The continuing story of Bungalow Fish part 2

Gästbloggaren Fisken bloggar:

...when The Fish goes green.


Miljöalternativ


Jag är så politisktkorrekt så jag vill hävda att jag värnar om miljön. Jag sopsorterar, har bergvärme, väljer ekologiska alternativ. När jag reser undviker jag flyg och tar gärna tåg och jag kör en dieselbil i jobbet för att minska miljöpåverkan. Självfallet är det bättre att SPRINGA till jobbet men jag har över 4 mil till närmaste kontor. Jag är med andra ord helt på det klara med att vi måste gemensamt försöka att göra allt för att få en bättre miljö!


Idag så läste jag till min stora glädje t e x att Sverige NU har Europas renaste bilpark! Vi har en större andel miljöbilar än resten av Europa! Detta förmodligen p g a politiska beslut som Skrotningsbidrag av gamla bilar, miljörabatt till nya bilar och andra politiska beslut som att nästa år MÅSTE alla mackar kunna erbjuda miljövänliga bränslealternativ.


Det är nu jag blir kluven...


Att åka bil i Stockholm är givetvis vansinne. Kollektivtrafiken är grymt bra utbyggd. Till och med där jag bor utanför Eskilstuna går bussar ett par ggr per timme. Men jag läste om en by i Norrland där mackägaren var på väg att få lägga ned sin verksamhet p g a kravet på att han skulle kunna erbjuda miljövänligt alternativ. Tydligen så skall en viss del av omsättningen bestå av förnyelsebart bränsle. I hans fall innebar det att hans skulle få investera ca 400000:- för en ny tank och pump så han kunde erbjuda Etanol. Han tjänade idag mindre än 1 krona per såld liter. Det skulle helt enkelt inte löna sig att investera! Om han la ned så skulle byborna få åka 8 mil enkel resa för att tanka och han menade att det kunde ju inte vara i miljöintressets mening.

Han överklagade med beräkningar på att utsläppen ökade om han la ned, men fick avslag. Självfallet är detta rimligt om man tittar på HELA Sverige men i detta fall så tycker i alla fall jag synd om honom.


Glädjande nog så har han inte gett upp! Han har nu köpt in enorma mängder med björkved!

Detta säljer han i sin mack som "gengasbränsle" för att kunna säga att en del av hans omsättning utgörs av försäljning av förnyelsebart bränsle. Politikerna rasar och har anmält detta till domstol för att få klarhet i om ved kan räknas som detta i och med att gengasbilar inte direkt är vanliga.

Nu väntar vi på vad domstolen säger...


JAG håller trots att jag anser mig vara miljömedveten på den norrländske mannen med den lilla macken.


/Kravmärkt fisk


Kommentarer
Postat av: Dunceor

Tyvärr är det ju så att lagar inte alltid är så flexibla. Det finns en god tanke bakom men givetvis så måste de inse när det inte funkar och givetvis borde hans överklagande gå igenom.

2009-02-06 @ 10:01:47
URL: http://dunceor.wordpress.com
Postat av: Kat

Knasigt när lagar motarbetar den verkliga tanken. Vad skulle vara förnyelsebart bränsle om inte ved?!

2009-02-06 @ 10:24:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0