Behövs skor för löpningen?

Idag var jag och sprang ett långpass med NiklasN i TSM 3:30 gruppen. Ett trevligt påfund som gav 22,25 km i mjukistempo och glädjen i att färdas framåt i grupp. Före passet talade en lirare om vikten av att ha bra skor när man springer och hävdade att skorna borde bytas efter max 800 km.

Det ena som slog mig var att 800 km för ett par löparpjuck låter väldigt lite (TSM är sponsrat av Löplabbet). Det andra att skorna jag hade på fötterna har färdats runt 2000 km. Stil going strong. Då slog det mig som ofta förr att det handlar om löpsteget (japp, Fredrika). Jag springer mer på tå med korta steg än på häl med långa kliv. Fördelen är att jag inte halkar lika lätt när det är isigt och att jag inte behöver fundera lika mycket på skornas stötdämpningsförmåga. Jag använder inte ens mina gjutna ilägg längre. De hjälper ju bara om jag klampar i med hälen först.

Frågan är om jag inte lika gärna skulle kunna köpa upp ett restlager av arméns gamla blå löparskor Lejon med masonitinnersula och använda resten av livet. De är grymt snygga men helt värdelösa om man springer med hälen. Jag tror nämligen att det är som nybörjare man har nytta av styrning av löpsteget men ju mer muskulatur man har för att ta hand om löpstegets vridningar desto mindre får skoindustrin grepp om oss.

Om ni vill läsa Fredrikas inlägg i debatten kan det läsas här.


Kommentarer
Postat av: Jonas

Liraren var Rubin McRae. Men jag håller med om att 800 km verkar lite.

2009-01-11 @ 21:31:57
Postat av: Fredrika

Ha ha jag behöver väl egentligen inte ens kommentera, finns väl ingen som inte hört till leda vad jag tycker vid det här laget. Undrar dock ändå lite när du skriver att du tror att det är som nybörjare man har nytta av styrning av löpsteget. Problemet är att man styrs till hälisättning av gängse löparskor, och alltså lär in fel teknik från början. Plus att dämpning m.m. gör att man aldrig får arbeta upp fotstyrkan ordentligt, vilket jag tror ger problem sedan när man ökar distanserna och hastigheten - det är ju då som löparknän etc. dyker upp nästan som brev på posten.



Finns de där lejonskorna kvar att köpa egentligen? Coolt med svenskt tycker jag.

2009-01-11 @ 21:41:34
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: Magda

Ja fan Lejon - jag e beredd att prova. Löplabbets träskor har jag ingen lust att sponsra.

2009-01-11 @ 22:07:04
URL: http://magdagad.blogspot.com
Postat av: medeldist

Håller helt med här, är övertygad om att om vi gav alla löpare ett par Leijonskor och såg till att de hade starka fotmuskler innan de började springa skulle belastningsskadorna (löparknä och benhinneproblem) drastiskt minska.

2009-01-11 @ 22:27:44
URL: http://medeldist.wordpress.com
Postat av: jumper

Håller med.



Lejonskorna är jag inte bekant med, men jag kommer naturligtvis ihåg de blå eller vita gympadojorna som såg likadana ut genom hela 50- och 60-talet. Utmärkta att lubba i efter vad jag minns.



Jag granskar mina Asics 1100, som sprungit 2900 km. De är lite slitna i yttre kanten av hälen, så tydligen nuddar de åtminstone marken där. Då bör det ju vara bra att de slits ner just där, tänker jag hädiskt, så att fotisättningen blir bättre.

2009-01-12 @ 11:36:47
URL: http://snitsaren.wordpress.com/
Postat av: NiklasN

Tror Medeldistansaren har foten på spiken här - "...såg till att alla hade starka fotmuskler innan..." Men vem 17 har tid att vänta på det? 65-minutersnisse måste ju bli snygg, slank och smärt till sommaren och samtidigt hinna slå grannens miltid... alltså behöver han dämpning och stöd eftersom det ger honom en genväg.



Fast jag är tveksam till Lejonskorna...har inga bra minnen från dem. Permisskorna fick däremot göra sällskap hem efter muck...

2009-01-12 @ 12:45:13
Postat av: Fredrika

65-minutersnisse - där sa du något NiklasN. Den berömda genvägen. Naturligtvis är det så! Och varför nöta teknik när man kan köpa inlägg, liksom.

2009-01-12 @ 21:33:13
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: NiklasN

Fast lite verkar ju skorna hjälpa mot stötar:

http://www.youtube.com/watch?v=CEgo1pYyVKg ett par minuter in i klippet släpper de ägg på "mellansuleskum" från sex meter... det hade aldrig funkat på Lejon Attack...

2009-01-13 @ 15:31:01
Postat av: n'batha

Såklart stötdämpande material hjälper mot stötar. Problemet är om man behöver dämpa stötar om man springer korrekt? Är det inte det som underbenet gör bäst? Har läst att människans fjädrande underbenslösning är idealisk för just tålöpning.

2009-01-13 @ 16:01:08
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Dunceor

Jag är avundsjuk på er som får ut så mycket av era skor. Jag är glad om mina håller för 500km ens. Mina DS Trainer XI som har gått drygt 450km nu är på gränsen att vara helt slut. Och det är sidan på framdelen av sulan som är i princip helt borta. Jag undrar om mitt steg kan bli bättre av att få inlägg för jag hade gärna sluppit att slita skor så.

2009-01-19 @ 12:19:31
URL: http://dunceor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0