Kanske borde sökt på danska..



Skönt att det inte bara är jag utan även andra som ogillar BO01-stilen. Även om jag har lite svårt att förklara vad det är jag tycker är fel. Kanske att det är tråkigt? Och att allt nybyggt är exakt likadant? Saknar kunskaperna för att kunna formulera mig. Annars är ju arkitektur skitkul även om det i mitt fall är att bedöma om det är snyggt eller inte, inte varför.



Sånt har man ju arkitekter till.

2009-06-11 @ 12:12:12
Postat av: Huskatt

Bilden längst ner till vänster, det huset ser ur coolt ut! Lite tråkig färg bara, chockrosa hade varit ännu värre :)

2009-06-11 @ 16:32:55
URL: /http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Fredrika

Är det inte väldigt mycket "smälta in i stadsbilden" här? Dvs. helst inte synas alls? Eller när det får synas, att det inte ska få sticka ut?



Sedan undra jag vilka "fegisarna" egentligen är. För alla arkitekter verkar ju till orden resonera som du. Var i kedjan uppstår felet, vilka är det som "egentligen" bestämmer att det inte händer mer spännande bebyggelse?

2009-06-14 @ 14:29:03
URL: http://gullfot.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0