Skolstart och inköp

Stora killen börjar i 6-års i morgon. Skolväska var ett måste. Hur svårt kan det vara?

Så började jakten.
Mor i huset säger plötsligt till mig en kväll att hon drar iväg och skall handla lite grejer
till ungarna. Bland annat en skolväska till 6-åringen.
Sagt och gjort. Hon piper iväg och kommer hem 3 timmar senare med 3-4 påsar med
grejer. Det mesta kläder. Det mesta kläder till barnen faktiskt!
Hon hittade även en ursnygg ryggsäck ifrån Fjällräven för 350:-!
Motiveringen till att hon valde just DEN var att den var lagom stor, verkade rejäl och att
den var ganska mycket billigare än de andra hon tittat på.
Stora grabben älskade den och succén verkade total..
Men...
När vi väl började att syna den så kom vi fram till att kravspecifikationen för en lätt vild
6-åring är mer komplex än så.

Det vi behövde var egentligen:
1. En säck som var lagom stor.
2. Som skulle vara extremt stryktålig så att den höll ett tag.
3. Skulle funka både till skola och träning.
4. Skall ha hållare för vattenflaska.
5. Skall ha minst ett litet extrafack så man kan ha cykelnyckel där.
6. Får inte ha för MÅNGA fack för då hittar han inte cykelnyckeln.
7. Skall vara vattenavvisande.
8. Skall vara bekväm.
9. skall vara billig.
10. Skall vara tillräckligt snygg för att 6-åringen skall bära den.

När vi väl kommit fram till detta så sa hon käckt:
-Nu när vi vet exakt vad vi skall ha så kan ju DU åka och handla...



20 min senare så snurrar fisken runt på stans köpcenter och springer i samtliga
sportaffärer och väskaffärer.
En rygga känns som ett lätt uppdrag men för säkerhetsskull så tvingade jag med
mig 6-åringen. Vi upptäckte att det finns ca 100 olika ryggsäckar att välja mellan
i denna stad, men nästan alla saknade minst 4 eller 5 punkter på vår lista.

Till slut så får vi ÄNTLIGEN tag i en ryggsäck som är lagom stor, som har formsydda
remmar och bröstspänne, som har ett stort ytterfack med vattenflaskehållare på
utsidan OCH ett litet innerfack med en nyckelhållarrem som bonus.
En annan oväntad bonus är att den har ett sittunderlag i sig.
Det är en goretexsäck så den tål en del väta och det är en fjällräven så den lär
hålla en stund, vilket är LYSANDE eftersom den kostade 699:-!

6-åringen är salig!
-Tack pappa! Den här är ÄNNU bättre än den förra. Jag skall ha den på mig jämt!
Undrar om han kommer att tycka likadant om 5 år för det är så länge han lär få ha den
säcken med tanke på priset?
Sambon tyckte att vi var jätteduktiga och man blev dagens hjälte. Det tänker jag njuta
av tills hon får se prislappen...


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Huskatt

Huvaligen, göm den prislappen!!!

2009-08-19 @ 12:57:51
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: n'batha

Jag minns hur jag sändes ut i skogen för att med en slö morakniv nedlägga en älg som jag kunde skära mig en ryggsäck av innan min skolstart. Ack, den glädjen får inte barnen uppleva längre.

2009-08-19 @ 13:36:29
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Kanadicken

Annars finns ju snygga designade väskor numera:

http://failblog.org/2009/08/06/purse-design-fail/

Postat av: H

Helt otroligt så är det inte första gången jag hör om bravaderna med att hitta den perfekta ryggsäcken till skolstarten. Min syster hade det ungefär lika lätt som du...med en dotter som dessutom helt plötsligt bestämt sig för att hon hade växt ifrån rosa över en natt. Av nån anledning brukar de lyckas boka in skridskoåkning OCH gympa samma dag här också. Det blir mer att ryggsäcken är ute o går med barnet.

Sv: Ja, det verkar så...kan vara bra om jag inte hittar tillbaka till sovrummet mitt i natten...;)

2009-08-19 @ 14:50:17
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: Fisken

Huskatt:

Den är bränd. Bokstavligen.

H:

Sjukt. Vardagsproblem man aldrig tänker på innan man skaffar barn.

N'Batha:

Lucky Bastard! Själv gav mig mina föräldrar en levande grävling som de häftat fast remmar på.

2009-08-19 @ 16:04:49
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: n'batha

Måste ha varit knepigt att få upp läxan ur den ryggan. Kan tänka mig att den luktade lustigt bortåt januari.

2009-08-19 @ 16:23:00
URL: http://dumbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0