Minimalistlöpning

En tanke som slog mig på kvällen efter löpturen med NiklasN och TSM vara att det är mycket prylar i löpningen. Niklas kommenterade min undran om varför det blivit populärt med löpning nu med att det är mer gadgets och teknik i material och dylikt. Något som bekräftas av mängden snabba kläder och pulsklockspip när passet startade.

Inte för att jag inte själv gillar prylar. Jag hade troligen varit cyklist om jag haft råd och tid. Funderingen gällde mera att en reaktion behöver en motreaktion (grundläggande fysik). Då föddes idén om Minimalistlöparen. En löpare som i grunden är ute efter löpningen i sig och inte tekniken runt om. Det blir lite dogmatiskt och inspirerat av Dogma-95 ska jag lista några krav kring Minimalistlöpning:

1. Du får bara köpa ett par skor per år. Oavsett mängden distans.
2. Du får aldrig springa med hörlurar. Det trummande ljudet från stegen är den enda musiken.
3. Du får endast köpa ett löparplagg per år. Stumpor räknas som ett när de är par.
4. Du skall aldrig mäta tiden du springer i annat än att minutvisaren kan ge tiden.
5. Du får aldrig betala för att använda ett löpband/bana. Helst springer du inte inomhus alls.
6. Du får endast betala anmälsningsavgifter på upp till 500 kr per år.
7. Pulsklockor är bannlysta för minimalistlöparen.

Vad tror ni? Kan det bli något? Behövs det fler regler?


 

Kommentarer
Postat av: Fredrika

Gelförbud, skulle jag tro.

2009-01-12 @ 21:24:22
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: magdalenamagdalena

Bra inlägg. Så som du skriver sprang jag fram till nyligen men nu är det pulsklocka, MP3 och hela baletten. Längtar till sommaren då jag ska skita i alla gadgets och bara springa!

2009-01-12 @ 21:38:22
URL: http://pladuska.blogspot.com
Postat av: jumper

Följer nog alla utom 4 och 6.

2009-01-13 @ 00:26:11
URL: http://snitsaren.wordpress.com/
Postat av: Masse

En eremit eller tiggarmunk skulle löpa på det sättet.

1. Jag köper två par skor per år, mest för att jag inte har råd med flera.

2. Jag har mp3 för att slippa tänka. Jag vill koppla bort tankarna för en gång skull.

3. Jag köper sällan kläder. Får desto flera.

4. Jag tar tid och har GPS för att jag är statistiker.

5. Jag springer inte inomhus.

6. Men då får man ju inte tävla ju!

7. Se punkt 4.

2009-01-13 @ 09:11:22
URL: http://maxochnisse.se
Postat av: n'batha

Ha ha ha! Jodå. Det är i princip bara punkt 4 jag inte följt 99% av min löparkarriär. Jag har dock fuskat med hörlurar ibland.



Klart man kan tävla. Du får hoppa över sthlm-maran bara.

2009-01-13 @ 09:36:03
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: NiklasN

Jag tror det skulle bli ensligt i spåren...



vilket lopp kostar 5 kr? det är vad som blir över efter LL...



Och rör inte min MP3, min enda chans att konsumera den kultur jag själv väljer! Inte Svampbob, ljudböcker med Pettson&Findus, Pippi, terrorist-Bamse eller liknande typer som ibland säger 'pling' när man skall vända blad.



Gel faller väl på godiskontot?

2009-01-13 @ 10:03:45
Postat av: n'batha

Jo, det är nog så. Jag menade inte detta som den enda sanningen utan mera som en rörelse som någon annan.

2009-01-13 @ 10:15:54
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Mela

Snarare sitter väl marknadsförarna på Nike och gnuggar händerna av förtjusning - det är väl knappast så att folk springer för att det finns mer grejer, utan att man under de senaste åren har matats med reklam, både självklar och subtil från alla håll. Helt plötsligt måste alla ha allt - och dit kommer man inte utan massiva marknadsföringskampanjer... Därmed inte sagt att jag inte faller för det, men man kan ju åtminstonde fundera över vem det är som vill att jag ska ha alla dessa saker.

2009-01-13 @ 11:01:57
Postat av: good morning terrorism

skulle vilja att tävlingsdelen dras in. varför tävla om man är så minimalistisk egentligen? det är väl själva löpningen som är tjusningen, inte visa hur bra man är? då behövs egentligen inget tidtagarur heller (om det så bara är minutvisare...)

2009-01-13 @ 18:31:41
URL: http://terrorism.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0