Kvalgränser del två

Det finns ett oändligt antal omräkningstabeller som florerar på internet för att man ska kunna ta reda på hur i vida man kommer att kunna springa en viss distans på en särskild tid. En av de absolut säkraste är FK Studenternas. Inget tjafs och mycket erfarenhet är principen bakom den.

Om man då applicerar den på Anders Szalkais kvalgränser så skulle man kunna gissa sig till ungefär hur mycket man förbättrar sig med han program.

Enligt szalkai ska man springa 5 km på 20 minuter för att klara maran under 3 timmar. Tittar man på studenternas tabell krävs det att man springer 5 km på 17:28 för att komma under 3 timmar. Med Szalkais 3-timmars program ska man alltså förbättra sig 2,5 minuter på 5 km. Jag är naturligtvis bitter som människa men jag ställer mig något skeptisk till det resultatet.

Just i denna stund tror jag att jag springer en mil på 41 minuter eller 5 km på 19:30 vilket skulle betyda maran på 3:25 enligt studenternas tabell. Det känns rätt troligt. Enligt Szalkais kvalgräns skulle jag springa på 3 timmar. Mindre troligt.

Szalkai är ingen dålig tränare på något sätt. Hans program är också väldigt bra. Jag är dock väldigt skeptisk till hans erfarenheter kring omvandling av tider från 5 km till 42,2 km.

image248
Anders vid målgång under stockholm marathon.



Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Gustav

Håller med att det låter lite väl optimistiskt. Jag tror dock han menade att om man springer 5km på 20 min
just nu kan man hoppa in i 3-timmarsprogrammet. Det är ju 13 veckor kvar innan tävlingen och följer man programmet ska man förhoppningsvis förbättra sig till den grad så man klarar sub3. Kanske.

2008-03-07 @ 14:59:26
Postat av: N'batha

Så med 13 veckors träning skulle man klara sub 3 om man kan springa 5 k på 20 min? Jag fortsätter att vara skeptisk.

2008-03-07 @ 15:15:52
URL: http://dumbas.blogg.se
Postat av: kenth

Tycker också att 5km på 20minuter inte är detsamma som maran under 3h. Det är en viss skillnad på 20 minuter och 3 timmar och bara 17 sekunder skillnad per kilometer mellan vad som krävs för fart. Visst kan man kanske hoppa in i 3 timmarsprogrammet, men är det vad det går ut på? Då skulle ju alla kunna vara med i 3-timmarsgruppen de första veckorna.

Och sen tror jag att man har någon favoritdistans. Två löpare med samma träningsbakgrund kan ju prestera olika resultat. En kanske är bättre på 5 och 10 km och den andre kanske är bättre på 21 och 42 km.

2008-03-07 @ 17:41:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0