jag blir så jäkla...

irriterad!



En sak som stör mig är stilfashister.

Jag tänker nu inte på inredare, stylister eller inredningsarkitekter. Generellt är det människor som är flexibla och som inte följer någon regelbok. Nej, jag tänker på flickvännen med "god smak". Jag läste nämligen på Alex Schulmans blogg om sin roll som far, där han och hans sambo handlar saker till deras gemensamma sommarställe på gotland:

Amanda skulle köpa kuddar till vår kökssoffa hemma i ladan. Jag hittade en kudde som var riktigt snygg och ropade "HÄR ÄLSKLING". Hon kom fram, tittade snabbt på kudden och innan hon gick vidare sa hon: "Där har du anledningen till att du inte ska ha så mycket att säga till om när det gäller inredning och sånt."

Lustigt kan man tycka men det här är ett väldigt vanligt scenario i de flesta svenska hem: En person i hushållet utnämner SIN smak till det allmänrådande stilregeln för hemmet och den andra åsikten (för det handlar faktiskt bara om smak och åsikter) trycks ned.



Det som retar mig är dels att någon kan förringa den andres smak som "dålig" helt utan andra referenser än att den inte överensstämmer med dennes smak. Dels att den "goda smaken" generellt inte är baserad på något annat än bilder från ELLE Interiör eller Residence. Vi pratar om en regelbok, baserad på stilmagasinsbilder. En väldigt genomtänkt och personlig stil m a o. Vad var det nu man kallade regelstyrd form? Dogmatisk var det ja. Har inte det varit ett skällsord för inredningsarkitekter sedan 70-talet? Vore inte det intressanta att se vad man kan åstadkomma med BÅDAS smak?

Om man nu bara förbiser att det är tråkig smak som regerar i dessa fall kan man fråga sig på vilka områden personen som agerar på detta sätt skulle acceptera att man gör likadant tillbaka?

I köket? - Älskling, dina köttbullar är anledningen till att du inte får röra skärbrädorna.
Bilinköpen? - Gumman, du vet ju inte vad som är viktigt på vår blivande gemensamma bil så du får vara tyst nu.
Lägenhetsinköp? - Lilla stumpan. Du har ju ingen koll på marknaden så lämna det där med att välja var vi ska bo till mig.

Hemma hos mig är det nästan lika illa. Jag ska straxt påbörja mastersdelen på min arkitekturutbildning men hemma måste jag försvara varje förslag på omdesign i hemmet för min flickvän. Faktum är att jag är orolig för att köpa fel sorts kläder till barnen. Inget som går att jämföra med ovanstående exempel, men ändå.

Gnäll och gnöl. Visst kan jag göra något åt det, och det gör jag. En kamp som tar lång tid. Det hindrar mig dock inte från att reta mig på det när jag ser det. Sedan knyter jag näven hårt i fickan, eller skriver ett blogginlägg.

/N'batha M'bwele

Kommentarer
Postat av: Fisken

Vad Fiiiiint ni har fått det hemma! Minimalistiskt, typ funkiskänsla. Inne möter snöblind ungefär...

:-D

Fan vad rätt du har ibland.

2009-08-17 @ 12:48:50
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: DD

hahahahaha, du bloggar bort henne. Good show laddy! ;D



Men jag brukar tänka att det finns TVÅ olika sorters stil: Det finns skolaad smak och så finns det ens personliga tyckande.



Du kan ju alltid ryta till hemma och berätta att du har skolad smak och slänga en lila kudde bland hennes ljusgröna och vita "ELLE Interiör" kuddar i soffan. Se vad som händer ;) Blogga om det....



2009-08-17 @ 14:11:18
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: n'batha

Fisken: Man kan inte riktigt säga att det är hemma hos oss ;) Jag skulle aldrig stå ut i den miljön! Men jag vet, jag har ofta skrämmande rätt.



DD: Ingen risk. Min sambo vet vad jag tycker om detta och hon har mer tålamod än att reta sig på ett blogginlägg i frågan.



Det som retar mig är inte så mycket min sambos smak. Vi är rätt nära i stil även om jag ibland vill gör mer vågade grejer. Min sambo har väldigt säker smak vilket gör saken svårare efter som jag oftast inte är lika säker utan vill testa lite. Jag retar mig på människor som anser sin egen smak vara så god att andras inte är dugliga i jämförelse, och så har jag det inte, tack gode gud!

2009-08-17 @ 14:20:07
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jag kämpar för en röd vägg i sovrummet. Gudarne vet vad jag måste göra för att få det; det blir inte lätt och inte billigt...

2009-08-17 @ 15:05:08
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: NiklasN

Jag tycker som Fisken, märkligt vad annorlunda det ser ut när man spegelvänder...



Annars har jag samma känsla, men ibland frossar jag loss på flickavdelningen på H&M eller Lindex (vad fel det där skulle kunna tolkas...). Köpa inredning har jag slutat med.

2009-08-17 @ 15:39:51
URL: http://maxochnisse.se
Postat av: Anonym

Hej! Jag vill bara berätta om min ganska så nya bloppis http://buyitnow.blogg.se där jag säljer snygga kläder till billigt pris.

2009-08-17 @ 15:55:35
Postat av: Anonym

Hej! Jag vill bara berätta om min ganska så nya bloppis http://buyitnow.blogg.se där jag säljer snygga kläder till billigt pris.

2009-08-17 @ 15:55:36
Postat av: Nix

Jag har också pausat inköpen till andra än mig...

Likaså har jag backat från planering, eftersom det oftast redan är planerat och klart.



Det enda jag gör är att anpassa mitt träningsschema till övriga schemat. Vilket för övrigt bet mig i nedre delen (n'batha?) häromdagen. "Jag tar inte ansvar för..."



Under diskussionen konstaterades från min sida att man inte kan ta ansvaret först - och sedan backa när det inte passar. Det är inte säkert att den som blivt bortmotad är fullt så intresserad då...



Jag värjer mig mot titeln på boken "Hemmets projektledare säger upp sig" eftersom jag tror att det är just som ovanstående scenario. (jag har dock inte läst boken, den kanske avhandlar detta - vad vet jag?). När så beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över går så förväntas den andre kliva in.



Jag säger NEJ! och gör som n'batha! Men jag är lite fegare, så jag knyter näven i fickan och skriver en svavelosande kommentar på ett blogginlägg ;)

2009-08-18 @ 09:51:54
URL: http://www.maxochnisse.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0