Uppvärmning

Enligt min erfarenhet med dubbla pass varannan dag är det det andra passet som går bäst, oavsett hur hårt jag kört passet innan. Jag berättade det för min sjukgymnast som då lanserade teorin att det nog berodde på att jag då blev ordentligt uppvärmd. Hon hävdade också att löpare skulle vinna på att värma upp hela kroppen innan löpträning. Jag ska utveckla resultatet av disskusionen.

Hon berättade om ett test som gjorts på tennisspelare där man lät dem värma upp ordentligt i hela kroppen innan träning och fått resultatet att de spelade bättre de passen. Om löpare tog uppvärmningen mer på allvar skulle vi troligen få ut mer av passet.

Hur skulle då uppvämningen se ut? Jag vet inte riktigt. Lite 'jumping jacks' o dyl. Det viktiga är att man värmer upp alla muskler i kroppen: armar, rygg, mage, bröst, nacke, o s v, samt att man låter uppvärmningsjoggen ta mer än 10 minuter.

Jag springer ofta för fort under min uppvärmning och ska försöka skärpa mig på den punkten. Jag ska också försöka mjuka upp leder och övriga muskelgrupper innan jag ger mig på kvalitetspasset. Vad har jag att förlora?



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0