Varför är jag inte mer vältränad?

Läser om hur jag blir mer vältränad av Magnus Nylander.

1. Du äter fel mat
- Lär dig skillnaden mellan att äta fel och rätt. Så fort du styr upp maten ökar din
livskvalité markant. Läs på vad du stoppar i dig och vad olika livsmedel gör.
Hmm...Grillat och Tzatsiki är det ok? Jaja... 1 minuspoäng till Fisken.



2. Du äter oregelbundet
- Försök göra måltiderna till en social händelse, samla familjen och ät tillsammans.
Du får direkt struktur och tider att hålla dig till. Bor du själv så kan du redan på
morgonen planera mattiderna, försök också göra den god och nyttig så du har nåt
att se fram emot.
Allvarligt? Med mina ungar är 2:a världskriget mer likt "en social händelse" än
vad våra måltider är...
Däremot så har vi 14dagars schema på mathållningen så det räknar jag som +1!

3. Du varierar inte träningen

- Kanske den vanligaste missen. Man kör sina löpningar eller gymprogram men
glömmer att förnya sig. Testa någon annan sport, nu under sommaren är det ett
perfekt tillfälle. Varför inte pröva triathlon? Där har du tre grenar direkt, säger tidigare
OS-triathleten Joachim Willén.

Nix! Jag är varierad som fan! I vintras skidsemester, under våren så har jag cyklat
flera ggr, OCH varit ute och gått. Nu under sommaren tänkte jag simma några
längder och som ni minns körde jag ju Speedway med sjuk träningsverk som följd.
Varierat! Jag fångar ännu en pluspoäng!

4. Du äter för lite
- Det är väldigt vanligt att man slarvar med sitt näringsintag, man äter för lite och för
obalanserad kost. Se till att äta mineralrik och färgglad kost i olika former, säger Nylander.
Nej. Ingen har sagt till mig någonsin att jag äter för lite? +1 poäng.

5. Du låter inte kroppen vila efter skada

- Våga ta det lugnt och låt det ta den tid det tar. Kör man igång för snabbt är risken för
nya skador stor och då blir man borta längre. Besök gärna en naprapat eller sjukgymnast
så du får ett rehabprogram om skadan är av svårare sort, säger Willén.
Ha, ha, ha! Jag vågar lätt ta det lugnt! Ännu en poäng till Fisken.

6. Du dricker för lite

- Det är jättevanligt att folk glömmer dricka. Det räcker inte bara med att vara törstig,
du måste ta reda i detalj hur stort behov du har. Man ska dricka både före, under och
efter träningen, säger Nylander.

Nejdu! Inte dricker jag för lite heller... Jag var ju okrönt kung på uteserveringarna
på den tiden då jag och N'Batha hade en tävling som gick ut på att vi skulle åka ifrån
Skanstull till slussen på Inlines, men vi fick inte passera en uteservering utan att
beställa MINST en öl. En SOLKLART bonuspoäng till Fisken.



7. Du tränar för lätt
- Kör du för lätt kommer inga resultat av träningen. Gör en kritisk analys av träningen och
höj intensiteten om du inte får resultaten du vill ha.
Ehhh. En minuspoäng till fisken.

8. Du har fel utrustning
- Ska man träna ordentligt borde man också ha ordentlig utrustning. De där löpskorna du
haft i massa år bör förpassas till papperskorgen, satsa på nya och bra grejer om du är
seriös, säger Willén.
Ännu en minuspoäng. Kommer inte ihåg sist jag köpte sportgrejer?

9. Du sover för lite

- Att låta kroppen ladda om är en förutsättning för att lyckas med träningen, sikta på minst
sju timmars sömn varje natt, helst ska man sova åtta om det går, säger den förre
OS-brottaren Martin Lidberg.

Ha, ha, ha! 7 timmar? HELST 8??? Det här måste ju vara ett skämt så jag skriver upp
en bonuspoäng för att jag hinner sova alls.

10. Du tränar för hårt

- I jakten på resultat pressar sig många så att de går in i väggen eller blir skadade.
Om du inte mår bra trots hård intensitet, se till att dra ner på tempot och våga vila emellanåt,
säger Willén.

Nej DET känns inte som att jag är övertränad. En + poäng till!

SUMMA: 7 av 10 rätt!
 
Jag kanske är så vältränad som jag kan bli?
Vad blev ERT resultat?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: DD

Helt riktiga tips!!!

Tyvärr är ju det där med krigszon vid matbordet just det som är värst. Det tar en timme att laga maten och det tar en timme att diska upp efteråt. Ungarna gnäller, slafasr, äter knappt och vägrar sitta stilla. Socialt evenemang? HA! Så säger en människa som inte har barn själv. Eller som har barn som blivit botade från "kli i benen".



Sova 8 timmar? Då skulle jag behöva lägga mig kl 10 varje kväll. Och när jag har barnen på helgerna skulle jag behöva lägga mig samtidigt som dom (vid 8 eller 9). HA HA HA HA HA HA! Ja eller hur....



2009-07-01 @ 13:58:13
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Mia

Är väldigt lycklig just nu över att jag faktiskt hamnade på plussidan. Men det var på målsnöret +1 till mig...(ska jag skämmas nu??)

2009-07-01 @ 14:10:06
URL: http://marbor.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Snor hela grejen!

2009-07-01 @ 15:09:14
URL: /http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: burgschki

üh gud, först hajade jag inte. fick läsa två ggr, trodde denna blogg blivit en hälsoblogg.

2009-07-01 @ 15:40:26
URL: http://hamburgskan.blogspot.com
Postat av: Fisken

DD:

Jodå. Martin Lidberg tror på troll också...

Mia:

Nej varför det? Alla vill ju ligga på plus?

Huskatt:

Tack för varningen!

Burgschki:

Men N'Batha ÄR ju träningspsyko på riktigt så det är en HALV hälsoblogg.

2009-07-01 @ 15:44:36
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0