Fisk är nyttigt

Gästbloggaren Fisken berättar idag om:

Mager fisk


Jag har nu kommit tillbaka till arbetslivet vilket gör mig förvånansvärt trött? Glädjande nog så upptäcker jag att jag fortsatt att gå ner några kilo under pappaledigheten.


Av en slump såg jag en snutt av "Du är vad du äter" och den psykopatiska tanten där sa att man skulle dra nytta av vardagsträning Som t ex att vara ute och gå, gå i trappor i stället för hissen, passa på att göra några armhävningar när man strå och väntar på att linserna börjar att koka osv, osv... DET borde fungera för mig!!! (Ja, självklart inte linserna men resten!)


Jag satte som mål att gå 1-2 timmar om dagen och bortsätt ifrån någon enstaka dag då det regnade småspik så uppfyllde jag det löftet under hela pappaledigheten. Stärkt av framgången så började jag allvarligt att fundera på om man inte skulle träna lite mer och framförallt mer regelbundet? Jag surfade in på Magdas blogg och såg något hon kallade plankan! COOOLT! Jag är ju fd vältränad och ryggmusklerna har alltid varit en av mina starkaste muskelgrupper. Magda har satt ett mål på 10 minuter och hon är ju tjej så hur svårt kan det vara egentligen!!?


Sagt och gjort! Efter en av mina promenader så la jag lillkillen för att sova, satte den stora sonen framför TV:n och för säkerhets skull så satte jag i en DVD film som var 1 tim och 10 min så att jag skulle få genomföra den där brädan i lugn och ro... Sen gjorde jag några armhävningar och några situps för att få värme i kroppen och direkt ner i position!


Magda skriver i sin blogg att hennes rekord som är typ 9 minuter gjordes vid ett tillfälle då kroppen svarade bra och att hon inte kände några ryckningar i magmusklerna förrän efter 5 minuter och att hon då på ren viljestryka bestämde sig för att bita ihop att köra! Det kändes tröstfullt att veta när magen började att hoppa som en kalv på grönbete...

Jag stred emot och tänkte jag skall satan knäcka 10 minuters gränsen INNAN Magda (Whoooa-ha-ha). Efter en stund så började jag känna att ryggen tyckte att dansen min mage höll på med var rätt charmig så ryggen hakade på... Nästa steg i missären var att det började att svida i ögonen precis som om jag höll på att spräcka något ytligt blodkärl och andningen vart okontrollerbar och VÄLDIGT ytlig. Magen började nu att göra RIKTIGT motstånd och det bubblade till inne i magen också! Detta skrämde mig eftersom Magda hade vid något tillfälle skrivit att hon hade nästan gjort på sig när hon pressade sin kropp till max, och att skita ner mig ingick inte mina planer så jag la ned försöket och stängde av klockan. 0:43 minuter...

VA???


Jag måste ju ha glömt att sätta igång klockan!  2 dagar efteråt gjorde jag ett nytt försök och med stor risk för att tappa lunchen så höll jag ut i 0:37 minuter... Fan!


I morgon är det jag som går och köper ett gymkort!

/Fisken
 


Kommentarer
Postat av: n'batha

Ha ha ha! T o m jag fixar mer än 3 minuter!



Hur går det med armhävningarna då? Jag är uppe i 43 st som mest i följd.

2008-09-05 @ 11:42:39
URL: http://dumbas.blogg.se/
Postat av: ultraschmultra

Fisken, ännu ett kul inlägg. Skippa gymkortet, häng med mig på Army Fitness istället!

2008-09-05 @ 12:28:50
URL: http://gullfot.blogspot.com
Postat av: Magda

tack fisken, om det där som sägs att man förlänger livet med ett skratt måste jag ha blivit tio år äldre nu!!!!!!!!

2008-09-05 @ 14:19:11
URL: http://magdagad.blogspot.com
Postat av: Fisken

N'Batha: Det är konfidensiellt!

Ultraschmultra: Det LÅTER kul, men tyvärr så är jag ifrån bondlandet och allt för sällan i Stockholm nuförtiden.

Magda: Du är min nya idol!

2008-09-05 @ 14:25:46
Postat av: Dagispappan

När du är i lekparken med ungarna kan du passa på att utnyttja nån klätterställning e.dyl. som träningsredskap. Min favorit är hängande fällknivar. Man hänger i chins-bar (eller som sagt nåt liknande du säkert hittar på lekplatsen) och häver upp ben och kropp så att tårna kommer upp i höjd med händerna.



Mitt plank-pers är 4:10

Postat av: Fisken

Ha, ha!

Du tror tydligen att jag är vältränad! KUL!!!

2008-09-07 @ 22:00:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0