reklam eller sanning?

Kan det vara samma sak?



Jag har tidigare haft ett inlägg här på dumbas.blogg.se om hurivida gratisprodukters recensioner på bloggar kan vara lika ärliga som en dyl recension där man själv står för kostnaden. Jag hamnade i dispyt med bla en stor träningsbloggare som har ganska många sponsrade recensioner på sin blogg. Självklart var denne bloggare för och jag emot. Jag tror helt enkelt inte att det kan vara lika rent och ärligt när man fått muta innan.

För att bevisa hur knasigt det kan bli med sponsrad information ska jag berätta om  forskningsresultatet rörande Extra sockerfritt tuggummi. Ett forskarlag hade kommit fram till att man får bättre resultat i skolan om man regelbundet tuggar tuggummi. Tonåringar som tuggade tuggummi regelbundet i två veckor fick högre slutbetyg än de som inte gjorde det. Som bieffekt gick dessa personer också ned i vikt då suget efter godis minskade och man fick ett lägre kaloriintag på mellan 40 och 60 kalorier per dag. Dessa resultat presenterades på en föreläsning av till synes oberoende forskare.

Låter det inte helt fantastiskt!?

Nu var det dock så att en journalist tog reda på sponsorn bakom studien. En sponsor man hade försökt dölja med alla tillgängliga medel. Nämligen Wrigley Science Institute. Wrigley som är världens ledande tillverkare av tuggummi. Bl a Extra, som hyllades i studien.

Snopet.

Nu kan det ju vara så att studien stämmer till 100%. Kanske blir det precis de effekterna av att tugga tuggummi? Precis som en åsikt om träningsredskap kan vara helt ärlig. Men nu är det jäkligt svårt att ta tuggummistudien på allvar eftersom man vet att den är sponsrad. På samma sätt kommer alla recensioner av gratisproduker alltid att kännas lite falsk. Lite "sponsrad".

/N'batha M'bwele

EDIT: Ultraschmutran har skrivit ett bra inlägg så klicka på kommentarer för vidare läsning!

Kommentarer
Postat av: Fredrika

Hahaha jag tror inte ett dugg på bloggrecensioner där produkterna sponsrats - hallå, bloggskribenterna är ju måna om att fortsätta få prylar, och eftersom det finns fler träningsbloggar än myror i Tiveden (nytt talesätt myntat igår på Munkastigen Trailrun ;-)) så är det knappast svårt för företagen att hitta nya bloggare om någon råkar bli för obstinat. Därmed inte sagt att jag tror att bloggarna medvetet hissar sina produkter i onödan. Snarare är det nog en kombination av psykologiska faktorer. Till exempel är man ju alltid lite mer välvilligt inställd till en gåva, och man "tycker om" givaren. Och så vill man vara sjysst tillbaka.



Å andra sidan så fick storbloggaren Matt Fitzgerald (som har mycket bestämda åsikter) en resa till Danmark sponsrad av Ecco inför Biomsatsningen, och hans recension var med än lovligt positiv. Trots att vem som helst som känner till Matts preferenser och åtsikter VET att det är en sko han borde dissa fett for oh so many reasons som man säger.



Företagen väljer ju också ut "sina" bloggare utifrån sina förväntningar om hur produkterna kommer att tas emot. Jag menar, hur stor är sannolikheten att ett t.ex. ett skoföretag skulle skicka en låda till Ultraschmutra... nä just det :-P



Får man fråga vilken produkt det var du och träningsbloggaren debatterade om? Vore intressant att veta.

2009-04-26 @ 13:50:07
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: Fredrika

Det heter naturligtvis "mer än lovligt" och "åsikter".

2009-04-26 @ 13:51:40
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: medeldist

Skulle aldrig nedlåta mig till att skriva positivt om saker jag fått gratis, även om det med största sannolikhet aldrig skulle inträffa att jag får saker gratis eftersom det inte är mitt syfte med att blogga. Men visst låt folk hålla på om de tycker sånt är skoj, men då ska de vara tydliga att den här produkten har de minsann fått gratis/fått pengar för att skriva positivt om. Fast jag kan ju knappast säga att en dylik blogg inger respekt hos mig som strävar efter idrottsliga resultat istället för hela den där fitnessgrejen. Not my cup of tea.

2009-04-26 @ 14:28:59
URL: http://medeldist.blogspot.com
Postat av: Ingmarie Nilsson

Va? Får vissa saker GRATIS? Varför får inte jag det? Vore ju helball! Sen skulle jag hissa och dissa för glatta livet. :-) Är någon så snäll/korkad att de vill ge mig saker så VAR SÅ GOD! Men ALDRIG att jag skulle låta mig "köpas". Köttproducenter behöver inte ens göra sig besvär.

2009-04-26 @ 20:06:10
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Micke

Fredrika: Det verkar inte ha varit någon speciell produkt utan fenomenet i allmänhet.



http://dumbas.blogg.se/2008/december/stofil.html



Förutsatt att det är det inlägget Dumbas hänvisar till. Att söka på bloggar är en mardröm.

2009-04-27 @ 14:10:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0